Διατροφή

Σπάμε τον μύθο: Γιατί δεν χρειάζεσαι αποτοξίνωση

Οι γιορτές αποτελούν απόλαυση. Μετά από τόσο φαγητό στα τραπέζια, το σώμα σου ίσως δεν σε ευχαριστεί.

Ίσως είναι ο στόχος σου για την νέα χρονιά να μπεις σε φόρμα, να πας γυμναστήριο και να έχεις υγεία – ξεκινώντας μια αποτοξίνωση τον Ιανουάριο;

Κρατήσου. Κρατήσου γιατί θα σου αποκαλύψουμε την μυστική πληροφορία για τα καλύτερα προϊόντα αποτοξίνωσης στην αγορά. Είσαι έτοιμος; Για να ακούσω τα τύμπανα…

Τα νεφρά σου και το συκώτι σου*

*χωρίς χρέωση, αλλά χωρίς επιστροφή χρημάτων. Τα νεφρά έχουν προσφορά στην οποία αγοράζεις το ένα και παίρνεις το άλλο δώρο. Εφαρμόζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις.

detox

Τι είναι η αποτοξίνωση;

Η δίαιτα αποτοξίνωσης στοχεύει στο να καθαρίσει το αίμα του, το πεπτικό σου σύστημα και να περιορίσει τις τοξικές ουσίες από το σώμα σου. Είναι σαν να πατάς ένα κουμπί επανεκκίνησης και να ξυπνάει μια νέα και πιο φρέσκια έκδοση του εαυτού σου.

Στην πραγματικότητα όμως, ίσως ξυπνήσεις κουρασμένος, πεινασμένος και εξασθενημένος.

Υπάρχουν πλεονεκτήματα από την αποτοξίνωση;

Δεν υπάρχει αρκετή επιστημονική έρευνα που να στηρίζει τις δίαιτες αποτοξίνωσης, αλλά κάποιες έρευνες παρουσίασαν πλεονεκτήματα όπως βελτιωμένο δέρμα, καλύτερη χώνεψη και απώλεια βάρους.1,2 Ωστόσο, αυτό οφείλεται στην απότομη διακοπή του αλκοόλ και της επεξεργασμένης ζάχαρης. Επίσης, έχεις μια υψηλή πρόσληψη βιταμινών και μετάλλων από φρούτα και λαχανικά τα οποία ίσως δεν κατανάλωνες πριν.

Οι δίαιτες αποτοξίνωσης είναι συνήθως χαμηλές σε θερμίδες και έτσι εξηγείται η απώλεια βάρους. Αλλά αυτό το βάρος συνήθως θα το ξαναπάρεις όταν συνεχίσεις την κανονική σου διατροφή.

Δεν ξέρω αν το κατάλαβες, αλλά τα πλεονεκτήματα της δίαιτας αποτοξίνωσης μπορούν να επιτευχθούν με οποιαδήποτε διατροφή με ισορροπημένες και συγκεκριμένες θερμίδες. Είναι, λοιπόν, η αποτοξίνωση ο πιο υγιεινός και καλός τρόπος;

Γιατί δεν χρειάζεσαι αποτοξίνωση;

Πάμε ξανά πίσω στο θαύμα του ανθρώπινου σώματος και τον λόγο για τον οποίον δεν χρειάζεται αποτοξίνωση αυτόν τον Ιανουάριο και γενικότερα.

Ξεκινώντας από τα νεφρά. Μπορεί να είναι μικρά όργανα, αλλά οι λειτουργίες τους είναι σημαντικές για να είμαστε ζωντανοί. Ουσιαστικά, ο ρόλος τους είναι η αποτοξίνωση.

Πάμε να δούμε πώς λειτουργούν:

  • Διατηρούν την ισορροπία των υγρών. Τα νεφρά περιέχουν νεφρικά σωληνάρια, τα οποία απορροφούν στο αίμα νερό, γλυκόζη, νάτριο, κάλιο και χλωριούχο άλας. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα αραιωμένο υγρό που περιέχει ουρία (ένα τοξικό παραπροϊόν της διάσπασης της πρωτεΐνης) που στη συνέχεια απεκκρίνεται στα ούρα.
  • Φιλτράρουν το αίμα. Κάθε νεφρό περιέχει περίπου ένα εκατομμύριο μικροσκοπικές δομές που ονομάζονται νεφρώνες. Οι νεφρώνες λαμβάνουν αίμα, διασπούν τα θρεπτικά συστατικά, και αφαιρούν τυχόν αποβλήτων – η νεφρική φλέβα, στη συνέχεια, μεταφέρει το «καθαρό αίμα» πίσω στην καρδιά.
  • Απομακρύνουν τα απόβλητα τρόφιμα, φάρμακα και τοξικές ουσίες.
  • Παράγουν ορμόνες που βοηθούν στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, ρυθμίζουν την αρτηριακή πίεση και διατηρούν την υγεία των οστών.

Αν μας ρωτήσεις, θα σου λέγαμε ότι τα νεφρά κάνουν την αποτοξίνωση άψογα. Δεν υπάρχει πραγματικά ανάγκη να επιβιώσεις με ένα μείγμα σιροπιού σφενδάμου, χυμού λεμονιού και πιπέρι καγιέν (αυτό είναι το μόνο πράγμα που η Beyoncé δεν έκανε σωστά).

Στη συνέχεια, το συκώτι. Το ήπαρ λειτουργεί ως ομάδα με το πάγκρεας, τα έντερα και τη χοληδόχο κύστη για να αφομοιώσει, να απορροφήσει και να επεξεργαστεί τρόφιμα. Ανεξάρτητα, η περιγραφή της εργασίας του ήπατος περιλαμβάνει:

  • Φιλτράρισμα του αίματος από την γαστρεντερική οδό και τη μεταφορά του στο υπόλοιπο σώμα.
  • Χημικά αποτοξίνωσης – συμπεριλαμβανομένων εκείνων που παράγονται φυσικά ως προϊόν αποβλήτων, εκείνων που καταναλώνονται μέσω της διατροφής (πρόσθετα τροφίμων, συντηρητικά, γλυκαντικά, οινόπνευμα και φαρμακολογικοί παράγοντες) και περιβαλλοντικές τοξίνες (καπνοί, ατμοσφαιρική ρύπανση). Εκεί οι τοξίνες συνδυάζονται με αμινοξέα (πρωτεΐνες), έτσι ώστε να μπορούν να απομακρυνθούν από το ήπαρ μέσω χολής ή ούρων.
  • Έκκριση χολής (ένα υγρό που περιέχει χοληστερόλη, χολικά οξέα, άλατα και μέταλλα) που βοηθούν την πέψη με τη διάσπαση των λιπαρών
  • Αποθήκευση βιταμινών A, D, E & K και του γλυκογόνου (η μορφή αποθήκευσης των υδατανθράκων για την ενέργεια)
  • Παραγωγή πρωτεϊνών απαραίτητων για την πήξη του αίματος και τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης

Το ανθρώπινο σώμα χτίστηκε για έναν σκοπό – και εξυπηρετεί αυτόν τον σκοπό καλά! Η ανάγκη για ακραίες δίαιτες αποτοξίνωσης απλά δεν υπάρχει. Και η έλλειψη έρευνας που υποστηρίζει δίαιτες αποτοξίνωσης σημαίνει ότι είναι δυνητικά επικίνδυνες για την υγεία σας.

Με λίγα λόγια

Θυμήσου ότι τα οφέλη από την αποτοξίνωση μπορούν να επιτευχθούν με την κατανάλωση περισσότερου νερού, την διακοπή του αλκοόλ, την περικοπή των επεξεργασμένων τροφών και την αύξηση της πρόσληψης φρούτων και λαχανικών σου ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής.

Δεν χρειαζόμαστε την επιστήμη για να μας πει ότι αυτός είναι ο υγιέστερος και πιο βιώσιμος τρόπος.

Έτσι, προτού αγοράσεις αυτό το τσάι αποτοξίνωσης που είδες στην διαφήμιση, επανεξέτασε τους στόχους σου – βρες ένα υγιεινό τρόπο ζωής που ξεπερνά την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου.

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.


References

1Morrison, J. A. & Iannucci, A. L. (2012). Symptom Relief and Weight Loss From Adherence to a Meal Replacement-enhanced, Low-calorie Detoxification Diet. Integrative Medicine, 11(2), 42-47.

2Kim, M. J., Hwang, J H., Ko, H. J., et al. (2015). Lemon detox diet reduced body fat, insulin resistance, and serum hs-CRP level without hematological changes in overweight Korean women. Nutrition Research, 35(5), 409-420. doi:10.1016/j.nutres.2015.04.001



Alice Pearson

Alice Pearson

Συγγραφέας και ειδικός

H Alice Pearson είναι UKVRN Registered Associate Nutritionist και UK Anti‐Doping διαπιστευμένη σύμβουλος με πτυχίο σε Science in Nutrition και Master’s of Science σε Sport Nutrition. Έχει ειδικό ενδιαφέρον για τη χρήση αθλητικών συμπληρωμάτων για τη βελτίωση της υγείας, της φυσικής κατάστασης και της αθλητικής απόδοσης. Η Alice έχει εμπειρία αφού έχει εργαστεί τόσο με ερασιτέχνες όσο και ελίτ αθλητές, συμπεριλαμβανομένης της παροχής διατροφικών συμβουλών, την υποστήριξη στο Tranmere Rovers FC και το Rugby Club του Newcastle Falcons. Η διατροφική της καθοδήγησή της υποστηρίζεται πάντοτε από έρευνα βασισμένη σε αποδεικτικά στοιχεία, για την οποία ενημερώνεται συνεχώς μέσω της συνέχισης της επαγγελματικής της ανάπτυξης και την συνεχή μάθηση. Στον ελεύθερό της χρόνο, η Alice ταξιδεύει, πάει γυμναστήριο και διαβάζει βιβλία. Μάθε περισσότερα για την ιστορία της Alice εδώ.


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα