Διατροφή

Τεχνητή ζάχαρη: Eίναι οι γλυκαντικές ουσίες καλύτερες από τη ζάχαρη;

Μία από τις σπουδαιότερες συζητήσεις στον τομέα της διατροφής είναι εάν οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες είναι κάτι ασφαλές και ευεργετικό για να προσθέσετε στη διατροφή σας. Είναι ένα θέμα που έχει μελετηθεί επι δεκαετίες και τα προηγούμενα χρόνια οι περισσότεροι έχουν καταλήξει στο ότι οι τεχνητές γλυκαντικές ύλες είναι κάτι που πρέπει να αποφεύγουμε. Μερικοί έχουν ισχυριστεί ότι οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες μπορεί να προκαλέσουν θάνατο! Μπορεί όμως ο ισχυρισμός αυτός, ότι δηλαδή οι ουσίες αυτές είναι επιβλαβείς για τον οργανισμό, να είναι ένα εσφαλμένο συμπέρασμα των ερευνητών; Ποιά πηγή είναι η καλύτερη προκειμένου να ικανοποιηθεί η επιθυμία για κατανάλωση γλυκών; Oι τεχνητές ή η ζάχαρη;

Για να έχουμε μια οριστική απάντηση σε αυτό το θέμα, πρέπει να παρατηρήσουμε τους ποικίλους τύπους διάσημων γνωστών τεχνητών γλυκαντικών ουσιών στη σημερινή αγορά, για να δούμε αν μπορούμε να καταλήξουμε σε καλύτερα συμπεράσματα.

sugar-substitutes

Λίστα τεχνητών γλυκαντικών ουσιών

Πάμε να δούμε μια μία από τις παρακάτω ουσίες και να τις συγκρίνουμε με τη ζάχαρη !

  • Ασπαρτάμη
  • Σουκραλόζη
  • Στέβια

 

Ασπαρτάμη

Απ’όλες τις τεχνητές γλυκαντικές ύλες, η ασπαρτάμη δέχεται την περισσότερη κριτική. Υπάρχει μεγάλη αντιπαράθεση γύρω απο την ασπαρτάμη, αλλά οι τωρινές έρευνες δείχνουν, ότι μπορεί να μην είναι τόσο επιβλαβής όσο πιστεύαμε.

Η ασπαρτάμη αποτελείται απο ένα αμινοξύ γνωστό και ως ασπαρτικό οξύ και από τη φαινυλαλανίνη και σε γενικές γραμμές είναι πολύ πιο γλυκιά στη γεύση απο μια απλή σακχαρόζη (επιτραπέζια ζάχαρη). Αυτό το οποίο έχουν όντως αποδείξει οι έρευνες είναι ότι η ασπαρτάμη παράγει ένα αέριο που λέγεται μεθανόλη. Για ποιό λόγο είναι κακό αυτό όμως;

Η μεθανόλη μπορεί να μετατραπεί σε μία άλλη ουσία που λέγεται φορμαλδεΰδη και η φορμαλδεΰδη δεν ενδείκνυται για ανθρώπινη κατανάλωση. Ένα θετικό είναι ότι διάφορες έρευνες δείχνουν επίσης για ποιο λόγο αυτό δεν πρέπει να σας ανησυχεί. Δεδομένα αποδεικνύουν ότι προκειμένου η ασπαρτάμη να γίνει τοξική, κάποιος πρέπει να έχει καταναλώσει ποσότητα ασπαρτάμης που αντιστοιχεί σε 36 λίτρα σόδας μονομιάς ! Κάτι που όπως διαπιστώνεται είναι αδύνατο να επιτευχθεί.

Άρα γιατί η ασπαρτάμη έχει δεχθεί τέτοια επίθεση και για ποιο λόγο θεωρείται επιβλαβής για την υγεία μας;

Ο κύριος λόγος είναι ότι οι προηγούμενες έρευνες στην ασπαρτάμη έχουν γίνει αποκλειστικά απο μελέτη πάνω σε ποντίκια. Τα ποντίκια σε αυτές τις έρευνες κατανάλωναν δόσεις που ήταν ισοδύναμες με τη μέγιστη ανθρώπινη δόση που αναφερθήκαμε παραπάνω. Οπότε αν ανησυχείτε για την κατανάλωση σόδας διαίτης ή οποιουδήποτε προϊόντος που εμπρεριέχει ασπαρτάμη στη λίστα συστατικών, τότε ανησυχείτε χωρίς λόγο.

Η ασπαρτάμη είναι αρκετά ασφαλής για ανθρώπινη κατανάλωση, καθώς είναι αδύνατο να καταναλώσουμε τόσο υπερβολική ποσότητα, έτσι ώστε να αποβεί βλαβερή για την υγεία μας.

 

Σουκραλόζη

Η σουκραλόζη γίνεται σταδιακά μία από τις πιο κοινές τεχνητές γλυκαντικές ουσίες στην αγορά. Μπορεί να καταλάβατε από το όνομα, ότι η σουκραλόζη είναι παρόμοια  με τη σουκρόζη, δηλαδή την απλή επιτραπέζια ζάχαρη. Αυτό το οποίο κάνει την σουκραλόζη διαφορετική, είναι ότι τρεία γκρουπ υδροξυλίων έχουν αφαιρεθεί απο την κανονική μοριακή δομή της σουκρόζης και έχουν αντικατασταθεί με τρεία άτομα χλωρίου. Ως αποτέλεσμα, το καινούργιο μόριο είναι ανθεκτικό στην πέψη.

Υπάρχει η πιθανότητα η καινούργια μοριακή δομή της σουκραλόζης να επιφέρει κάποιο πρόβλημα υγείας; Οι ερευνητές έχουν βρει ότι η σουκραλόζη είναι υψηλά ασφαλής. Δεν απορροφάται απο το αίμα και όπως η ασπαρτάμη, χρειάζεται να καταναλωθεί σε υπερβολικές ποσότητες που και εδώ δεν είναι ανθρωπίνως δυνατόν να επιτευχθεί, άρα είναι αδύνατο να οδηγήσει σε αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία μας.

Ένα πιθανό μειονέκτημα κατανάλωσης σουκραλόζης, είναι ότι έχει τη δυνατότητα να αυξήσει την ινσουλίνη και την γλυκόζη στο αίμα. Ακόμα και αυτό όμως είναι μια πολύ μικρή αύξηση στην ινσουλίνη όταν συγκρίνεται με την κοινή ζάχαρη. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό έχει παρατηρηθεί σε παχύσαρκα άτομα.

Αν αυτή τη στιγμή είστε σε ένα υγειές ποσοστό σωματικού λίπους, δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Αν είστε ένα υπέρβαρο άτομο, ψάχνοντας μια εναλλακτική τεχνητή γλυκαντική ουσία  μπορεί να είναι κάτι που θα πρέπει να το σκεφτείτε σοβαρά.

Στέβια

Αντιθέτως από τις περισσότερες γλυκαντικές ουσίες, η στέβια δεν προέρχεται από μια τεχνητή πηγή, αλλά αντιθέτως από ένα φυτό που ονομάζεται stevia rebaudiana. Συγκεκριμένα σημεία του φυτού αφαιρούνται και χρησιμοποιούνται ως γλυκαντικές ουσίες. Οι γλυκαντικές ουσίες αυτές είναι περίπου 300 φορές πιο γλυκές απο την κανονική ζάχαρη.

Η γεύση της στέβια είναι λίγο διαφορετική από άλλες γλυκαντικές ουσίες, ειδικά απο την κλασική ζάχαρη. Μπορεί να αποβεί υπερβολικά γλυκιά αν προστεθεί πολύ σε μια συνταγή ή προϊόν. Στις διάφορες έρευνες που έχουν γίνει, η στέβια όχι μόνο έχει αποδειχθεί να είναι μια επιλογή  γλυκαντικής ουσίας με λίγες συνολικές θερμίδες, αλλα έχει αποδειχθεί επίσης ότι μπορεί να αυξήσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Αυτό επιτυγχάνεται  βοηθώντας την ομαλή ρύθμιση της γλυκόζης στο αίμα.

Εικάζεται ότι η στέβια έχει την ικανότητα να να βελτιώνει την ευαισθησία ινσουλίνης εξαιτίας πιθανών αλληλεπιδράσεων με συγκεκριμένα κύτταρα στο πάνγκρεας που εκκρίνουν ινσουλίνη.

Είναι η στέβια ασφαλής για χρήση ως γλυκαντική ουσία; Ναι, έρευνες έχουν δείξει ότι αν καταναλωθεί σε δόσεις μεταξύ 4 με 8mg/kg του σωματικού βάρους, η στέβια είναι πολύ ασφαλής. Πάλι, είναι υπερβολικά δύσκολο να ξεπεραστεί αυτο το εύρος κατανάλωσης.

 

 

Είναι η απλή ζάχαρη καλύτερη για εμένα;

Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι ότι…εξαρτάται! Στο παρελθόν, η ζάχαρη είχε πάρει κακή φήμη, αλλά όπως οι τεχνητές γλυκαντικές ύλες, μπορεί να υπάρχουν πολύ περισσότερα πράγματα στη ζάχαρη από αυτά τα οποία γνωρίζουμε. Η ζάχαρη, στην τωρινή κοινωνία, είναι γνωσή ως την επιτραπέζια ζάχαρη ή την σουρκόζη.

Η ζάχαρη είναι ένας υδατάνθρακας που έχει υψηλή κατάταξη στη λίστα των φαγητών με υψηλό γλυκεμικό δείκτη, καθώς μπορεί να πεπτεί πολύ γρήγορα. Είναι ο γλυκαιμικός δείκτης κάτι που θα έπρεπε να ανησυχείτε ; Η απάντηση μπορεί να σας εκπλήξει.

Αν κοιτάξουμε τα συστατικά ενός απλού γεύματος, μπορούμε να έχουμε μία καλύτερη αντίληψη για το τι συμβαίνει στα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και την αντίδραση της ινσουλίνης όταν καταναλώσουμε ένα ολόκληρο γεύμα. Όταν τρώμε ένα γεύμα που περιέχει υψηλά ποσοστά ζάχαρης, στις περισσότερες περιπτώσεις καταναλώνουμε πρωτεΐνη, λίπη, και μερικές φυτικές ίνες. Όλα αυτά τα θρεπτικά συστατικά πέπτονται αργά και βοηθούν να μειώσουν τον γλυκεμικό δείκτη του γεύματος σημαντικά.

Άρα, αν καταναλώσετε ένα ολόκληρο γέυμα και υπάρχουν μερικά φαγητά που περιέχουν υψηλό ποσοστό ζάχαρης, η αντίδραση της ινσουλίνης και τα επίπεδα γλυκόζης  στο αίμα θα είναι κάτι για το οποίο δεν θα πρέπει να υπάρχει λόγος ανησυχίας. Ωστόσο, αν ένα άτομο είναι υπέρβαρο ή είναι σε κατάσταση αντίστασης ινσουλίνης, αυτό το άτομο θα πρέπει να προσέξει την ποσότητα λήψης ζάχαρης. Ένα αρνητικό στοιχείο της ζάχαρης αποτελεί ότι δεν είναι αρκετά χορταστική και έτσι είναι πολύ εύκολο να καταναλώσει κάποιος πολλές θερμίδες. Αν προσπαθείτε να πάρετε βάρος ή να βάλετε μάζα, το να προσθέσετε λίγη ζάχαρη στη διατροφή σας δεν είναι απαραίτητα κακό. Αν προσπαθείτε να χάσετε βάρος, η ζάχαρη σίγουρα δεν θα το κάνει εύκολο. Έχοντας αναφέρει αυτά, αν είστε ικανοί να περιορίσετε τις θερμίδες, ενώ συμπεριλάβετε λίγη ζάχαρη στη διατροφή σας, πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι οι θερμίδες είναι ίσες και το σύνολο της ζάχαρης που καταναλώνετε έχει πολύ μικρή επίδραση στη συνολική διαδικασία καύσης λίπους και σε άλλες παραμέτρους υγείας, όπως τα τριγλυκερίδια, χοληστερίνη και η πίεση αίματος.

 

Συνοπτικά

Οποιαδήποτε πηγή γλυκαντικής ουσίας αποφασίσετε να καταναλώσετε πάντα θα εξαρτάται από πολλές μεταβλητές αναφορικά με το αν θα είναι καλό για εσάς ή κακό. Ένας απλός γενικός κανόνας είναι ότι οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες δεν χρειάζεται να αποφευχθούν. Μπορεί να είναι υπερβολικά χρήσιμες για κάποιον ο οποίος είναι σε μια χαμηλή θερμιδική διατροφή, καθώς βοηθά στις λιγούρες που σίγουρα θα προκείψουν.

Τότε και πάλι, εξαρτώντας από τους στόχους, την τωρινή κατάσταση υγείας, τις συνθήκες ζωής, η ζάχαρη μπορεί να είναι μια καλή προσθήκη στη διατροφή σας. Εν κατακλείδι να έχετε γνώση του τι βάζετε στο σώμα σας για να είστε ένα βήμα μπροστά στα υπόλοιπα



Γιώργος Καλονόμος

Γιώργος Καλονόμος

Ειδικός σε θέματα Bodybuilding και Fitness

Ονομάζομαι Καλονόμος Γιώργος, γεννήθηκα πριν από 25 χρόνια στην Αθήνα. Ασχολούμαι με το γυμναστήριο τα τελευταία πέντε χρόνια και συγκεκριμένα με το άθλημα της σωματοδόμησης τα τελευταία δύο. Η αγάπη μου για το συγκεκριμένο πεδίο πηγάζει απο την βαθιά επιθυμία μου να βελτιωθώ σωματικά και ψυχικά και στην συνέχεια να βοηθήσω όπως μπορώ άλλα άτομα με παρόμοιους στόχους. Η φιλοσοφία που χρησιμοποιώ στον τομέα διατροφής, εκγύμνασης αλλά και λήψης συμπληρωμάτων είναι αυστηρά επιστημονική, πράγμα που προέρχεται από τις ατελείωτες ώρες που έχω αφιερώσει προκειμένου να μελετήσω τα πιο έγκυρα και σύγχρονα επιστημόνικα βιβλία αλλά και ποικίλες έρευνες, καθώς πιστεύω ακράδαντα ότι, δυστυχώς, η "βιομηχανία" του fitness πάσχει απο βαριά παραπληροφόρηση και πολλά ψέματα. Στόχος μου λοιπόν είναι να βοηθήσω και να μεταδώσω μέσα από τα άρθρα μου την γνώση μου σε αυτά τα θέματα ενώ παράλληλα να διαψεύσω τους υπάρχοντες μύθους.


ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ