Διατροφή

Αντίστροφη δίαιτα | Η ελαττωματική μέθοδος αύξησης θερμίδων με μικρή αύξηση λίπους

Τι είναι η «αντίστροφη δίαιτα/reverse dieting»;

Ο αγαπημένος μας διατροφολόγος, ο Richie Kirwan, είναι και πάλι έτοιμος να ασχοληθεί με το θέμα, εξηγώντας τη διατροφική και φυσιολογική επιστήμη πίσω από όλα αυτά, ώστε να έχεις όλα τα στοιχεία για να πάρεις μια τεκμηριωμένη απόφαση.

Αντίστροφη δίαιτα (Reverse Dieting)

Είναι η «σταδιακή διαδικασία αύξησης των θερμίδων κάποιου χωρίς μεγάλη αύξηση του σωματικού βάρους ή του σωματικού λίπους».

Για παράδειγμα, ας φανταστούμε ότι κάποιος ετοιμάζεται για ένα bodybuilding show. Είναι πιθανό να κάνει δίαιτα για έως και έξι μήνες για να μειώσει το σωματικό του λίπος όσο το δυνατόν χαμηλότερα. Έχει μειωμένες θερμίδες για μήνες και το σώμα του αντεπιτίθεται μειώνοντας τον μεταβολικό του ρυθμό για να προσπαθήσει να διατηρήσει όσο το δυνατόν περισσότερο σωματικό λίπος και όσο το δυνατόν περισσότερες θερμίδες.

Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι ο Richie δεν συνιστά τέτοιες ακραίες δίαιτες χωρίς τη συμβολή επαγγελματία.

Το σωματικό του βάρος μειώνεται και το σωματικό του λίπος είναι πολύ χαμηλό. Ωστόσο, υπάρχουν επίσης μαζικές μειώσεις σε ορμόνες όπως η λεπτίνη, η τεστοστερόνη και ο θυρεοειδής, οδηγώντας σε πτώση του μεταβολικού ρυθμού. Με άλλα λόγια, το σώμα του είναι παντού και πεινάει όλη την ώρα.

Όπως μπορείς να φανταστείς, οι bodybuilders καταλήγουν να τρώνε όλα τα τρόφιμα που μπορούν να πάρουν στα χέρια τους μετά από έναν διαγωνισμό. Είναι ακριβώς όπως μια σκηνή από μια ταινία: κουτιά πάνω σε κουτιά με φαγητά σε πακέτα. Προφανώς αυτό οδηγεί σε αύξηση βάρους (όπως θα συνέβαινε σχεδόν σε όλους), αλλά επειδή ο μεταβολικός ρυθμός τους είναι τόσο χαμηλός, η αύξηση βάρους που βιώνουν είναι πολύ μεγαλύτερη από τους άλλους ανθρώπους.

Έτσι, για να αντισταθμίσουμε αυτό, έχουμε την αντίστροφη δίαιτα. Αυτή η μέθοδος αυξάνει αργά την πρόσληψη θερμίδων σου σε μια σειρά εβδομάδων και μηνών μετά από μια μακρά περίοδο δίαιτας.

Πρόσθεσε 100 θερμίδες την ημέρα για την πρώτη εβδομάδα και ούτω καθεξής για μερικές εβδομάδες μέχρι να επιστρέψεις εκεί που πρέπει. Στην ιδανική περίπτωση, αυτό θα μειώσει την αύξηση του λίπους που βιώνουν οι περισσότεροι bodybuilders μετά από ένα show.

Μεταβολική προσαρμογή

Αυτό αναφέρεται στην πτώση του μεταβολικού ρυθμού που βιώνουν τα άτομα που ακολουθούν μια ακραία δίαιτα, συχνά λόγω της μείωσης των ορμονών τους.

Τι ακριβώς είναι όμως ο μεταβολικός ρυθμός;

Εάν αυξήσεις την πρόσληψη θερμίδων σου για μια σταθερή περίοδο με σταθερό ρυθμό, θα καταλήξεις επίσης να αυξήσεις τον μεταβολικό σου ρυθμό.

«Θεωρητικά, θα μπορείς να πάρεις κάποιον από χαμηλές θερμίδες και χαμηλό μεταβολικό ρυθμό σε υψηλότερες θερμίδες με υψηλότερο μεταβολικό ρυθμό με πολύ μικρές αλλαγές στο σωματικό βάρος».

Ακούγεται υπέροχο, θεωρητικά. Αλλά μερικοί άνθρωποι έχουν πολύ προσαρμοστικούς μεταβολισμούς, που σημαίνει ότι αυτό είναι δυνατό για αυτούς. Για άλλους όχι και τόσο.

Είναι υγιές;

Μέχρι στιγμής, όλα ακούγονται καλά. Αύξησε σιγά σιγά τις θερμίδες σου μετά από μια περίοδο αυστηρής δίαιτας. Οποιαδήποτε αύξηση σε θερμίδες θα είναι απόλαυση, σωστά;

Δυστυχώς, η αντίστροφη δίαιτα επεκτείνει ουσιαστικά την περίοδο της δίαιτας. Και σύμφωνα με τα λόγια του Richie, ένα άτομο που κάνει αντίστροφη δίαιτα είναι πιθανό να αισθάνεται «αρκετά χάλια». Οι ορμόνες τους θα αλλάξουν ξανά, κάτι που θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στη διάθεσή τους.

Ενώ ο Richie λέει ότι δεν υπάρχει τίποτα κακό με τη δίαιτα, δεν θα το συνιστούσε. Προτιμά να προτείνει τη δίαιτα αποθεραπείας.

Δίαιτα αποθεραπείας

Ο στόχος είναι να αυξήσεις τις θερμίδες σου σε ένα μικρό πλεόνασμα. Στη δίαιτα, κερδίζεις σκόπιμα κάποιο σωματικό βάρος, ώστε το σώμα σου να ξέρει ότι δεν πεινά πια. Τα επίπεδα πείνας, τα ορμονικά σου συστήματα και η λίμπιντο θα επανέλθουν στα φυσιολογικά επίπεδα πολύ πιο γρήγορα, μειώνοντας την εσωτερική αναταραχή στην οποία θα βρίσκεται το σώμα σου.

Με λίγα λόγια

Ο Richie στην πραγματικότητα δεν είναι μεγάλος οπαδός της αντίστροφης δίαιτας και προτείνει ότι μια δίαιτα αποθεραπείας είναι μια πολύ καλύτερη επιλογή. Αλλά η επιλογή είναι δική σου. Τι θα διαλέξεις;

Και όπως πάντα, εάν σκέφτεσαι να κάνεις μια διατροφική αλλαγή, θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεσαι πρώτα έναν εξειδικευμένο επαγγελματία.

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Writer and expert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Έκπτωση 45% | Κωδικός: IMPACTGR + Δωρεάν 🚛 στα 25€ & έως 3 🎁 Περισσότερα