Διατροφή

Διατροφή για παιδιά | Τι πρέπει να τρώει το παιδί σας

Είναι γεγονός ότι το τι ταΐζετε το παιδί σας θα έχει μια τεράστια επίδραση στην ψυχική και σωματική του ευεξία, καθώς και στο μεγάλωμά του, την ανάπτυξη και τις συνήθειές του στη μετέπειτα ζωή. Είναι σημαντικό να εξασφαλίσουμε ότι τα παιδιά μας ακολουθούν μια υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή που αποτελείται από όλα τα βασικά μακροθρεπτικά συστατικά και είναι επίσης γεμάτη από ιχνοστοιχεία και βιταμίνες.

Σε γενικές γραμμές, θα πρέπει να στοχεύετε στα τρία ισορροπημένα γεύματα την ημέρα, που ιδανικά να περιέχουν μια πηγή τροφίμων από κάθε ομάδα τροφίμων.

little-beasts-1


Πρωτεΐνη

protein1

Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και το μεγάλωμα των παιδιών, δεδομένου ότι βοηθά στην οικοδόμηση των μυών, αλλά και στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και υγιών οστών. Μερικά απαραίτητα αμινοξέα μπορεί να βρεθούν μόνο μέσα σε πηγές τροφίμων που περιέχουν πρωτεΐνη, γι’ αυτό είναι ζωτικής σημασίας το παιδί σας να τις έχει στη διατροφή του.

Οι καλύτερες πηγές πρωτεϊνών περιλαμβάνουν άπαχο κρέας, όπως κοτόπουλο, ψάρι, αυγά, γάλα, γιαούρτι, κλπ. Αυτά περιέχουν όλα τα 9 από τα απαραίτητα αμινοξέα και ως εκ τούτου θεωρούνται τα καλύτερα για την ανάπτυξη του παιδιού σας. Υπάρχουν επίσης πολλές πηγές πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης, όπως τα φασόλια και τα όσπρια, αν και αυτά δεν περιέχουν τόση πρωτεΐνη όση τα προϊόντα ζωικής παραγωγής. Για το λόγο αυτό, συνιστάται να τα φάνε μαζί με άλλες πηγές πρωτεϊνών. Επιπλέον, δεν περιέχουν όλα τα 9 απαραίτητα αμινοξέα που απαιτούνται για την ανάπτυξη.

Προτείνεται τα παιδιά να τρώνε ψάρι δύο φορές την εβδομάδα, εκ των οποίων τουλάχιστον ένα να είναι ελαιώδους ποικιλίας. Αυτή περιλαμβάνει την πέστροφα, τον σολομό και το σκουμπρί και μπορούν να βρεθούν σε χαμηλή τιμή. Το φρέσκο ψάρι είναι το ιδανικό αν και τα ψάρια κονσέρβας ή τα κατεψυγμένα είναι, επίσης, αρκετά.

Υδατάνθρακες

glutenfree

 

Μετά την ηλικία του ενός, τα παιδιά είναι συνήθως περισσότερο από ικανά να καταναλώνουν διάφορες πηγές υδατανθράκων με ευκολία. Οι υδατάνθρακες είναι απαραίτητοι, επειδή το σώμα μας τους χρησιμοποιεί ως πηγή ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, η γλυκόζη, ένα απλό σάκχαρο, μετατρέπεται σε ΑΤΡ (τρι-φωσφορική αδενοσίνη), που χρησιμοποιείται από τους μυς μας όταν μετακινούνται. Τα παιδιά τείνουν να είναι πολύ δραστήρια από πολύ νεαρή ηλικία, έτσι θα πρέπει να καταναλώνουν μια ικανοποιητική ποσότητα υδατανθράκων, προκειμένου να έχουν «καύσιμα» κάθε μέρα.

Οι πηγές υδατανθράκων μπορεί να περιλαμβάνουν το ψωμί, τα ζυμαρικά, το μούσλι και τα δημητριακά. Ενώ γενικά οποιοδήποτε από τα παραπάνω θεωρείται κατάλληλο, συνιστάται να επιλέξετε προϊόντα ολικής άλεσης. Αυτά έχουν χαμηλότερο GI (γλυκαιμικό δείκτη) και θα δώσουν στο παιδί σας περισσότερη ενέργεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, και είναι γενικά καλύτερα για αυτό.

Λίπη

nuts-1

Ενώ αρχικά η λέξη «λίπη» μπορεί να ακούγεται κακή, είναι απαραίτητο να έχει κάποιο λίπος στη διατροφή του και πολύ περισσότερο, τα πολύ υγιεινά λιπαρά οξέα, όπως τα ωμέγα 3. Αυτό γιατί πολλές βιταμίνες είναι λιποδιαλυτές και απαιτούν το λίπος για να απορροφηθούν σωστά .

Τα Ωμέγα-3 πιο συχνά απαντώνται στα λιπαρά ψάρια και στα καρύδια, γι ‘αυτό και είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας έχει τουλάχιστον 1 μερίδα λιπαρών ψαριών την εβδομάδα. Οι ξηροί καρποί είναι μια άλλη σημαντική πηγή, αν και παρουσιάζουν κάποιο κίνδυνο πνιγμού, έτσι δεν πρέπει να χορηγούνται έως ότου τα παιδιά να είναι λίγο μεγαλύτερα. Επιπλέον, οι αλλεργίες στους ξηρούς καρπούς είναι κοινές, οπότε πρέπει να επιβεβαιώσετε με το γιατρό σας αν το παιδί σας είναι αλλεργικό ή όχι, πριν τους συμπεριλάβετε στη διατροφή τους.

Φρούτα και λαχανικά

vegetarian_foods-1

 

Ενώ πρόσφατα προτάθηκε η πρόσληψη φρούτων και λαχανικών να φτάνει μέχρι τις 7 μερίδες ανά ημέρα, ένα καλός στόχος για τα παιδιά είναι 5 μερίδες. Ένας γενικός κανόνας, όταν πρόκειται για το μέγεθος της μερίδας, είναι η ποσότητα που χωράει στην παλάμη του χεριού τους.

Τα λαχανικά είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των παιδιών, καθώς περιέχουν πολλές διαφορετικές βιταμίνες και ανόργανα συστατικά, πολλά από τα οποία δεν βρίσκονται στα φρούτα.

Είναι επίσης σημαντικό να εξετάσετε ποια είδη φρούτων καταναλώνει το παιδί σας και να περιορίσετε την πρόσληψή τους, εάν είναι απαραίτητο. Μερικά φρούτα έχουν  πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και η υπερβολική κατανάλωση ενός ορισμένου είδους θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του.

 

Λιχουδιές

Δεν είναι μυστικό ότι αν προσφέρουμε σοκολάτα και γλυκά στο παιδί μας, θα δυσκολευτεί να τα αρνηθεί. Όμως αυτά τα τρόφιμα είναι πολύ κακά για την υγεία του παιδιού και θα πρέπει να περιορίζονται σε κεράσματα και σε ειδικές περιπτώσεις. Για παράδειγμα, ίσως να επιτρέψετε στο παιδί σας να καταναλώσει κάποιο γλυκό, όταν τα πηγαίνει καλά στο σχολείο ή να το ανταμείψετε για την καλή του συμπεριφορά. Είναι πάρα πολύ συνηθισμένο σήμερα το κολατσιό ενός παιδιού να περιλαμβάνει  ανθυγιεινά τρόφιμα, αλλά μόνο και μόνο επειδή οι άλλοι άνθρωποι το κάνουν, δεν σημαίνει ότι είναι το σωστό πράγμα για να κάνετε κι εσείς.

Τροφές, όπως γλυκά, σοκολάτες, κέικ, πατατάκια και τα ζαχαρούχα ποτά δεν θα πρέπει να αποτελούν ένα μεγάλο μέρος της διατροφής του παιδιού.

 

Με λίγα λόγια

Είναι πολύ σημαντικό να φροντίσετε τη διατροφή του παιδιού σας, δεδομένου μάλιστα ότι είναι πολύ μικρό για να ψωνίσει και να προετοιμάσει τα γεύματά του, αλλά και να εξασφαλίσετε ότι καταναλώνει τις σωστές τροφές.

Το άρθρο αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως κατευθυντήρια γραμμή για το τι θα πρέπει να δίνετε στο παιδί σας, αλλά όπως πάντα, χρησιμοποιήστε την δική σας κρίση. Μερικά παιδιά θα χρειαστούν περισσότερα τρόφιμα από ό, τι άλλα, ενώ κάποια θα χρειαστούν λιγότερα. Εάν το παιδί σας είναι σε μια έκρηξη ανάπτυξης, θα χρειαστεί περισσότερα τρόφιμα, προκειμένου να αναπτυχθεί για παράδειγμα.



Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Διατροφής και Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκολίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και ασχολούμαι με το Fitness τα τελευταία 15 χρόνια. Μπορεί οι σπουδές μου να διαφέρουν απο το πεδίο της άθλησης/διατροφής, η μακρόχρονη εμπειρία μου όμως και η επιστημονική προσέγγιση των ζητημάτων του Fitness, με καθυστούν έναν καταξιωμένο γνώστη του χώρου. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση "Extraordinary claims require extraordinary evidence", αφού τα λεγόμενα μου υποστηρίζονται κατα μεγάλο ποσοστό απο ερευνητικά δεδομένα σε συνδυασμό με εμπειρικά δεδομένα.


ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ