Διατροφή

Τι είναι το Σύνδρομο Γύρης-Τροφίμων και πώς να μειώσεις τις επιπτώσεις

Το σύνδρομο γύρης-τροφίμων, γνωστό και ως σύνδρομο στοματικής αλλεργίας, είναι μια αντίδραση υπερευαισθησίας που συμβαίνει όταν μερικοί άνθρωποι τρώνε φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς ή μπαχαρικά. Συνήθως προκαλείται φαγούρα στη γλώσσα, τα χείλη και το στόμα μετά την κατανάλωση ορισμένων φυτικών τροφών.1 Αν και συχνά ακούμε για αλλεργίες σε άλλα τρόφιμα, όπως η γλουτένη ή τα γαλακτοκομικά, το σύνδρομο τροφικής γύρης εμφανίζεται λίγο διαφορετικά και μπορεί να αναπτυχθεί ανά πάσα στιγμή.

Τι είναι το σύνδρομο γύρης-τροφίμων;

Το σύνδρομο γύρης-τροφίμων εμφανίζεται όταν το σώμα αντιδρά στις πρωτεΐνες ορισμένων φυτικών τροφών και συχνά εμφανίζεται σε άτομα που εμφανίζουν επίσης αλλεργικά συμπτώματα από τη γύρη.1 Οι αλλεργικές αντιδράσεις εμφανίζονται με βάση τις πρωτεΐνες αυτών των τροφών και συχνά περιορίζονται στο πρόσωπο και το στόμα. Ωστόσο, σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσει πιο συστηματικές αλλεργικές αντιδράσεις.2 Αυτές οι φυτικές πρωτεΐνες είναι σαν τις πρωτεΐνες γύρης που προκαλούν αλλεργία στον αλλεργικό πυρετό, αναγκάζοντας το σώμα να παράγει παρόμοια αντίδραση.

Το σύνδρομο γύρης-τροφίμων, είναι λιγότερο συχνό στα μικρά παιδιά και μπορεί να αναπτυχθεί μετά από χρόνια κατανάλωσης τροφών χωρίς προβλήματα. Σε σχέση με τον αλλεργικό πυρετό, το σύνδρομο γύρης είναι πιο πιθανό να αναπτυχθεί σε μεγαλύτερα παιδιά, έφηβους και ενήλικες που είναι αλλεργικοί στη γύρη.3

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα του συνδρόμου γύρης περιλαμβάνουν φαγούρα στα χείλη, τη γλώσσα, το λαιμό και το εσωτερικό του στόματος. Μερικοί άνθρωποι εμφανίζουν επίσης πρήξιμο και άτομα με πιο σοβαρές αντιδράσεις μπορεί να εμφανίσουν κνίδωση ή συριγμό.

Τρόφιμα που μπορούν να προκαλέσουν το σύνδρομο γύρης-τροφίμων

Η γύρη σε τρόφιμα που μπορεί να προκαλέσει το σύνδρομο τροφικής γύρης περιλαμβάνουν γύρη σημύδας, γύρη χόρτου, γύρη αμβροσίας, γύρη αμβροσίας, γύρη Timothy grass και γύρη χόρτου οπωρώνα. 4 Ακολουθούν μερικές από τις πιο κοινές τροφές που συνδέονται με το σύνδρομο της γύρης, με βάση κάθε τύπο γύρης.

  • Τρόφιμα που περιέχουν γύρη σημύδας: μήλα, αμύγδαλα, βερίκοκα, καρότα, σέλινο, κεράσια, φουντούκια, ακτινίδια, ροδάκινα, αχλάδια, δαμάσκηνα. 3
  • Τρόφιμα που περιέχουν γύρη χόρτου: σέλινο, πεπόνια, πορτοκάλια, ροδάκινα, ντομάτες. 3
  • Τρόφιμα που περιέχουν γύρη αμβροσίας: μπανάνες, κολοκυθάκια βουτύρου, αγγούρια, πεπόνια, ηλιόσποροι, κολοκυθάκια. 3
  • Τρόφιμα που περιέχουν γύρη λαχανόχορτου: πιπεριές, κουνουπίδι, σέσκουλο, μάραθο, σκόρδο, κρεμμύδι. 4
  • Τρόφιμα που περιέχουν γύρη από γρασίδι Timothy ή οπωρώνα: πορτοκάλια, ροδάκινα, ντομάτες, καρπούζι, πατάτες. 4

Συμβουλή

Επειδή οι τροφικές αλλεργίες εμφανίζονται ως αντίδραση στις πρωτεΐνες των τροφίμων, η θέρμανση των τροφών μπορεί να διασπάσει τις πρωτεΐνες και να τις καταστήσει πιο ασφαλείς για κατανάλωση. Τα κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά είναι συχνά ασφαλή λόγω της θερμότητας που χρησιμοποιείται στη διαδικασία κονσερβοποίησης. Μπορείς ακόμη και να διασπάσεις τις πρωτεΐνες στο φούρνο μικροκυμάτων για να μειώσεις την ευαισθησία σου. Τρόφιμα που δεν είναι κατάλληλα για θέρμανση, όπως οι μπανάνες ή το πεπόνι, μπορεί καλύτερα να αποφεύγονται εάν προκαλούν σημαντικά συμπτώματα.

Επειδή οι ξηροί καρποί είναι υψηλότεροι σε πρωτεΐνες από τα περισσότερα φρούτα ή λαχανικά, μπορεί να μην είναι ασφαλείς ακόμα και όταν είναι μαγειρεμένοι ή ψημένοι. Παρακολούθησε τα συμπτώματά σου και μίλα με το γιατρό σου για το εάν πρέπει να κουβαλάς ένα EpiPen για σοβαρές αντιδράσεις. Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να διαχειριστούν τα συμπτώματα με αντιισταμινικά.

Πώς μπορείς να φας έχοντας αυτό κατά νου;

Εάν έχεις μόνο ήπια συμπτώματα από το σύνδρομο αυτό, μπορείς να βρεις τρόπους να συνεχίσεις να απολαμβάνεις τις περισσότερες φυτικές τροφές. Το ψήσιμο λαχανικών ή η χρήση εκείνων που σχετίζονται με το σύνδρομο της γύρης σε σούπες ή μαγειρευτά θα διασπάσουν τις πρωτεΐνες. Το μαγείρεμα στον ατμό, το τηγάνισμα ή η χρήση φούρνου μικροκυμάτων μέχρι να ζεσταθούν μπορεί επίσης να λειτουργήσει.

Εάν τα φρούτα σου προκαλούν συμπτώματα στοματικής αλλεργίας, επίλεξε κονσερβοποιημένες εκδόσεις αντί για φρέσκες. Τα κατεψυγμένα φρούτα μπορεί να έχουν ακόμα άθικτες πρωτεΐνες, επομένως πρέπει επίσης να αποφεύγονται. Οι φλούδες και οι σπόροι έχουν συχνά πρωτεΐνες που προκαλούν αντιδράσεις, επομένως κάνε υποκαταστάσεις όπως σάλτσα μήλου αντί για ωμά μήλα.

Οι αλλεργίες στη γύρη είναι εποχιακά διαδεδομένες και μπορεί να παρατηρήσεις πιο έντονα συμπτώματα κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών του έτους.4 Εάν παρατηρήσεις ότι τα συμπτώματά σου φουντώνουν κατά τη διάρκεια ορισμένων μόνο περιόδων του έτους, πρόσεξε ιδιαίτερα να αποφύγεις τις ωμές μορφές αυτών των τροφών.

Με λίγα λόγια

Αν και το σύνδρομο τροφικής γύρης μπορεί να ακούγεται τρομακτικό, οι περισσότεροι άνθρωποι εμφανίζουν μόνο ήπια συμπτώματα και οι αναφυλακτικές αντιδράσεις είναι σπάνιες.4 Με το σωστό μαγείρεμα των τροφίμων και αποφεύγοντας το δέρμα ή τους σπόρους, είναι πιθανό για πολλούς ανθρώπους να εξακολουθούν να απολαμβάνουν φρούτα και λαχανικά πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Παρακολούθησε τις τροφές που σε επηρεάζουν περισσότερο και μίλα πάντα με το γιατρό σου εάν παρατηρήσεις ότι τα συμπτώματά σου επιδεινώνονται.

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.


  1. Price, A., Ramachandran, S., Smith, G. P., Stevenson, M. L., Pomeranz, M. K., & Cohen, D. E. (2015). Oral allergy syndrome (pollen-food allergy syndrome). Dermatitis26(2), 78-88.
  2. Carlson, G., & Coop, C. (2019). Pollen food allergy syndrome (PFAS): a review of current available literature. Annals of Allergy, Asthma & Immunology123(4), 359-365.
  3. American College of Allergy, Asthma, and Immunology (2019). Pollen Food Allergy Syndrome. Accessed 6/18/22. https://acaai.org/allergies/allergic-conditions/food/pollen-food-allergy-syndrome/.
  4. Asthma and Allergy Foundation of America (2019). 7 Things You Should Know About Oral Allergy Syndrome. AAFA Community Standards. Accessed 6/18/22. https://community.aafa.org/blog/7-things-you-should-know-about-oral-allergy-syndrome.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

εγγεγραμμένη διαιτολόγος

H Claire είναι Registered Dietitian (εγγεγραμμένη διαιτολόγος) από το Academy of Nutrition and Dietetics  και πιστοποιημένη Health and Wellness Coach από το International Consortium for Health and Wellness Coaching. Έχει πτυχίο Bachelor of Science in Biology και μεταπτυχιακό Master’s degree in Clinical Dietetics και Nutrition από το University of Pittsburgh.

 Η Claire λατρεύει να μιλάει και να γράφει για το φαγητό και το fitness και της αρέσει να χρησιμοποιεί την εμπειρία της ώστε να βοηθήσει τους άλλους να πετύχουν τους στόχους υγείας και ευεξία τους.

Η Claire είναι επίσης πιστοποιημένη instructor στην ποδηλασία σε κλειστό χώρο και αγαπάει την πνευματική και φυσική ώθηση που λαμβάνει από τα μαθήματα yoga και τρεξίματος. Όταν δεν καταφέρνει να διατηρηθεί fit, ζητωκραυγάζει για τις τοπικές ομάδες της περιοχής της στο Pittsburgh, ή μαγειρεύει για την οικογένειά της στην κουζίνα.

Δείτε περισσότερα για την εμπειρία της Claire’s εδώ.


Έκπτωση 35% σε επιλεγμένα προϊόντα | Κωδικός: BS35 Περισσότερα