Διατροφή

Φρέσκα ή Κατεψυγμένα Φρούτα και Λαχανικά;

Εάν έχεις πάει πρόσφατα στο σούπερ μάρκετ, τότε ίσως έχεις παρατηρήσει μερικές διαφορές στις ποικιλίες και στην ποσότητα των αποθεμάτων στα ράφια. Κάποιες μέρες, ο διάδρομος φρέσκων φαγητών στερείται αισθητά από προϊόντα, άλλες μέρες τα ράφια είναι γεμάτα με τα πιο συνηθισμένα αλλά και με τα πιο εξωτικά φρούτα και λαχανικά. Τα κατεψυγμένα προϊόντα είναι ένας τέλειος τρόπος για να διασφαλίσεις ότι έχεις συνεχή παροχή φρούτων & λαχανικών. Είναι τόσο καλά όσο τα φρέσκα αντίστοιχα;

Θρεπτικότητα

Κατά τη σύγκριση αυτών των δύο τύπων αποθήκευσης τροφίμων, το πρώτο ερώτημα που πιθανώς έρχεται στο μυαλό είναι “τα κατεψυγμένα φρούτα και τα λαχανικά είναι τόσο θρεπτικά όσο τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά;” Η απλή απάντηση είναι ναι.

Τα φρούτα και τα λαχανικά γενικά συλλέγονται και καταψύχονται τις κατάλληλες περιόδους για να διασφαλιστεί ότι ο καταναλωτής αποκομίζει το μέγιστο δυνατό θρεπτικό περιεχόμενο. Γνωρίζουμε ότι όσο μεγαλύτερος είναι ο χρόνος αποθήκευσης, τόσο χαμηλότερη είναι η περιεκτικότητα των φρέσκων φρούτων και λαχανικών σε μικροθρεπτικά συστατικά, αλλά ισχύει αυτό για τα κατεψυγμένα προϊόντα;1

Βιταμίνη C

Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η περιεκτικότητα σε βιταμίνη C πολλών φρούτων και λαχανικών, συμπεριλαμβανομένων της φράουλας και των πράσινων φασολιών, παραμένει σχετικά σταθερή κατά τις αρχικές 90 ημέρες αποθήκευσης.2 Αντιθέτως, τα φρέσκα τρόφιμα παρουσιάζουν δραματική μείωση της περιεκτικότητας σε ασκορβικό οξύ (βιταμίνη C) καθώς δεν διατηρείται. Άλλα δεδομένα δείχνουν ότι για να επιτευχθεί η υψηλότερη δυνατή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C από τα κατεψυγμένα προϊόντα, είναι καλύτερο να καταναλώσεις το τρόφιμο μέσα σε 1 μήνα από την αγορά του.3 Αυτό εξακολουθεί να σου δίνει αρκετό χρόνο.

Βιταμίνη Β2

Ομοίως, η περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β2 (αλλιώς γνωστή ως ριβοφλαβίνη) παραμένει σταθερή κατά τις πρώτες 10 ημέρες στην κατάψυξη.2 Ορισμένες ποικιλίες φρούτων και λαχανικών ενδέχεται να παρουσιάσουν μείωση της περιεκτικότητας σε βιταμίνη Β2 μετά από 10 ημέρες στην κατάψυξη λόγω οξείδωσης, όπως τα μπιζέλια, τα σπαράγγια και το σπανάκι. Ωστόσο, η πλειονότητα των κατεψυγμένων προϊόντων διατηρούν αυτό το μικροθρεπτικό συστατικό.

Άλφα-τοκοφερόλη

Η κατάψυξη των τροφίμων ωφελεί πραγματικά τη διατροφική ικανότητα της άλφα-τοκοφερόλης, ενός τύπου βιταμίνης Ε.2 Τα προϊόντα και σε φρέσκες και σε κατεψυγμένες μορφές παραμένουν σταθερά διατροφικά σε ό, τι αφορά την άλφα-τοκοφερόλη, ωστόσο, όταν καταψύχεται, υπάρχει ικανότητα αύξησης αυτού του μικροθρεπτικού συστατικού αντίθεση με την πιθανή απώλεια όταν είναι φρέσκο.

Β καροτίνη

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα παραδείγματα μικροθρεπτικών συστατικών, η περιεκτικότητα σε Β καροτίνη, ένα αντιοξειδωτικό, μειώνεται γρήγορα μετά την ψύξη.2 Η ποσότητα της βιταμίνης στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά μειώνεται επίσης, αλλά όχι στην ίδια κλίμακα. Εναλλακτικά, πρόσθετα δεδομένα δείχνουν ότι υπάρχει ελάχιστη διαφορά μεταξύ της θρεπτικής περιεκτικότητας φρέσκων και κατεψυγμένων φρούτων και λαχανικών.4

Συνολικά, η ψύξη των προϊόντων σου για περισσότερο από ένα χρόνο είναι πιθανό να οδηγήσει σε μείωση των μικροθρεπτικών συστατικών.5 Στην καλύτερη περίπτωση προσπάθησε να καταναλώσεις τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά μέσα σε έναν μήνα, αλλά δεν θα πάθεις και κάτι εάν τα καταναλώσεις μετά από αυτό το χρονικό διάστημα.

Μέθοδος ψύξης

Αν αποφασίσεις να καταψύξεις μόνος σου τα φρούτα και τα λαχανικά, είναι κάτι πολύ απλό το να προετοιμάσεις το προϊόν όπως επιθυμείς, να το τοποθετήσεις σε μια σακούλα κατάψυξης και να το καταψύξεις μέχρι νεωτέρας. Δεν απαιτείται προσθήκη ζάχαρης, αλατιού ή φανταχτερών μεθόδων.

Σήμερα, οι μέθοδοι ψύξης τροφίμων έχουν βελτιωθεί και δεν απαιτούν πλέον χημικές ουσίες για να διατηρήσουν τα χαρακτηριστικά του τροφίμου, τόσο αισθητικά όσο και θρεπτικά.

Ορισμένα τρόφιμα μπορεί να καταψυχθούν με προσθήκη ζάχαρης, οπότε αξίζει να αφιερώσεις χρόνο για να διαβάσεις την πίσω ετικέτα των κατεψυγμένων φρούτων ή λαχανικών που αγοράζεις, καθώς αυτό μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της τροφής με την πάροδο του χρόνου, αλλά επίσης προσθέτει στη συνολική περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

Ωστόσο, η πλειονότητα των κατεψυγμένων προϊόντων είναι καθαρισμένη πριν από την ψύξη, μια διαδικασία που βοηθά στη διατήρηση των θρεπτικών συστατικών μέσα στα τρόφιμα.

Κατανάλωση

Τα κύρια οφέλη που έρχονται στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά περιστρέφονται γύρω από την αποδοτικότητα κόστους και τη διάρκεια αποθήκευσης. Τα κατεψυγμένα προϊόντα τείνουν να έχουν μία μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σχέση με τα φρέσκα προϊόντα που ωφελούν τον καθημερινό άνθρωπο.

Ποιος δεν θέλει να αγοράσει ένα τρόφιμο και να μην αισθάνεται την ανάγκη να το φάει πριν χαλάσει;

Όχι μόνο τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά διαρκούν περισσότερο, αλλά έχει προταθεί επίσης ότι όσοι τρώνε περισσότερα κατεψυγμένα προϊόντα από ό, τι τα φρέσκα στην πραγματικότητα καταναλώνουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά από εκείνους που επιλέγουν τις φρέσκες ποικιλίες.6

Αυτό είναι απόδειξη για το γιατί αυτοί που ανήκουν στην κατηγορία καταναλωτών κατεψυγμένων προϊόντων τείνουν να έχουν χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος, καθώς τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και είναι χαμηλά σε λιπαρά, δίνοντάς σου την αίσθηση ότι δεν πεινάς για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ώστε να μην φτάσεις στο σημείο να θες ένα ακόμη κομμάτι κέικ.

Οι δίαιτες εκείνων που επιλέγουν κατεψυγμένες ποικιλίες φαίνεται επίσης να είναι υψηλότερες σε φυτικές ίνες, βιταμίνη D, ασβέστιο και κάλιο, καθώς και χαμηλότερη πρόσληψη νατρίου.

Με λίγα λόγια

Για να είσαι σίγουρος/η ότι λαμβάνεις τη μέγιστη διατροφική αξία από τα κατεψυγμένα προϊόντα σου, είναι καλύτερο να καταναλώνεις τα προϊόντα μέσα σε ένα μήνα από την αγορά.

Εάν δεν μπορείς να καταναλώσεις τα τρόφιμα μέσα σε ένα μήνα και τύχει να τα καταναλώσεις μετά από αυτό το διάστημα, τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά σου θα εξακολουθήσουν να είναι καλά για σένα, μπορεί απλά μπορεί να μην έχουν όλα τα διατροφικά πλεονεκτήματά τους.

Αυτό μπορεί επίσης να ειπωθεί όταν δεν καταναλώνεις τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά αμέσως μετά την αγορά. Έτσι, εάν δεν μπορείς να πάρεις τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά, τα κατεψυγμένα προϊόντα είναι μια χαρά.

 

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.


1. Soliva-Fortuny, R.S and Martı́n-Belloso, O. (2003) ‘New advances in extending the shelf-life of fresh-cut fruits: a review’, Trends in Food Science and Technology, 14(9), p. 341-353. doi: 10.1016/S0924-2244(03)00054-2

2. Bouzari, A., Holstege, D. and Barrett, D.M. (2015) ‘Vitamin Retention in Eight Fruits and Vegetables: A Comparison of Refrigerated and Frozen Storage’, Journal of Agricultural and Food Chemistry, 63(1), p. 957-962. doi: 10.1021/jf5058793

3. Phillips, K.M., Tarragó-Trani, M.T., Gebhardt, S.E., Exler, J., Patterson, K.Y., Haytowitz, D.B., Pehrsson, P.R. and Holden, J.M. (2010) ‘Stability of vitamin C in frozen raw fruit and vegetable homogenates’, Journal of food composition and analysis, 23(1), p. 253-259. doi: 10.1016/j.jfca.2009.08.018

4. Miller, S. and Knudson, B. (2012) ‘Nutrition & Costs Comparisons of Select Canned, Frozen and Fresh Fruits and Vegetables’, American Journal of Lifestyle Medicine, 8(6), p. 430-437. doi: 10.1177/1559827614522942

5. Rickman, J.C., Barrett, D.M. and Bruhn, C.M. (2007) ‘Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vitamins C and B and phenolic compounds’, Journal of the Science and Food Agriculture, 87(1), p. 930-944. doi: 10.1002/jsfa.2825

6. Storey, M. and Anderson, P. (2018) ‘Total fruit and vegetable consumption increases among consumers of frozen fruit and vegetables’, Nutrition, 46(1), p. 115-121. doi: 10.1016/j.nut.2017.08.013



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Writer and expert

Η Lauren είναι απόφοιτος αγγλικής λογοτεχνίας και προέρχεται από την Νότια Αγγλία. Αγαπούσε πάντα την κολύμβηση, έχει ανακαλύψει τη δύναμη που προσφέρουν τα βάρη τα τελευταία χρόνια, και έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης στην εβδομαδιαία τάξη hot yoga.

Τα σαββατοκύριακα μαγειρεύει συνήθως ή τρώει κάποιο είδος brunch και απολαμβάνει να δοκιμάζει νέες συνταγές με τους συγκατοίκους της - ειδικά έχει μια παλιά μαθητική συνηθεία, όπως να επιβιώνει από τα ζυμαρικά. Πάνω απ 'όλα, είναι σταθερά πιστή στη διατήρηση ισορροπίας ανάμεσα στο γυμναστήριο και το τζιν.

Μάθετε περισσότερα για την εμπειρία της Lauren εδώ.


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα