Προπόνηση

Πώς να θέσεις SMART στόχους σε επίπεδο Fitness

Είτε θέλεις να αποκτήσεις καλύτερη φυσική κατάσταση, είτε να χτίσεις μυϊκή μάζα, είτε να χάσεις βάρος, το να έχεις έναν καλά καθορισμένο στόχο (SMART) είναι το κλειδί για την μακροπρόθεσμη επιτυχία. Υπάρχουν μερικοί τρόποι για να σχεδιάσεις τους στόχους σου, αλλά το να ακολουθείς ένα SMART πλαίσιο, είναι μία από τις καλύτερες λύσεις. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε και θα εξηγήσουμε αναλυτικά τι είναι οι SMART στόχοι!

Από το να σε βοηθήσουμε να παραμείνεις συγκεντρωμένος, μέχρι την δημιουργία ενός αποτελεσματικού πλάνου προπόνησης, εδώ είναι όλες οι συμβουλές που χρειάζεσαι για να ορίσεις έξυπνους στόχους και να τους επιτύχεις άρτια.

Γιατί πρέπει να θέσεις στόχους;

Το να έχεις ένα συνολικό τελικό στόχο, είναι κρίσιμης σημασίας για την επιτυχία, διότι σου δίνει κάτι για να εργαστείς προς την σωστή κατεύθυνση, και σε βοηθά να είσαι εστιασμένος σε κάτι (π.χ. την προπόνησή σου).

Οι στόχοι είναι επίσης ένα χρήσιμο εργαλείο το οποίο θα σε βοηθήσει να κρατήσεις τον εαυτό σου υπεύθυνο και να παρακολουθείς και να προσαρμόζεις την προπόνησή σου αν χρειαστεί.

Τι είναι οι SMART στόχοι;

Smart σημαίνει specific, measurable, attainable, relevant and timely, δηλαδή συγκεκριμένος, μετρήσιμος, εφικτός, σχετικός και χρονικά προσδιορισμένος/έγκαιρος. Αυτά τα πέντε βήματα είναι ένας τρόπος για να σε βοηθήσουμε και να σε κρατήσουμε σε καλό δρόμο, να θέσεις προτεραιότητες και να παραμείνεις υπεύθυνος όταν προπονείσαι για έναν fitness στόχο. Κατά τον καθορισμό στόχων, λάβε υπόψη τα παρακάτω:

Συγκεκριμένος

Το πρώτο βήμα του πλαισίου SMART είναι το να είσαι συγκεκριμένος. Είναι όλα ωραία και καλά όταν έχεις μια γενική ιδέα για το τι θες να επιτύχεις και πότε, αλλά για την καλύτερη πιθανότητα επιτυχίας, είναι σημαντικό να πάρεις το χρόνο σου, και να σκεφτείς ποιος είναι πραγματικά ο τελικός σου στόχος, και να γίνεις συγκεκριμένος σε αυτόν.

Εάν ο στόχος σου είναι να αποκτήσεις καλύτερη φυσική κατάσταση, πρέπει να είσαι πιο συγκεκριμένος και να ορίσεις ακριβώς τι σημαίνει “καλύτερη φυσική κατάσταση”. Θα μπορούσε να σημαίνει ότι είσαι σε θέση να τρέξεις 5 ή 10 χιλιόμετρα χωρίς να σταματήσεις, ή θα μπορούσε να σημαίνει ότι μπορείς να ολοκληρώσεις 10 κάμψεις ή να χάσεις κάποια κιλά. Δεν έχει σημασία ποιος είναι ο στόχος, αλλά όσο γνωρίζεις συγκεκριμένα το τι είναι, θα είναι πολύ πιο εύκολο να επιτευχθεί.

Μετρήσιμος

Το δεύτερο στοιχείο του πλαισίου SMART είναι να είναι μετρήσιμος. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ορίσεις στόχους που μπορείς εύκολα να έχεις υπό παρακολούθηση. Για παράδειγμα, εάν ο στόχος είναι να τρέξεις 5 χιλιόμετρα χωρίς να σταματήσεις, μπορείς να διαπιστώσεις εάν σημειώνεις πρόοδο κατά τη διάρκεια του χρόνου τρεξίματός σου ή πόσο μακριά μπορείς να τρέξεις.

Καθώς η προπόνησή σου εξελίσσεται, μπορείς να παρακολουθείς κάθε εβδομάδα τη βελτίωσή σου, και η προσέγγιση του τελικού σου στόχου, θα σου προσφέρει κίνητρα καθ ‘ όλη τη διάρκεια.

Εφικτός

Όταν αρχίζουμε να εργαζόμαστε για μια συναρπαστική νέα πρόκληση, είναι εύκολο να χάσουμε από τα μάτια μας τι είναι ρεαλιστικό. Σκέψου τις αποφάσεις σου για τη νέα χρονιά. Κάθε χρόνο οι άνθρωποι θέτουν υπερβολικά μη ρεαλιστικούς στόχους, πηγαίνοντας από το 0-100%, και αναπόφευκτα «εξαντλούνται» γρήγορα και χάνουν τα κίνητρά τους.

Ενώ οι στόχοι πρέπει να είναι απαιτητικοί, πρέπει επίσης να είναι και εφικτοί. Εάν δεν έτρεχες ποτέ πριν, η προπόνηση και η εκτέλεση ενός υπερμαραθωνίου μέσα σε έξι μήνες δεν πρόκειται να γίνει εφικτή. Αλλά μπορείς να προπονηθείς με αυτό το στόχο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αντί αυτού, όρισε ένα στόχο να τρέχεις 10 χιλιόμετρα σε έξι μήνες, και στη συνέχεια, μισό μαραθώνιο έξι μήνες μετά από την επίτευξη αυτού. Είναι πολύ πιο ρεαλιστικό, ενώ εξακολουθεί να είναι δύσκολο.

Σχετικός

Είμαστε μοναδικά άτομα, και οι στόχοι μας πρέπει να είναι επίσης μοναδικοί. Οι στόχοι σου πρέπει να ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντα ή τον τρόπο ζωής σου ή να βοηθούν στην εξυπηρέτηση μιας απόλυτης φιλοδοξίας. Όσο πιο σχετικοί είναι οι στόχοι σου σε εσένα, τόσο πιο πιθανό είναι να τους επιτύχεις.

Εάν ορίσεις για τον εαυτό σου ως στόχο να τρέξεις μεγάλες αποστάσεις, αλλά δεν σου αρέσει πραγματικά να τρέχεις, τότε μήπως υπάρχει άλλος στόχος που να ταιριάζει καλύτερα σε εσένα; Ένας που να σου αρέσει και θέλεις πραγματικά να κάνεις. Αντί αυτού λοιπόν, μπορείς να δοκιμάσεις το κολύμπι ή ακόμα και την ποδηλασία.

Ομοίως, εάν δεσμευτείς να αρχίσεις να γυμνάζεσαι έξι φορές την εβδομάδα, αλλά είναι δύσκολο να ταιριάξεις οικογενειακές υποχρεώσεις και εργασιακές δεσμεύσεις , τότε υπάρχουν πιθανώς εναλλακτικές λύσεις που ταιριάζουν καλύτερα στην περίπτωσή σου.

Έγκαιρος

Το τελευταίο στοιχείο του πλαισίου SMART είναι ο καθορισμός ενός σαφούς χρονοδιαγράμματος. Μην θέτεις απλά έναν τελικό στόχο και πιστεύεις ότι θα τον εκπληρώσεις μέχρι μια συγκεκριμένη προθεσμία. Αντί αυτού, θέσε κάποια σαφή ορόσημα για να τον επιτύχεις σταδιακά!

Αυτό θα σε βοηθήσει να δώσεις «σάρκα και οστά», να διευκολύνεις τον προγραμματισμό της προπόνησής σου και να παραμείνεις σε ένα καλό δρόμο για να επιτύχεις.

Ο καθορισμός ενός σαφούς χρονικού πλαισίου σου επιτρέπει επίσης να επανεκτιμήσεις τον στόχο σου. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί ακόμα κι αν δεν είσαι πλήρως στο σωστό δρόμο για να επιτύχεις  το στόχου σου, μπορείς εύκολα να τον αναπροσαρμόσεις χωρίς να χάσεις τα κίνητρά σου. Θα εξακολουθείς να μπορείς να τον πετύχεις τελικά. Ισως απλά να χρειαστεί λίγο περισσότερος χρόνος από ότι περίμενες.

Με λίγα λόγια

Ο καθορισμός σαφώς καθορισμένων στόχων είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επιτυχία. Δουλεύοντας ΕΞΥΠΝΑ, μπορείς να έχεις το πλεονέκτημα των σαφών προθεσμιών, να ορίσεις ρεαλιστικά χρονικά πλαίσια καθώς και να προχωρήσεις σταδιακά προς την ολοκλήρωση αυτών, επανεκτιμώντας διάφορους παράγοντες εάν χρειαστεί.

Η κατανόηση των ΕΞΥΠΝΩΝ στόχων σου μπορεί να πάρει λίγο χρόνο, αλλά εάν το κάνεις σωστά στην αρχή, θα είσαι σε πολύ καλύτερη θέση για να επιτύχεις τελικώς.



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Δες τις καλύτερες προσφορές της Myprotein εδώ Περισσότερα