Διατροφή

Νευρώνες Καύσης Λίπους & Η Δύναμη Του Pre Workout

Θέλεις να μείνεις ενημερωμένος με την τελευταία αθλητική έρευνα; Λοιπόν, έχεις έρθει στο σωστό μέρος. Κάθε εβδομάδα διαχωρίζουμε μελέτες που μας δίνουν νέα και συναρπαστικά πράγματα που πρέπει να δοκιμάσουμε όσον αφορά την άθληση και τη διατροφή.

Αυτήν την εβδομάδα, θα αναλύσουμε τη δύναμη των νευρώνων καύσης λίπους κι αν ένα pre workout μπορεί πραγματικά να ενισχύσει την απόδοσή μας. Ας ξεκινήσουμε.

Αξιοποίηση των νευρώνων καύσης λίπους

Λογικά όλοι γνωρίζουμε μέχρι τώρα, ότι για να χάσουμε λίπος πρέπει βασικά να τρώμε λιγότερο και να μετακινούμαστε περισσότερο, αλλά αυτό που ίσως να είμαστε λιγότερο σίγουροι είναι το πώς λειτουργούν οι μηχανισμοί που μας βοηθούν να χρησιμοποιούμε το λίπος.

Ενσωματωμένοι σε λιπώδεις ιστούς είναι πλέγματα νεύρων, συνδεδεμένα με τον εγκέφαλο. Αυτοί οι νευρώνες είναι αυτό που αναφλέγει τη διάσπαση του λίπους που χρησιμοποιείται για παραγωγή ενέργειας ή θερμότητας. Αυτό που βρήκε αυτή η τελευταία μελέτη είναι ότι δεδομένου του σωστού σήματος, αυτοί οι νευρώνες μπορούν να αναπτυχθούν, γεγονός που αυξάνει την ικανότητα ενός ζώου να καίει λίπος.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα λιποκύτταρα απελευθερώνουν αυτό το σήμα – μια ορμόνη που ονομάζεται λεπτίνη – η οποία αναγκάζει αυτούς τους νευρώνες να αναπτυχθούν και στην απουσία του συρρικνώνεται. Αυτό είναι σωστό, τα λιποκύτταρα μπορούν βασικά να ρυθμίσουν τη δική τους καύση λίπους. 1

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που δεν παρήγαγαν την ορμόνη λεπτίνη από μόνα τους, έγιναν τρεις φορές βαρύτερα, έτρωγαν περισσότερο και κουνιόντουσαν λιγότερο. Αυτό συμβαίνει επειδή η ορμόνη αναμεταδίδει σήματα μεταξύ του λιπώδους ιστού και των αποθέσεων λίπους στον εγκέφαλο που επιτρέπουν στο σώμα να περιορίσει την όρεξη και να ρυθμίσει το σωματικό βάρος.

Αυτό που ήταν πραγματικά τρελό ήταν ότι όταν έδωσαν μια δόση λεπτίνης σε αυτά τα ποντίκια, άρχισαν να κουνιούνται περισσότερο, έτρωγαν λιγότερο και έκαψαν το λευκό λίπος για ενέργεια και το καφέ λίπος για να δημιουργήσουν θερμότητα – όπως θα έκανε ένα κανονικό ποντίκι. Αυτό φαινόταν να συμβαίνει καθώς η λεπτίνη προκάλεσε τους νευρώνες να αναπτυχθούν περισσότερο μέσω του λιπώδους ιστού.

Ενώ υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος εδώ, καθώς αυτή η έρευνα έχει πραγματοποιηθεί μόνο σε ποντίκια, είναι σίγουρα ενδιαφέρον να κατανοήσουμε λίγο περισσότερο πώς ρυθμίζει το σώμα μας τον λιπώδη ιστό.

Μπορεί το pre workout να βελτιώσει την απόδοσή σου;

Το λέμε εδώ και χρόνια, και σύμφωνα με αυτή τη νέα μελέτη, μπορούμε τώρα να δούμε σημαντικές διαφορές στην προπόνηση μετά τη χρήση pre workout.

Η μελέτη εξέτασε τα αποτελέσματα της χρήσης ενός συμπληρώματος pre workout πολλαπλών συστατικών σε δώδεκα αθλητικά ενεργούς άνδρες που γυμνάζονται με άσκηση υψηλής έντασης. Σε σχέση με τη χρήση εικονικού συμπληρώματος (placebo) τα αποτελέσματα είναι αρκετά ενδιαφέροντα. 2

Διαπίστωσαν ότι η χρήση pre workout αύξησε σημαντικά τον αριθμό των προσπαθειών που πραγματοποιήθηκαν, το χρόνο έως την εξάντληση, ωστόσο είχε μικρή επίδραση στο VO2 Max (ο μέγιστος ρυθμός με τον οποίο η καρδιά, οι πνεύμονες και οι μύες χρησιμοποιούν οξυγόνο κατά τη διάρκεια της άσκησης).

Αυτά τα αποτελέσματα είναι αρκετά ενδιαφέρον, ωστόσο, καθώς υποδηλώνουν ότι κατά τη διάρκεια της υψηλής έντασης άσκησης, θα μπορείς να ολοκληρώσεις περισσότερες κινήσεις και θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να κουραστείς. Αυτό τελικά σημαίνει καλύτερα αποτελέσματα μακροπρόθεσμα, καθώς μπορείς να αξιοποιήσεις περισσότερο από κάθε συνεδρία άσκησης.

Θα μας ενδιέφερε να δούμε αν αυτά τα αποτελέσματα μεταφέρονται όχι μόνο σε άλλους τύπους άσκησης, αλλά και σε μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων, καθώς και σε γυναίκες.

Εν τω μεταξύ, θα συνεχίσουμε να χτυπάμε ένα (ή και δύο) scoop pre workout πριν από αυτήν την πρωινή γυμναστική, καθώς κάποια πρωινά είναι το μόνο πράγμα που μπορεί να μας φτάσει ως την πόρτα!

Με λίγα λόγια

Οι μελέτες αυτής της εβδομάδας είναι εξαιρετικές για να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε περισσότερα σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του σώματός μας, καθώς και μια πιθανή λύση για να αξιοποιήσουμε ακόμη περισσότερο την προπόνησή υψηλής έντασης.

Ανυπομονούμε να δούμε περισσότερη έρευνα και στις δύο μελέτες. Το σώμα μπορεί να είναι ένα περίπλοκο σύστημα, οπότε αυτά τα μικρά ψήγματα πληροφοριών θα μπορούσαν να σε βοηθήσουν να ακολουθήσεις το τέλειο πρόγραμμα διατροφής και σωματικής κατάρτισης που ταιριάζει σε σένα – καλή τύχη!

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.


1. Wang, P., Loh, K. H., Wu, M., Morgan, D. A., Schneeberger, M., Yu, X., … & Cohen, P. (2020). A Leptin-BDNF pathway regulating sympathetic innervation of adipose tissueNature, In-press.

2. Figueiredo, C., Lira, F. S., Rossi, F. E., Billaut, F., Loschi, R., & Padilha, C. S. (2020). Multi-ingredient pre-workout supplementation changes energy system contribution and improves performance during high-intensity intermittent exercise in physically active individuals: a double-blind and placebo controlled studyJournal of the International Society of Sports Nutrition17, 1-8.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Writer and expert

Η Evangeline έχει λάβει μέρος σε πολλά ανταγωνιστικά αθλήματα από μικρή ηλικία. Ως πιστοποιημένη καθηγήτρια RYA σκαφών κατανοεί την σημασία της σωστής διατροφής για την τροφοδοσία έντονων αθλημάτων καθώς και αθλημάτων αντοχής. Έχει επίσης εμπειρία στην ομάδα GBR Squads καθώς και έχει πραγματοποιήσει τον ρόλο προπονήτριας στην πρώτημα ομάδα του πανεπιστημίου της.

Στον ελεύθερό της χρόνος, η Evangeline λατρεύεο το τρέξιμο και ιδαιαίτερα τους Μαραθωνίους. Τα σαββατοκύριακα, θα την βρείτε να κάνει θαλάσσια σπορ ή πεζοπορία σε λόφους. Τα αγαπημένα της απογεύματα κάνει HIIT session ή squats και μετά απολαμβάνει πικάντικα γεύματα και αρκετά λαχανικά – μιαμ!

Δείτε περισσότερα για την εμπειρία της Evie εδώ.


Έκπτωση 37% στα best sellers | Κωδικός: BS37 +Έως 2 🎁 Περισσότερα