Διατροφή

Βίγκαν | Μπορούν να καταναλώσουν μέλι και τι εναλλακτικές υπάρχουν ;

Βίγκαν | Μπορούν να καταναλώσουν μέλι και τι εναλλακτικές υπάρχουν ;

Πρόκειται για ένα ζήτημα με αρκετά έντονη συζήτηση στην κοινότητα των χορτοφάγων, με πολλούς ανθρώπους να αναρωτιούνται εάν οι βίγκαν μπορούν να τρώνε μέλι, εφόσον ακολουθούν το συγκεκριμένο τρόπο ζωής – ο οποίος βασίζεται στην ιδέα της μη κατανάλωσης ζωικών προϊόντων.

Πώς δημιουργείται το μέλι;

Μέλισσες δημιουργούν το μέλι με τη συλλογή του νέκταρ, το οποίο είναι ένα ζαχαρούχο υγρό, που προέρχεται από τα λουλούδια. Συλλέγουν και φέρνουν το νέκταρ πίσω στην κυψέλη τους, όπου το τρώνε για να το διασπάσουν σε απλά σάκχαρα, με αποτέλεσμα να δημιουργούν ένα μη παχύρευστο μέλι (1 στάδιο πριν από το μέλι που τρώμε). Αυτό στη συνέχεια αποθηκεύεται μέσα στις κηρήθρες, και οι μέλισσες χρησιμοποιούν τα φτερά τους για να ανεμίζουν το συγκεκριμένο υγρό, έως του αυτό να γίνει παχύρευστο και χρυσαφένιο.

μέλι

Γιατί κάποιοι βίγκαν / vegan δεν τρώνε μέλι;

Η κοινότητα των χορτοφάγων δηλώνει ότι ο συγκεκριμένος τρόπος ζωής «επιδιώκει να αποκλείσει όχι μόνο την αιμοβορία και τη σκληρότητα κατά των ζώων, αλλά συγχρόνως και την εκμετάλλευση των αγαθών τους», και πιο συγκεκριμένα υποστηρίζουν ότι το μέλι γίνεται από τις μέλισσες για τις μέλισσες … και όχι για τον άνθρωπο.

Αν και η κύρια πηγή της διατροφής τους στην πραγματικότητα είναι το νέκταρ των λουλουδιών, τους χειμερινούς μήνες, όταν το νέκταρ είναι σπάνιο να βρεθεί, οι μέλισσες τρώνε το νέκταρ που έχουν μετατρέψει σε μέλι από το τοίχωμα των κηρηθρών.

Επομένως, όταν οι μελισσοκόμοι συλλέγουν αυτό το μέλι για να καταναλωθεί από τους ανθρώπους, στερούν από τις μέλισσες τη δυνατότητα να τραφούν, κατά την περίοδο του χειμώνα.

Επίσης, η κοινότητα των χορτοφάγων υποστηρίζει, ότι όταν οι μελισσοκόμοι πιέζουν με διάφορους μεθόδους τις μέλισσες να αυξήσουν την παραγωγικότητα τους, βάζουν ένα ήδη απειλούμενο είδος σε περαιτέρω κίνδυνο, καθώς οι συγκεκριμένοι μέθοδοι, αυξάνουν την ευαισθησία των μελισσών σε διάφορες ασθένειες. Επιπλέον, η μαζική αναπαραγωγή των μελισσών, για να μπορέσει να δημιουργηθεί περισσότερο μέλι, έχει πολύ αρνητική επίδραση σε άλλα έντομα που χρειάζονται και αυτά το πολύτιμο νέκταρ των λουλουδιών, όπως για παράδειγμα ο μπαμπούρας ή αλλιώς βομβίνος.

Γιατί κάποιοι βίγκαν / vegans τρώνε μέλι;

Πολλοί από τους χορτοφάγους εξακολουθούν να τρώνε μέλι, ιδιαίτερα άτομα από τοπικές φάρμες μελισσών, όπου μπορούν να είναι πιο σίγουροι για την καλή μεταχείριση που έχουν οι μέλισσες, από τις διάφορες μικρές τοπικές επιχειρήσεις. Επίσης, εάν ένας μελισσοκόμος συλλέξει μέλι από μια κυψέλη για δική του κατανάλωση, συνήθως θα το αντικαταστήσει με κάποιο άλλο σάκχαρο, με αποτέλεσμα να μη πεινάσουν οι μέλισσες και αν χρειαστεί να μπορέσουν να τραφούν.

Με αυτόν τον τρόπο, αν και η ουσία αντικατάστασης δεν είναι το ίδιο θρεπτική με το μέλι που παίρνουν από την κυψέλη, οι μέλισσες δε θα μείνουν νηστικές, ούτε θα λιμοκτονήσουν. Επίσης, οι συγκεκριμένοι μελισσοκόμοι δεν είναι άπληστοι και συνήθως διαθέτουν κάποιο μέτρο, όταν συλλέγουν μέλι από τις κυψέλες. Έτσι, συνήθως αφήνουν πάντα την απαιτούμενη ποσότητα μελιού στην κυψέλη, για να μπορούν οι μέλισσες να επιβιώσουν.μέλι

 

Άρα, εάν οι μέλισσες έχουν ένα καλό επίπεδο διαβίωσης, όπου μπορούν και πετάνε χωρίς περιορισμούς, και έχουν πάντα μια ικανοποιητική ποσότητα μελιού ή κάποιο άλλο υποκατάστατο στην κυψέλη τους, για να μπορέσουν και αυτές να τραφούν επαρκώς, τότε κάποιοι χορτοφάγοι θα υποστηρίξουν ότι δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη εκμετάλλευση από την πλευρά τους, και ότι οι μέλισσες δεν υφίσταται κάποια ιδιαίτερη ζημιά, με το να φάνε και αυτοί κάποια ποσότητα μελιού από την κάθε κυψέλη που έχουν.

Επίσης, θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι το να τρως μέλι, δεν είναι και τόσο διαφορετικό από το να τρως φρούτα και λαχανικά, τα όποια θα ήταν και αυτά αδύνατον να υπάρξουν και να αναπτυχθούν, χωρίς τη σκληρή δουλειά που κάνουν οι μέλισσες – καθώς είναι υπεύθυνες για τη γονιμοποίηση εκατοντάδων φυτών και καλλιεργειών. Για να πάρετε μια ιδέα: τα μήλα, τα σπαράγγια, τα βατόμουρα, το  αγγούρι, το κουνουπίδι, το σκόρδο, το μαρούλι, τα αχλάδια, οι φράουλες, οι γλυκοπατάτες και το καρπούζι, όλα αυτά τα φρούτα και τα λαχανικά επωφελούνται από την γονιμοποίηση των μελισσών. Όποτε, ο καθένας μπορεί να υποστηρίξει ότι τρώγοντας αποκλειστικά φρούτα και λαχανικά και όχι μέλι, συνεχίζει να εκμεταλλεύεται τη σκληρή δουλειά των μελισσών.

μέλι

Τι άλλες βίγκαν / vegan επιλογές μπορώ να έχω εκτός του μελιού;

Μπορεί να έχετε και εσείς ήδη αποφασίσει, ότι είστε κατά της κατανάλωσης του μελιού ως χορτοφάγος, ή είστε ακόμα σε σκέψεις και απλά θέλετε να εξετάσετε και τις άλλες εναλλακτικές επιλογές που υπάρχουν, πριν πάρετε την τελική σας απόφαση. Όποιοι και να είναι οι λόγοι σας, είμαστε σε θέση να σας προτείνουμε πολλά γευστικά υποκατάστατα, που θα δώσουν στο πρωινό σας νέο ενδιαφέρον. Σας προτείνουμε τις εξής 4 επιλογές:

  1. Οργανικό σιρόπι Σφενδάμου

Μια κλασική, φυσική εναλλακτική λύση για το μέλι που σχηματίζεται από το χυμό των δέντρων του σφενδάμου και είναι εντελώς απαλλαγμένο από σάκχαρα. Το σιρόπι μας έχει συλλεχθεί με τον πλέον κατάλληλο τρόπο, έτσι ώστε να μην περιέχει καθόλου τεχνητά συντηρητικά.

2. Οργανικό σιρόπι Agave

Αυτό το νόστιμο σιρόπι αποτελεί μια ακόμα φυσική εναλλακτική επιλογή – το συγκεκριμένο σιρόπι προέρχεται από το φυτό της τεκίλας και είναι ιδιαίτερα γνωστό για τη γλυκιά του γεύση. Το σιρόπι αυτό είναι ιδανικό για ψήσιμο ή για να το αναμείξετε μαζί με γιαούρτι ή κάποιου είδους χυλό.

3. Σιρόπι χωρίς ζάχαρη

Το απόλυτο σιρόπι μας, χωρίς ενοχές, με μηδενική ζάχαρη και μηδενικό λίπος, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείτε να μετατρέψετε τα αγαπημένα σας σνακ, καθώς και τα πρωινά σας σε νόστιμες λιχουδιές, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχείτε μήπως και πάρετε επιπλέον θερμίδες. Επιπλέον, είναι διαθέσιμο σε 12 διαφορετικές γεύσεις, από Φρούτα του Πάθους έως Μήλο & Κανέλα, όποτε θα έχετε τη δυνατότητα να το ανακατέψετε σε αρκετές διατροφικές σας συνήθειες.

4. Οργανικό φυστικοβούτυρο

Εντάξει, αυτό δεν αποτελεί εναλλακτική λύση του μελιού – αλλά είναι φοβερή επιλογή για να το προσθέσετε σε φέτες του τοστ, τηγανίτες, ή να το αναμείξετε στους αγαπημένους σας χυλούς!

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.



Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκωλίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και λατρεύω το Fitness και τα συμπληρώματα διατροφής. Έχω MSc σε Marketing & Business Analytics από το University of Edinburgh Business School και έχω κάνει την έρευνα μου πάνω στο Μάρκετινγκ τωνΣυμπληρωμάτων Διατροφής με τίτλο “Health Consciousness and Perceived Risk as Moderators of Purchase Intention towards Dietary Supplements”. Δεν είμαι διατροφολόγος άλλα όλα τα άρθρα μου βασίζονται στην επιστημονική έρευνα και όλα έχουν παραπομπές και επιστημονική βιβλιογραφία από έγκυρα Journals. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση «Extraordinary claims require extraordinary evidence».


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα