Διατροφή

Πρωϊνό | Ποιες τροφές να αποφύγετε

Εδώ και αρκετά χρόνια το πρωϊνό δικαίως θεωρείται το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας. Το σώμα χρειάζεται να λάβει ποιοτικό “καύσιμο” νωρίς το πρωί, ώστε να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας. Ένα σωστό πρωϊνό πρέπει να σας παρέχει ενέργεια και αίσθημα κορεσμού για αρκετές ώρες και σε καμία περίπτωση να μην σας κάνει να νιώθετε ληθαργικούς και κουρασμένους (όπως π.χ. συμβαίνει με τους απλούς, επεξεργασμένους υδατάνθρακες). Στο παρόν άρθρο θα αναφερθούν κάποιες ιδιαίτερα διαδεδομένες τροφές, οι οποίες όμως καλό είναι να αποφεύγονται να καταναλώνονται σαν πρωινό.

Δείτε υγιεινές εναλλακτικές επιλογές εδώ

Πρωϊνό | Ποιες τροφές να αποφύγετε

1. Καφές

Και όμως ναι. Τώρα η κλασσική ερώτηση είναι “Μα καλά πώς γίνεται κάποιος να λειτουργήσει το πρωί χωρίς καφέ” ; Η απάντηση είναι οποίος δεν είναι εθισμένος σε αυτόν. H αλήθεια είναι πως το να πίνετε καφέ νωρίς το πρωί και ειδικά με άδειο στομάχι δεν είναι ότι καλύτερο. Η καφεΐνη όπως όλοι γνωρίζουμε είναι εθιστική και παρόλο που στιγμιαία σας “ξυπνάει” πολύ σύντομα θα έχετε διαπιστώσει ότι η ενέργεια σας πέφτει κατακόρυφα, καθώς πίνοντας καφέ α)δεν προσλαμβάνετε ποιοτικές θερμίδες (η ζάχαρη που βάζετε σίγουρα δεν είναι ποιοτική) και μακροθρεπτικά συστατικά β)δεν νιώθετε κορεσμό (όπως θα νιώθατε π.χ. αν πίνατε ένα shake με βρώμη, πρωτεΐνη, μπανάνα και φυστικοβούτυρο). Αν η κατανάλωση γίνεται καθημερινά, τότε λαμβάνετε χωρίς λόγο μεγάλες ποσότητες ζάχαρης και η εξάρτηση σας με την καφεΐνη ολοένα και θα μεγαλώνει. Μην φτάσετε στο σημείο να έχετε ανάγκη τον καφέ για να μπορείτε να λειτουργείτε.

2. Συσκευασμένοι Χυμοί

Μεγάλη μερίδα ανθρώπων νομίζει ότι οι συσκευασμένοι χυμοί είναι καλοί για αυτούς, καθώς προέρχονται από φρούτα. Αυτό που δεν γνωρίζουν (γιατί δεν κοιτάνε καθόλου τις διατροφικές πληροφορίες και τα συστατικά) είναι πως είναι γεμάτοι ζάχαρη και τεχνητές αρωματικές ύλες. Πίνοντας τους αυξάνετε δραματικά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, κάτι που οδηγεί το πάγκρεας σας να παράγει τεράστιες ποσότητες ινσουλίνης για να απομακρύνει την γλυκόζη από αυτό. Αν θέλετε να πιείτε χυμό το πρωί, στύψτε τον μόνοι σας στο σπίτι και προσθέστε και μερικά λαχανικά όπως σπανάκι, τζίντζερ, αγγούρι ή ρόκα ώστε να μειώσετε την παραγωγή ινσουλίνης (λόγω της παρουσίας φυτικών ινών). Σε περίπτωση που έχετε φλεγμονές στο κατώτερο τμήμα του οισοφάγου σας (κοιλιακό τμήμα) καλό είναι να αποφεύγετε τα κιτροειδή φρούτα, όπως το πορτοκάλι και το γκρέιπφρουτ, καθώς είναι όξινα.

3. Αρτοσκευάσματα

Μπορεί να είναι πολύ γευστικά, αλλά δυστυχώς είναι πολύ επεξεργασμένα, γεμάτα ζάχαρη και πλούσια στα περιβόητα υδρογονωμένα έλαια (hydrogenated oils- trans fats), τα οποία είναι υπεύθυνα για την δημιουργία πλάκας στο ενδοθήλιο (η εσωτερική «επένδυση των αρτηριών σας), την αυξημένη αρτηριακή πίεση και την αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης μη-ινσουλινοεξαρτόμενου διαβήτη τύπου ΙΙ. Επίσης καταναλώνοντας τέτοιου είδους τρόφιμα, συμβάλλετε ενεργά στην μετατροπή του pH του σώματος σας σε όξινο, ένα περιβάλλον ιδανικό για την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων. Για αυτό μείνετε μακριά από τα κρουασάν, τις ζαμπονοτυρόπιτες και τα ντόνατς κανέλας. Αντ’ αυτού προτιμήστε δημητριακά ολικής άλεσης , όπως η βρώμη, καθώς είναι πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες οι οποίοι σας παρέχουν ποιοτικές θερμίδες και  πολύωρη ενέργεια. Σας παρέχουν επίσης και μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών, οι οποίες αποτελούν τροφή για τα καλά βακτήρια του στομάχου, η παρουσία των οποίων είναι απαραίτητη για την σωστή αξιοποίηση των μακροθρεπτικών συστατικών που λαμβάνετε (nutrient partitioning). Προσθέστε στην βρώμη σας και λίγους ξηρούς καρπούς (άψητους και ανάλατους), κομμένα φρούτα και είστε έτοιμοι !

4. Ντομάτες

Αποτελούν εξαιρετική προθήκη στις σαλάτες, στα sandwich και στο σουβλάκι και γενικά είναι ένα υγιεινό φρούτο. Είναι όμως επίσης ιδαίτερα όξινες (το pH τους βρίσκεται στο 4,3 – 4,9) και δεν προτείνονται για πρωινή, αλλά ούτε και  βραδινή κατανάλωση. Λόγω της οξύτητας τους μπορεί να διαταράξουν το στομάχι σας, ακόμα και να προκαλέσουν γαστρίτιδα, τυμπανισμό, αίσθημα καψίματος στον οισοφάγο, διάρροια, δυσκολία χώνευσης και δυσκοιλιότητα. Μπορείτε να μειώσετε την οξύτητα τους μαγειρεύοντας τις από το να τις φάτε ωμές ή ακόμα καλύτερα να τις παραλείψετε πλήρως από το πρωινό σας.

 

Δείτε εδώ περισσότερες επιλογές για υγιεινά πρωινά 

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.



Γεώργιος Γιαννικέλης

Γεώργιος Γιαννικέλης

Ειδικός σε θέματα Bodybuilding και Fitness

Ο Γιώργος Γιαννικέλης είναι αρθρογράφος και συνεργάτης της εταιρείας Myprotein τα τελευταία 2,5 χρόνια. Διαθέτει Bachelor of Science (Β.Sc.) στο κομμάτι της Φυσικής Αγωγής και Προπονητικής από το Γαλλικό Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου, ετοιμάζεται για το μεταπτυχιακό του στην Αθλητική Διατροφολογία. Η διπλωματική του εργασία ήταν πάνω στις επιδράσεις του εκ της ασκήσεως προερχόμενου οξειδωτικού στρες στους κυτταρικούς μηχανισμούς και την παραγωγή μυϊκής δύναμης. Έχει παρακολουθήσει διάφορα σεμινάρια σχετικά με το bodybuilding, την διατροφή και την υγεία και την δεδομένη στιγμή κάνει προσωπικές προπονήσεις σε άτομα που ενδιαφέρουν να αλλάξουν την σωματική τους σύσταση και να βελτιώσουν τις αθλητικές τους επιδόσεις. Ο Γιώργος έχει αρθρογραφήσει για θέματα bodybuilding και fitness σε ελληνικές ιστοστελίδες, όπως το ifitnessbook.com http://www.ifitnessbook.com/ σχετικά με την αθλητική επιστήμη και τον υγιεινό τρόπο διατροφής. Ασχολείται με την παροχή υπηρεσιών προσωπικής εκγύμνασης (personal training) και εξειδικευμένων ατομικών συμβουλών διατροφής και υγείας, καθώς επίσης και από πολυετή προσωπική καθημερινή μελέτη επιστημονικών ερευνών, αρθρών και βιβλίων αξιομένων επιστημόνων του εξωτερικού σε όλο το φάσμα των βιο‐επιστημών που διέπουν την άσκηση και την υγεία. Μπορείτε να δείτε περισσότερα σχετικά με τον Γιώργο εδώ : https://www.linkedin.com/in/george‐giannikelis‐133baa16a/ Στον ελεύθερο του χρόνο του αρέσει να ασχολείται με την μαγειρική, την μουσική και την ανθρώπινη ψυχολογία. Πιστεύει ακράδαντα στο ρητό «Νους υγιής εν σώματι υγιεί».


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα