Διατροφή

Aρθρίτιδα | Ποιές τροφές να επιλέξετε και ποιές να αποφύγετε

Επικρατεί μια λανθασμένη άποψη ότι η αρθρίτιδα αποτελεί πρόβλημα μόνο για τους μεγαλύτερους σε ηλικία. Πράγματι, η αρθρίτιδα είναι πιο συχνή σε ηλικίες άνω των 65, αλλά μπορεί να εμφανιστεί σε παιδιά, εφήβους και νέους.

Τι είναι η αρθρίτιδα;

Είναι μια φλεγμονή που μπορεί να επηρεάσει μία ή περισσότερες αρθρώσεις. Τα συμπτώματα εμφανίζονται με την πάροδο του χρόνου, αν και σε ορισμένες σπανιότερες περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστoύν ξαφνικά. Είναι πιο συνηθισμένο φαινόμενο στις γυναίκες από τους άνδρες και τείνει να προσβάλλει τους υπέρβαρους.

Τα σημάδια της αρθρίτιδας περιλαμβάνουν πόνο και δυσκαμψία στις αρθρώσεις σας, μαζί με οίδημα. Τα συμπτώματα μπορούν να επηρεάσουν το φάσμα της κίνησης και της επιδεξιότητας. Άλλα συμπτώματα περιλαμβάνουν απώλεια της όρεξης και της ενέργειας, τα οποία μπορεί να είναι πιο έντονα το πρωί.

Μπορεί να εκπλαγείτε όταν μάθετε ότι η διατροφή σας μπορεί να έχει αντίκτυπο στην αρθρίτιδα – τόσο για καλό όσο και για το χειρότερο. Εδώ θα εξετάσουμε τα τρόφιμα τα οποίο μπορεί να βοηθήσουν με τα συμπτώματα της αρθρίτιδας, και τα οποία πρέπει να αποφύγετε.

stretch

Τρόφιμα που μπορείτε να καταναλώσετε

Τα ακόλουθα τρόφιμα δεν αποτελούν θεραπεία, αλλά βοηθούν στην διαχείριση της αρθρίτιδας σε καθημερινή βάση.

Η βιταμίνη C είναι στην κορυφή της λίστας λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε βιταμίνη C η οποία έχει αποδειχθεί ότι αναστέλλει την επιζήμια ανάπτυξη της οστεοαρθρίτιδας. Μια έρευνα του University of South Florida το 2011 ανακάλυψε ότι τα άτομα που καταναλώνουν συμπληρώματα βιταμίνης C ηταν 11% λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν οστεοαρθρίτιδα στα γόνατα σε σχέση με αυτούς που δεν κατανάλωναν.

Η βιταμίνη C είναι εύκολο να βρεθεί και στη διατροφή σας. Είναι ένας από τους λόγους που σας συμβουλεύουμε να ακολουθήσετε μια καθημερινή διατροφή με φρούτα και λαχανικά για να κρατήσετε τους γιατρούς μακριά. Ορισμένες από τις κορυφαίες πηγές περιλαμβάνουν ακτινίδια, ανανά, φράουλες και πεπόνι.

Ενώ μιλάμε για φρούτα, μην παραμελείτε τα λαχανικά – ειδικά τις πρασινάδες. Το μπρόκολο, το λάχανο και τα λαχανάκια βρυξελλών περιέχουν όλα άριστες ποσότητες σουλφοραφάνης, που αποδεδειγμένα επιβραδύνουν τη βλάβη που προκαλείται στον χόνδρο των αρθρώσεων από την οστεοαρθρίτιδα.

Φυσικά, δεν σας προτείνουμε να τρώτε σκέτο λάχανο και λαχανάκια βρυξελλών εκτός αν ας αρέσουν. Προσθέτοντάς τα ως συστατικά σε ένα μεγαλύτερο γεύμα ή ρίχνοντας τα σε ένα μπλέντερ με ακτινίδιο είναι μια καλή λύση για να καλύψει κανείς τις καθημερινές του ανάγκες και παράλληλα να το απολαύσει.

smoothie

Τα λιπαρά ψάρια είναι προτεινόμενα από αρκετούς ιατρούς ώστε να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Ο σολομός, το σκουμπρί και ο τόνος είναι άριστες πηγές omega-3, που είναι ένα κορυφαίο αντιφλεγμονώδες για την καταπολέμηση όλων των ενοχλητικών ζητημάτων υγείας που αφορούν τη φλεγμονή. Eκτός από την αντιφλεγμονώδη δράση στις αρθρώσεις σας, μπορεί να βοηθήσει με τα πεπτικά προβλήματα και τις δερματικές παθήσεις.

Οι σκελίδες σκόρδου είναι ένα άλλο λιγότερο γνωστό βοήθημα στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων της αρθρίτιδας. Το σκόρδο, μαζί με τα πράσα και τα κρεμμύδια, μεταξύ άλλων στην ομάδα του allium, χαρακτηρίζουν την ένωση diallyl disulphide, η οποία έχει θετική επίδραση στην αναστολή των ενζύμων που καταστρέφουν τα χόνδρο που μπορεί να αποτελεί έναν λόγο για ανησυχία για τους αρθριτικούς.

Όλα αυτά φάνηκαν υγιή μέχρι τώρα, έτσι δεν είναι; Λοιπόν, μην ξεχνάτε και το κάρι. Παραδόξως, δεν είναι στην πραγματικότητα το ίδιο το φαγητό, αλλά το μπαχαρικό, το γνωστό Turmeric, το οποίο περιέχει κουρκουμίνη που θα βοηθήσει με τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του.

Τα καρύδια δεν είναι μόνο μια άριστη πηγή πρωτεΐνης, αλλά περιέχουν και ωμέγα-3 όπως τα λιπαρά ψάρια. Επιπλέον, μερικά καρύδια έχουν μαγνήσιο, λ-αργινίνη και βιταμίνη Ε, τα οποία έχουν επίσης ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Εξετάσαμε τις επιλογές φρούτων και λαχανικών, τα ψάρια για τους λάτρεις του κρέατος και τα μπαχαρικά που μπορούν να καλύψουν τις αντιφλεγμονώδεις ανάγκες σας, αλλά ποιες επιλογές υπάρχουν σε όρους ψωμιού; Η απάντηση είναι … δημητριακά ολικής αλέσεως. Γιατί; Επειδή τα επεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να είναι καθαρά μέρους του προβλήματος σας.

Τι να μην φάτε

Ένα από τα χειρότερα πράγματα που μπορείτε να εισαγάγετε στο σώμα σας μέσω της διατροφής σας για τα συμπτώματα της αρθρίτιδας είναι τα προηγμένα προϊόντα τελικής γλυκοποίησης (AGEs). Αυτές είναι τοξίνες που μπορούν να βλάψουν σημαντικές πρωτεΐνες. Η φυσική άμυνα του οργανισμού σας έναντι των AGEs είναι με τη χρήση κυτοκινών, οι οποίες είναι φλεγμονώδεις αγγελιοφόροι. Ενώ αυτό σημαίνει ότι είναι μια υγιής άμυνα, μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αρθρίτιδα.

Ψητά, τηγανητά, κατεψυγμένα και επεξεργασμένα τρόφιμα είναι όλα ένοχα. Μια μελέτη που διεξήχθη από την Ιατρική Σχολή του Mount Sinai διαπίστωσε ότι η περικοπή των τηγανισμένων τροφών μπορεί να βοηθήσει να μειωθεί η φλεγμονή και να επιτραπεί η φυσική άμυνα του σώματός για αναπλήρωση, επομένως την επόμενη φορά που σκέφτεστε να τηγανίσετε, επιλέξτε μια πιο υγιεινή επιλογή όπως το βράσιμο ή το ψήσιμο.

Οι επεξεγασμένοι υδατάνθρακες, ταιριάζουν με το όνομα «άδειοι υδατάνθρακες» λόγω της κακής διατροφικής τους αξίας. Αυτοι περιλαμβάνουν τα πάντα, από τα επεξεργασμένα ψωμιά και τα κουλουράκια μέχρι και την πλειοψηφία των junk foods. Ακόμη χειρότερο είναι το γεγονός ότι δεν ευνοούν τους ανθρώπους που πάσχουν από αρθρίτιδα. Επιλέγοντας δημητριακά ολικής αλέσεως και υγιεινούς υδατάνθρακες, θα διαπιστώσετε επίσης ότι γεμίζετε με μικρότερες ποσότητες, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε λίγο βάρος μειώνοντας τις μερίδες.

cinnamon donuts

Μια πιο προφανής αλλαγή που πρέπει να κάνετε είναι να αποφύγετε το αλκόολ κάπνισμα. Οι καπνιστές αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο ρευματοειδούς αρθρίτιδας, ενώ το αλκοόλ είναι κακό για τη συσσώρευση που οδηγεί σε ουρική αρθρίτιδα.

Ενώ τα γαλακτοκομικά είναι καλά για σας από πολλές απόψεις, περιέχουν επίσης ένα είδος πρωτεΐνης που ερεθίζει τον ιστό γύρω από τις αρθρώσεις σας. Με λίγα λόγια πρέπει να βρείτε εναλλακτικές πηγές πρωτεΐνης από πρωτεΐνες και γαλακτοκομικά προϊόντα. Οι ξηροί καρποί και τα προϊόντα σόγιας θα πρέπει να τοποθετηθούν στον κατάλογο μαζί με το ελαιόλαδο αντί του βουτύρου.

Εξετάζοντας εναλλακτικές λύσεις στα επεξεργασμένα τρόφιμα, μπορείτε επίσης να αναζητήσετε επιλογές χαμηλότερου λίπους, εφόσον αυτό δεν σημαίνει περισσότερο αλάτι ή ζάχαρη. Με αυτό τον τρόπο θα μειώσετε το βάρος σας …

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.



Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκωλίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και λατρεύω το Fitness και τα συμπληρώματα διατροφής. Έχω MSc σε Marketing & Business Analytics από το University of Edinburgh Business School και έχω κάνει την έρευνα μου πάνω στο Μάρκετινγκ τωνΣυμπληρωμάτων Διατροφής με τίτλο “Health Consciousness and Perceived Risk as Moderators of Purchase Intention towards Dietary Supplements”. Δεν είμαι διατροφολόγος άλλα όλα τα άρθρα μου βασίζονται στην επιστημονική έρευνα και όλα έχουν παραπομπές και επιστημονική βιβλιογραφία από έγκυρα Journals. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση «Extraordinary claims require extraordinary evidence».


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα