Διατροφή

Labs Live: Τι είναι η Διαισθητική Διατροφή;

Στην εκδήλωση Labs Live της Myprotein, η Lucy Davis και ο Ben Haldon κάθισαν με τους Sioban O’Hagan, Ryan Terry και Lex Griffin για να ακούσουν τι σημαίνει για αυτούς διαισθητική διατροφή και πώς βοηθά στη διαμόρφωση της προσέγγισής τους στην υγεία και το fitness.

Αυτή η αποκλειστική ομιλία ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία για να ακούσουμε απόψεις από bodybuilders και fitness influencers οι οποίοι ενσωματώνουν την διαισθητική διατροφή στην καθημερινότητά τους.

Τι είναι η Διαισθητική Διατροφή;

Είναι μια φράση που ακούγεται συχνά όταν μιλάμε για υγεία και διατροφή — αλλά τι σημαίνει στην πραγματικότητα;

Σύμφωνα με το National Eating Disorders Association, η διαισθητική διατροφή αναφέρεται σε μια προσέγγιση στην αλλαγή των διατροφικών σου συνηθειών, χωρίς δίαιτα. Έχει να κάνει με το να εμπιστεύεσαι το σώμα σου να κάνει επιλογές τροφών που να σε κάνουν να νιώθεις καλά, χωρίς κρίση ή ετικέτες που δημιουργούνται από την κουλτούρα της διατροφής.

Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι το διαισθητικό φαγητό είναι ένα μοτίβο 10 βημάτων και πρέπει να έχεις τα προσόντα για να μιλήσεις για αυτό. Όταν ο Ryan, ο Lex και ο Siobhan μιλούν για αυτό το διατροφικό πλάνο, εστιάζουν στο να τρώνε διαισθητικά και συνειδητά και όχι σε αυτό το συγκεκριμένο μοτίβο 10 βημάτων.

Πώς ταιριάζει το bodybuilding στη διαισθητική διατροφή;

Ο Ryan Terry είναι ένας επιτυχημένος bodybuilder, αλλά πετυχαίνει αυτά τα αποτελέσματα χωρίς να μετράει τις θερμίδες. «Από νωρίς στην καριέρα μου ανακάλυψα ότι δεν ήταν ευχάριστο για μένα να είμαι τόσο συγκεκριμένος στη μέτρηση των θερμίδων και έγινε αγγαρεία και κάτι μονότονο. Δεν θα μπορούσε να είναι κάτι βιώσιμο για 365 ημέρες το χρόνο. Μερικοί άνθρωποι μπορούν και άλλοι δεν μπορούν, και ήμουν ένας τύπος που έχασα την απόλαυση όταν κατέληγα στο να μετρήσω κάθε θερμίδα που έτρωγα».

Αντί να μετράει θερμίδες όταν κάνει δίαιτα για έναν αγώνα, που είναι περίπου 12-16 εβδομάδες το χρόνο, ο Ryan ζυγίζει το φαγητό του ώστε να μπορεί να παρακολουθεί τα γραμμάρια αλλά όχι τις θερμίδες. «Συνεχίζω ανάλογα με το πώς αισθάνομαι στον καθρέφτη, πώς φαίνομαι στον καθρέφτη, πώς είναι το πρήξιμο μου όταν προπονούμαι, πόσο διαρκεί το πρήξιμο ενώ προπονούμαι και την ψυχική μου κατάσταση. Ελέγχω, επίσης, το αν νιώθω κούραση και όλους αυτούς τους παράγοντες όταν κάνω δίαιτα».

Όταν ο Ryan βγαίνει από την προετοιμασία του, τρώει καλά, αλλά θα συνεχίσει να τρώει γεύματα με την οικογένειά του και δεν είναι τόσο αυστηρός με το φαγητό του.

Τρώγοντας με επίγνωση

Η Sioban O’Hagan έχει κάνει στροφή 180 μοιρών για το πώς αντιμετωπίζει το λεγόμενο mindful eating. Η Sioban συνήθιζε να παρακολουθεί σημαντικά το τι τρώει. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για ένα σόου bodybuilding το 2017, η Siobhan έμαθε να λατρεύει να παρακολουθεί τις θερμίδες και αυτό τη βοήθησε να γίνει κομμάτια πριν ανέβει στη σκηνή. «Μου άρεσε να παρακολουθώ τις θερμίδες καθώς ανακάλυψα ότι μου έδινε τόση ελευθερία. Πάντα μου άρεσε η Nutella και δεν ήμουν διατεθειμένη να την κόψω. Η καταμέτρηση των θερμίδων βοήθησε πραγματικά στο να υπάρχει θερμιδικό έλλειμμα με τον σωστό τρόπο για να γραμμώσεις και να βρεθείς στη σκηνή».

Ωστόσο, η Siobhan διαπίστωσε ότι δεν μπορούσε να διατηρήσει αυτόν τον αυστηρό έλεγχο των θερμίδων της. «Μόλις άρχισα να προπονούμαι για επιδόσεις, άρχισα να κάνω CrossFit και Muay Thai, απλώς αποφάσισα ότι δεν με ένοιαζε πια το πώς έμοιαζα και ήθελα να ακούω πραγματικά τα επίπεδα πείνας μου αντί να κοιτάζω τους αριθμούς».

Πώς άλλαξε λοιπόν η Siobhan νοοτροπία; «Δεν μπορείς απλά να το ξεχάσεις. Αρχικά θα εξακολουθούσα να σκεφτόμουν τους αριθμούς… Νομίζω ότι έχεις πάντα αυτή τη γνώση στο μυαλό σου». Παρά το γεγονός ότι δυσκολευόταν να δει πέρα από τους αριθμούς, η Siobhan αποφάσισε να συγκεντρωθεί στα επίπεδα της πείνας της.

Η καλύτερη συμβουλή της είναι να προσπαθήσει και να μην αφήσει τον εαυτό της να πεινάει πολύ, καθώς διαπίστωσε ότι αυτό γινόταν όταν έπαιρνε παρορμητικές αποφάσεις σχετικά με το φαγητό της. Πάντα προτείνει να μην ξεπεράσεις το σημείο πληρότητας, για να σε κρατήσει σε σταθερό επίπεδο, ώστε να μπορείς να παίρνεις διαισθητικές αποφάσεις όλη την ημέρα.

“Κόψε ταχύτητα. Αυτό είναι το μεγάλο μυστικό. Απλώς επιβράδυνα και είπα «ναι, θέλω τη Nutella, αλλά θέλω επίσης να είμαι αδύνατη, οπότε τι θέλω πραγματικά;» Και μερικές φορές η απάντηση είναι η Nutella». Η Siobhan επιβεβαιώνει ότι χρειάζεται εξάσκηση για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, αλλά ότι το να μπορείς να πάρεις τη σωστή απόφαση για το σώμα σου είναι το ήθος πίσω από το mindful eating.

Γυμναστήριο και φαγητό

Ο Lex Griffin μίλησε για το πώς έχει αλλάξει η γνώμη του για την κουλτούρα της διατροφής λόγω της έντονης προετοιμασίας του για bodybuilding. Αντί να ζει από τη γαλοπούλα και το νερό, για να προετοιμαστεί για ένα σόου, ο Lex τρώει μια ποικιλία από ομάδες τροφίμων.

Αντί να αντιγράφει τη δίαιτα που συνήθως ακολουθούν οι bodybuilders, όντας αυστηροί μέχρι και την τελευταία θερμίδα, ο Lex ήθελε να επικεντρωθεί στην «επιστήμη πίσω από τα μακροθρεπτικά συστατικά» και να επιτρέψει στον εαυτό του μια ποικίλη διατροφή με τα πάντα, από παγωτό μέχρι φρούτα.

Ο Lex πρότεινε άλλες δίαιτες που δεν περιλαμβάνουν πραγματικά αυστηρή μέτρηση θερμίδων. «Τα επίπεδα κατακράτησης νερού μπορεί να ανεβαίνουν και να πέφτουν ανάλογα με το πόσο αργά τελείωσες το φαγητό ένα βράδυ ή πόσο νωρίς τελείωσες το φαγητό το προηγούμενο βράδυ, όπου εδώ έρχεται στο παιχνίδι η διαλειμματική νηστεία». Το να τρως σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο μπορεί να κάνει το σώμα σου να φαίνεται πιο συνεπές και μπορεί να σε βοηθήσει να αισθάνεσαι άνετα με την εμφάνισή σου χωρίς να είσαι πολύ περιοριστικός στις θερμίδες.

Ο Lex προτείνει ότι η εστίαση σε μακροθρεπτικά συστατικά αντί για θερμίδες μπορεί «να αφαιρέσει την ενοχή από το φαγητό γιατί όταν μετράς τα μακροθρεπτικά συστατικά, συνειδητοποιείς ότι «μπορώ να φάω σοκολάτα αν θέλω να φάω σοκολάτα» και μπορείς να χρησιμοποιήσεις τόσους πολλούς υδατάνθρακες και τόσα πολλά λιπαρά και όταν τρωω δεν αισθάνομαι ενοχές, γνωρίζοντας ότι είμαι εντός των ορίων μου».

Είναι δύσκολη η δίαιτα;

Ο Benji είπε μερικά αδιάσειστα στοιχεία για τη δίαιτα – περίπου το 80% των ανθρώπων ανακτούν το βάρος που έχουν χάσει μέσω της δίαιτας. Για όσους κάνουν διαρκώς δίαιτα, το 30-35% των ατόμων που κάνουν δίαιτα θα συνεχίσουν να κάνουν δίαιτα για πάντα και ένα επιπλέον 20-25% από αυτούς θα αναπτύξουν μια διατροφική διαταραχή, η οποία είναι η μεγαλύτερη αιτία θανάτου στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Είναι το διαισθητικό φαγητό ένας τρόπος για να σπάσεις αυτόν τον κύκλο;

Η Siobhan μίλησε για την εμπειρία της στο να προπονεί γυναίκες και πρότεινε ότι η κλίση στη μέτρηση των θερμίδων μπορεί να οδηγήσει στη λήψη διαισθητικών αποφάσεων. Οι γυναίκες τείνουν να σκέφτονται με βάση τη λογική ότι ένα τρόφιμο είναι “καθαρό ή βρώμικο και καλό ή κακό” και θέλω να μάθουν να μειώνουν ή να αυξάνουν ορισμένα τρόφιμα ανάλογα τον στόχο τους αντί να σκέφτονται με αυτόν τον τρόπο.

Ο Lex πρότεινε ότι ανεξάρτητα από το διατροφικό πρόγραμμα που ακολουθείς, το πιο σημαντικό πράγμα είναι η συνέπεια. «Με αυτόν τον τρόπο, αν κάτι πάει στραβά, δεν πρόκειται να επηρεάσει όλα όσα έχεις κάνει μέχρι εκείνο το σημείο. Δεν μπορείς να πάρεις πολλά κιλά πολύ γρήγορα, όπως δεν μπορείς να γραμμώσεις πολύ γρήγορα».

Με λίγα λόγια

Το να μάθεις πώς να ακους το σώμα σου μπορεί να είναι ένα μακρύ ταξίδι, αλλά τελικά, είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει εντελώς τη σχέση σου με το φαγητό.

Είναι σημαντικό να θυμάσαι την ισορροπία και τη συνέπεια όταν εξετάζεις τις διατροφικές σου συνήθειες – η βιωσιμότητα είναι το κλειδί.

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.



Joni McMullen

Joni McMullen

Writer and expert


Δες τις καλύτερες προσφορές της Myprotein εδώ Περισσότερα