Συμπληρώματα

4 λόγοι που τα συμπληρωμάτα διατροφής είναι απαραίτητα

4 λόγοι που τα συμπληρωμάτα διατροφής είναι απαραίτητα

Οι περισσότεροι όταν ακούν την λέξη συμπλήρωμα διατροφής και βλέπουν σκευάσματα με σκόνες, νομίζουν ότι πρόκειται για απαγορευμένες και επιβλαβείς για τον οργανισμό ουσίες.Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Τα συμπληρώματα διατροφής δεν είναι αναβολικά.

Τα συμπληρώματα δεν είναι στεροειδή, δεν είναι φάρμακα και δεν έχουν ανεπιθύμητες παρενέργειες. Συμπλήρωμα διατροφής είναι ένα σκεύασμα το οποίο σου παρέχει επωφελή  συστατικά, όπως για παράδειγμα βιταμίνες, μέταλλα, λιπαρά οξέα, αμινοξέα και φυτικές ίνες, σε ικανοποιητικές ποσότητες.

Τα συμπληρώματα δεν αντικαθιστούν το φαγητό

Τα συμπληρώματα δεν υποκαθιστούν το φαγητό και ούτε σου προτείνω να βασιστείς αποκλειστικά σε αυτά. Η βάση για να χτίσεις ένα καλό σώμα ήταν, είναι και θα είναι η καλή διατροφή. Τα συμπληρώματα, συμπληρώνουν την διατροφή σου – όπως λέει και η λέξη συμπλήρωμα- και στην τελειοποιούν.Οποιαδήποτε έλλειψη σε βιταμίνη ή θρεπτικό συστατικό έχεις στην διατροφή, έρχεται να στο καλύψει το συμπλήρωμα διατροφής.

Τώρα που κατάλαβες τι είναι τα συμπλήρωματα διατροφής διάβασε παρακάτω τέσσερεις λόγους που τα καθιστούν απαραίτητα:

Γυμνάζεσαι

Αν είσαι αθλητής, ασκούμενος ή απλά δραστήριος τα συμπληρώματα είναι απαραίτητα γιατί:

Πρώτον έχεις μεγαλύτερη ανάγκη από θρεπτικά συστατικά σε σχέση με κάποιον που κάνει καθιστική ζωή. Το σώμα σου δουλεύει σε  έντονους ρυθμούς και χρησιμοποιεί σε μεγαλύτερο βαθμό τα θρεπτικά συστατικά του σώματος για να λειτουργήσει. Έτσι αν ασκείσαι έχεις περισσότερες πιθανότητες να έχεις ελλείψεις σε βασικά μέταλλα και βιταμίνες. Τα συμπληρώματα θα στις καλύψουν.

Δεύτερον σε ενδιαφέρουν οι καλές προπονήσεις και επιδόσεις. Για να το πετύχεις αυτό, πρέπει να έχεις τα καλύτερα «καύσιμα» στο σώμα σου. Τα «καύσιμα» αυτά δεν μπορεί να στα παρέχει μόνο το φαγητό, χρειάζεσαι και μια έξτρα ενίσχυση από τα συμπληρώματα. Όταν σε ενδιαφέρει η λεπτομέρεια ακόμα και αν η βοήθεια που σου παρέχει το συμπλήρωμα είναι 1%, μετράει.

Παρέχουν θρεπτικά συστατικά σε μεγάλες ποσότητες

Βιταμίνη C

Το συμπλήρωμα διατροφής σου παρέχει απευθείας μεγάλες ποσότητες από το συστατικό που θέλεις, κάτι που θα πετύχαινες πολύ δύσκολα μόνο από την κατανάλωση φαγητού.Για παράδειγμα ένα μεγάλο πορτοκάλι στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να σου παρέχει 97mg βιταμίνης C.

Αντίθετα η βιταμίνη C σε μορφή συμπληρώματος σου παρέχει 1000mg, δηλαδή 903mg παραπάνω από ένα πορτοκάλι.

Θα πρέπει να φας 11 πορτοκάλια για να φτάσεις την βιταμίνη C που σου παρέχει μόλις μία ταμπλέτα!Το να φας έντεκα πορτοκάλια εκτός ότι δεν μπορεί να το αντέξει το στομάχι σου είναι και οικονομικά ασύμφορο. Αν χρειάζεσαι λοιπόν αρκετή βιταμίνη C, είναι σχεδόν αδύνατο να τρως καθημερινά τόσα πορτοκάλια, αλλά είναι πολύ εύκολο να πίνεις μια ταμπλέτα την ημέρα για να καλύψεις τις ανάγκες σου σε βιταμίνη C.

Κρεατίνη

Άλλο παράδειγμα η κρεατίνη, η οποία σου αυξάνει την δύναμη και την μυϊκή μάζα. Για να έχεις αυτά τα οφέλη πρέπει να καταναλώνεις 5 γραμμάρια κρεατίνης καθημερινά.

Μια μεγάλη μοσχαρίσια μπριζόλα έχει μόνο 1 γραμμάριο κρεατίνης.Για να φτάσεις 5 γραμμάρια κρεατίνης μέσω του φαγητού πρέπει να φας 5 μεγάλες μοσχαρίσιες μπριζόλες.Είναι λοιπόν αδύνατο να βασιστείς στο φαγητό  για να λάβεις την κρεατίνη που χρειάζεσαι. Με το συμπλήρωμα κρεατίνης παίρνεις πολύ πιο εύκολα τα 5 γραμμάρια.

Το συμπλήρωμα διατροφής λοιπόν θα σου δώσει εύκολα την ποσότητα του συστατικού που χρειάζεσαι, χωρίς να υπάρχει ανάγκη να φας τεράστιες ποσότητες φαγητού.

Καλύπτουν τις διατροφικές σου ελλείψεις

Δυστυχώς στην εποχή μας δεν μπορείς να έχεις την τέλεια διατροφή και να παίρνεις τα συστατικά που χρειάζεσαι αποκλειστικά από το φαγητό.

Οι λόγοι πολλοί….

Η τυπική διατροφή της πλειοψηφίας αποτελείται από ζάχαρη, ψωμιά, ζυμαρικά, επεξεργασμένα τρόφιμα και junk food.

Κακά τα ψέματα σήμερα είναι πιο εύκολο να κάνεις κακή διατροφή και να τρως ανθυγιεινά φαγητά παρά το αντίθετο. Αυτά τα τρόφιμα είναι «κενά», δηλαδή σου παρέχουν θερμίδες χωρίς όμως να σου παρέχουν θρεπτικά συστατικά. Αν κάνεις κακή διατροφή είναι σίγουρο ότι  έχεις βασικές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για να αποδίδεις καλά και να ζεις με υγεία.

Ελλείψεις θρεπτικών συστατικών στην διατροφή

Ακόμα όμως και αν κάνεις καλή διατροφή αν βασίζεσαι αποκλειστικά στο φαγητό, είναι ακατόρθωτο να μην έχεις ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά γιατί:

Πρώτον τα θρεπτικά συστατικά των φρούτων και των λαχανικών έχουν μειωθεί κατά πολύ σε σχέση με παλιά. Υπολογίζεται ότι έχουν περίπου 75% λιγότερα σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες!

Δεύτερον τα θρεπτικά συστατικά είναι διάσπαρτα σε διαφορετικά τρόφιμα. Κάθε τρόφιμο έχει κάποια από αυτά και στερείται κάποια άλλα. Δεν υπάρχει τροφή  που να τα περιέχει όλα μαζί.

Άρα για να τα λάβεις όλα μέσω του φαγητού, πρέπει καθημερινά να τρως από μια τεράστια γκάμα τροφίμων.Κάτι τέτοιο είναι δύσκολο στην πράξη και οικονομικά ασύμφορο. Δεν μπορείς να έχεις καθημερινά τόση μεγάλη ποικιλία στο τραπέζι σου και είναι βέβαιο ότι τρως κάποια τρόφιμα περισσότερο και κάποια λιγότερο ή καθόλου.Γι’ αυτό ακριβώς ακόμα και αν κάνεις υγιεινή διατροφή, σίγουρα έχεις έλλειψη σε κάποιες θρεπτικές ουσίες.

Οφέλη Συμπληρωμάτων

Το συμπλήρωμα διατροφής σε βοηθάει να καλύψεις αυτές τις ελλείψεις, που αδυνατείς να λάβεις μέσω του φαγητού.

Για παράδειγμα αν δεν τρως ποτέ ψάρια, έχεις έλλειψη σε ω3 και το συμπλήρωμα ω3 είναι απαραίτητο.

Αν είσαι χορτοφάγος, επειδή δεν τρως ποτέ κρέας σίγουρα έχεις έλλειψη σε κρεατίνη και βιταμίνη B12, οπότε η συμπληρωματική χορήγηση είναι απαραίτητη.

Αν δεν τρως φρούτα και λαχανικά, θα έχεις έλλειψη σημαντικών βιταμινών και μετάλλων οπότε μια πολυβιταμίνη θα καλύψει το διατροφικό σου κενό.

Εν ολίγοις τα συμπληρώματα θα καλύψουν τις διατροφικές ελλείψεις που έχεις από το φαγητό.

Είναι βολικά

Η βολικότητα είναι ένας καθοριστικός παράγοντας για να κάνεις καλή διατροφή. Οι άνθρωποι είναι πλάσματα της ευκολίας και προτιμούν πάντα την ευκολότερη οδό. Ένας λόγος που οι περισσότεροι καταφεύγουν σε κακές διατροφικές επιλογές και junk food, είναι το ότι το junk food είναι εύκολα προσβάσιμο. Το βρίσκεις και το καταναλώνεις άμεσα.

Αντίθετα η υγιεινή διατροφή προϋποθέτει ότι θα πρέπει να αγοράσεις τα υλικά που χρειάζεσαι, να προετοιμάσεις το γεύμα και τελικά να μαγειρέψεις. Η καλύτερη επιλογή είναι να μαγειρέψεις και το ξέρεις, ωστόσο είναι χρονοβόρο και κουραστικό.

Επίσης πολλοί λόγω περιορισμένου χρόνου και αυξημένων υποχρεώσεων δεν προλαβαίνουν να μαγειρέψουν και να φάνε υγιεινά, με αποτέλεσμα να τρώνε ό,τι βρεθεί μπροστά τους. Από το να καταφύγεις λοιπόν στο junk food επειδή βαριέσαι ή δεν έχεις χρόνο να μαγειρέψεις υγιεινά, τα συμπληρώματα διατροφής σου λύνουν τα χέρια γιατί είναι βολικά. Τα καταναλώνεις άμεσα, χωρίς καμιά προετοιμασία.

Για παράδειγμα μετά την προπόνηση χρειάζεσαι πρωτεϊνη και υδατάνθρακα γιατί οι μυς σου είναι πεινασμένοι και το γλυκογόνο σου άδειο. Διατροφικά θα μπορούσες να καλύψεις αυτή την ανάγκη μαγειρεύοντας ένα στήθος κοτόπουλο και λίγο ρύζι.Αν δεν έχεις χρόνο ή βαριέσαι να το ετοιμάσεις υπάρχει εναλλακτική λύση.

Βάζεις σε ένα σέικερ την πρωτεϊνη ορού γάλακτος και λίγο δεξτρόζη και έχεις άμεσα προς κατανάλωση, χωρίς καμιά προετοιμασία την πρωτεϊνη και τον υδατάνθρακα που χρειάζεται το σώμα σου. Επίσης είναι πιο βολικά και από άποψη κατανάλωσης.

Πιο εύκολα καταναλώνεις ένα scoop σκόνης ή ένα χάπι, παρά το φαγητό, που ενδεχομένως να μην σου αρέσει και η γεύση του.

Έτσι ακόμα και αν δεν σου αρέσει ένα φαγητό γευστικά ή δεν έχεις όρεξη να φας, τα συμπληρώματα με την βολικότητα που έχουν, σε βοηθάνε να πάρεις τα συστατικά που χρειάζεσαι χωρίς να μπεις στην διαδικασία να φας. Με αυτό τον τρόπο γλυτώνεις και τις περιττές θερμίδες!



Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Διατροφής και Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκολίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και ασχολούμαι με το Fitness τα τελευταία 15 χρόνια. Μπορεί οι σπουδές μου να διαφέρουν απο το πεδίο της άθλησης/διατροφής, η μακρόχρονη εμπειρία μου όμως και η επιστημονική προσέγγιση των ζητημάτων του Fitness, με καθυστούν έναν καταξιωμένο γνώστη του χώρου. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση "Extraordinary claims require extraordinary evidence", αφού τα λεγόμενα μου υποστηρίζονται κατα μεγάλο ποσοστό απο ερευνητικά δεδομένα σε συνδυασμό με εμπειρικά δεδομένα.


ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ