Διατροφή

Γάλα : τελικά είναι καλό για μένα ;

Το γάλα αποτελεί ένα επίμαχο και αμφιλεγόμενο θέμα συζήτησης στον χώρο του Bodybuilding. Γενικά θεωρείται μια ανώτερη πηγή πρωτεΐνης, πλούσια σε θερμίδες, μέταλλα, βιταμίνες και αργής απορρόφησης πρωτεΐνη. Όμως η περιεκτικότητα του σε λίπος και λακτόζη του έχει δώσει ένα κακό όνομα, ειδικά μεταξύ των ατόμων που προσπαθούν να χάσουν σωματικό λίπος. Υπάρχουν άτομα που υποστηρίζουν πως είναι από τις καλύτερες πηγές πρωτεΐνης για διατροφές όγκου, όπως και άτομα που υποστηρίζουν ότι είναι από τις χειρότερες τροφές !

Η αλήθεια είναι πως ήταν πάντα μέρος της διατροφής μας. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως πρέπει να το πίνετε άφοβα και να μην ξέρετε τι κάνει στο σώμα σας. Παρακάτω θα σας δώσουμε κάποιες πληροφορίες σχετικά με αυτό και θα σας συμβουλέυσουμε σχετικά με το πόσο μπορείτε να καταναλώνετε, ώστε να απολαμβάνετε μόνο το οφέλη του.


Τι γάλα πρέπει να προτιμάτε ;

Το καλύτερο είναι το φρέσκο γάλα, το οποίο έχει διάρκεια ζωής όχι μεγαλύτερη από 10 ημέρες. Αν το γάλα σας έχει διάρκεια ζωής πάνω από 1 μήνα, σημαίνει πως έχει θερμανθεί σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες για να παρατείνει την διάρκεια ζωής του στα ψυγεία των σουπερμάρκετ. Το καλύτερο είναι να ψάξετε για γάλα, του οποίου οι αγελάδες τρέφονται μονάχα με γρασίδι (grass-fed cows), διότι η περιεκτικότητα του σε ωμέγα 3 είναι αρκετά μεγαλύτερη.

Προτιμήστε αποβουτυρωμένο  με πολύ χαμηλά λιπαρά, διότι ειδικά αν θέλετε να χάσετε λίπος, οι θερμίδες από τα λιπαρά που περιέχει θα σας δυσκολέψουν αρκετά.

Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να λάβετε υπ΄ όψιν είναι η ύπαρξη οιστρογόνων στο γάλα, τα οποία βρίσκονται κυρίως στα λιπαρά που περιέχει, καθώς τα οιστρογόνα είναι μια λιποδιαλυτή ορμόνη. Για αυτό και τα γάλα πλούσια σε λιπαρά πρέπει να αποφεύγονται.

Το αποβουτυρωμένο γάλα έχει αποδειχθεί πως αυξάνει τα επίπεδα IGF-1 (Insulin Like Growth Factor) στο αίμα περίπου 10-15%, ενώ το κανονικό γάλα δεν προσφέρει καμία αύξηση.

Τα αυξημένα επίπεδα IGF-1 μακροπρόθεσμα δίνουν σε κάποιον σημαντικό προβάδισμα στην απόκτηση μυϊκής μάζας.

Επίσης το γάλα περιέχει σημαντικές υδροδιαλυτές βιταμίνες, όπως η D και η K, χρήσιμες για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού.  Επιπλέον είναι πλούσιο σε βιταμίνη b12 και μέταλλα, όπως το ασβέστιο.

Καλό είναι να αγοράζετε αποβουτυρωμένο που έχει διατηρήσει τις βιταμίνες του, παρά την διαδικασία της παστερίωσης.

Προσωπικά προτείνω να καταναλώνετε αποβουτυρωμένο γάλα μόνο όταν είστε σε φάση όγκου. Συγκεκριμένα 300-400 ml + 30 γρ. πρωτεΐνης ορού γάλακτος μετά την προπόνηση και 300-400 ml με 30 γρ. καζεΐνης πριν από τον ύπνο. Αυτός είναι ο καλύτερος συνδυασμός.

Για ποιό λόγο το γάλα αποτελεί θέμα διαμάχης στο χώρο του bodybuilding ;

Η διαμάχη σχετικά με την κατανάλωση γάλακτος προκύπτει για διάφορους λόγους. Ένας από αυτούς είναι πως το γάλα δεν είναι κατάλληλο για άτομα με δυσανεξία στην λακτόζη (lactose intolerance). Η λακτόζη (σάκχαρο του γάλακτος) είναι ένας δισακχαρίτης προερχόμενος από την γλυκόζη και την γαλακτόζη και μπορεί να χωνευθεί μόνο από άτομα που έχουν ένα ένζυμο που λέγεται λακτάση. Η λακτάση μπορεί να διασπά την λακτόζη στα συστατικά της και για αυτό το άτομα που δεν έχουν αυτό το ένζυμο δεν μπορούν να την χωνέψουν. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ανεπιθύμητες παρενέργειες, όπως διάρροια, φούσκωμα, αέρια και πρήξιμο στο στομάχι. Οι πιο πολλοί άνθρωποι καταγόμενοι από την βόρεια Ευρώπη είναι ικανοί να μεταβολίσουν την λακτόζη, ενώ οι πιο πολλοί με αφρικανική και ασιατική καταγωγή δεν μπορούν.

Επιπλέον πολλοί άνθρωποι φαίνεται να έχουν αλλεργίες με το γάλα, προερχόμενες κατά κύριο λόγο από συγκεκριμένες πρωτεΐνες που υπάρχουν σε αυτό, όπως η άλφα-λακταλβουμίνη και η βήτα-λακταλβουμίνη. Οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν τέτοια θέματα πρέπει να απέχουν εντελώς από το γάλα και τα προϊόντα του. Υπάρχει πιθανότητα κάποιος να είναι και αλλεργικός στην καζεΐνη, αλλά τέτοιου είδους αλλεργίες είναι πιο συχνές σε παιδία παρά σε ενήλικους.



Γεώργιος Γιαννικέλης

Γεώργιος Γιαννικέλης

Ειδικός σε θέματα Bodybuilding και Fitness

Λέγομαι Γιώργος Γιαννικέλης και σπουδάζω προπονητική και φυσική αγωγή.Περίπου 3 χρόνια ασχολούμαι καθημερινά με το γυμναστήριο κάνοντας προπονήσεις με αντιστάσεις και διαβάζοντας καθημερινά άρθρα, περιοδικά, επιστημονικές έρευνες, βιβλία και διαδικτυακά βίντεο σχετικά με την μυική ανάπτυξη. Αυτός ο χώρος είναι το πάθος μου. Γνωρίζω όλες τις ορολογίες σχετικά με την γυμναστική, την διατροφή καί τα συμπληρώματα. Στόχος μου μέσα από τα άρθρα μου είναι να μεταφέρω τις γνώσεις μου σε άτομα που ασχολούνται με την γυμναστική, προχωρημένα ή μη.Να τα βοηθήσω να εξελιξούν και να βελιτώσουν το σώμα τους καί την υγεία τους κάθε μέρα που περναει. Εύχομαι σε ολους καλές προπονήσεις και καλά….gains !


ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ