0
Καλάθι

Προς το παρόν δεν υπάρχουν προϊόντα στο καλάθι σας

Προπόνηση

Έπταθλο | Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με την Σοφία Υφαντίδου

Η Σοφία Υφαντίδου είναι Ελληνίδα αθλήτρια του επτάθλου και είναι μαζί μας σήμερα ώστε να μοιραστεί με τους αναγνώστες μας τι σημαίνει για εκείνη ο πρωταθλητισμός.

Έπταθλο | Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με την Σοφία Υφαντίδου

Σοφία καλωσήρθες και ευχαριστούμε πολύ που είσαι σήμερα μαζί μας!

υφαντίδου

Πες μας λίγα λόγια για τον εαυτό σου και για την σχέση σου με τον αθλητισμό; 

Γεννήθηκα-μεγάλωσα και ζω στην Βέροια. Από μικρή είχα μια κλίση προς τον αθλητισμό καθώς ήμουν πολύ δραστήριο παιδί και ειδικά για κορίτσι πολύ ζωηρή. Μέσα από κάποιους αγώνες δημοτικών με εντόπισε ο μέχρι και σήμερα προπονητής μου ο κ.Κυριάκος Μηνάς. Έτσι στην ηλικία των 11 ξεκίνησε η ενασχόληση μου με τον κλασσικό Αθλητισμό, και έκτοτε συνεχίζω μέχρι και σήμερα. Ο αθλητισμός πλέον είναι η καθημερινότητα μου, και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου. Ακόμα και όταν σταματήσω των πρωταθλητισμό δεν θα πάψω να γυμνάζομαι!

 

Πώς διάλεξες το έπταθλο και σε ποια αθλήματα συμμετέχεις;

Αρχικά ξεκίνησα στον στίβο σαν αθλήτρια αντοχής, λόγω αναστήματος.
Στην συνέχεια τυχαία μια μέρα δοκίμασα να ρίξω ακόντιο. Συνήθως όταν κάποιος πιάσει ακόντιο για πρώτη φορά σπάνια θα το ρίξει και θα το στείλει να προσγειωθεί σωστά. Εγώ στην πρώτη αυτή φορά τα κατάφερα,και ήταν ο βασικότερος λόγος που ξεκίνησε η ενασχόληση μου με τα σύνθετα αγωνίσματα: Πένταθλο στις μικρές ηλικίες και Έπταθλο πλέον.
Τα επιμέρους αγωνίσματα του Επτάθλου είναι την πρώτη ημέρα:
1) 100μέτρα με Εμπόδια
2) Άλμα σε ύψος
3) Σφαιροβολία
4) 200 μέτρα
Και την δεύτερη :
5) Άλμα σε μήκος
6) Ακοντισμός
7) 800 μέτρα

 

Υπάρχουν διαφορές στο γυναικείο από το αντρικό έπταθλο; Πώς θεωρείς ότι ανταποκρίνεται το κοινό στα σύνθετα αθλήματα;

Στις γυναίκες το αγώνισμα είναι το Έπταθλο. Το αντίστοιχο αγώνισμα για τους άντρες είναι το Δέκαθλο. Έχει 3 περισσότερα αγωνίσματα,κάποια ίδια,και κάποια που διαφοροποιούνται.
Τα αγωνίσματα του Δεκάθλου είναι:
1) 100 μέτρα
2) Άλμα σε.μήκος
3) Σφαιροβολία
4) Άλμα σε ύψος
5) 400μέτρα
6) 110 μέτρα με εμποδια
7) Δισκοβολία
8) Άλμα.επί κοντώ
9) Ακοντισμός
10) 1500 μέτρα
Δυστυχώς τα αγωνίσματα αυτά δεν έχουν την ίδια αντιμετώπιση όπως τα υπόλοιπα.Ακόμα και η προβολή τους στην Ελλάδα ειδικά,είναι μηδενική, και όμως θα άξιζε καλύτερης αντιμετώπισης.
Οι Αθλητές που ασχολούνται με Σύνθετα ονομάζονται Υπεραθλητές. Γιατί αγωνίζονται δύο ημέρες συνεχόμενες σε 7 οι γυναίκες και 10 οι άντρες αγωνίσματα. Είναι το πιο εκπληκτικό αγώνισμα και όμως η ενασχόληση των νέων παιδιών με αυτό είναι ελάχιστη σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Η αλήθεια είναι πως το συγκεκριμένο αγώνισμα θέλει να διαθέτεις πολλές ώρες της ημέρας σου για προπόνηση,και ειδικά στις μικρές ηλικίες και με τα μαθήματα είναι δύσκολο.Από αυτές τις ηλικίες όμως πρέπει να μπούνε οι βάσεις για τα αγωνίσματα των συνθέτων,και όταν δεν γίνεται αυτό,αρχίζει να σβήνει το αγώνισμα γιατί δύσκολα κάποιος σε πιο μεγάλη ηλικία θα αποφασίσει να αρχίσει το Επταθλο ή το Δέκαθλο.

 

Σε ποιό άθλημο είσαι πιο δυνατή και σε ποιό άθλημα πιο αδύναμη; Τι κάνεις για να βελτιώσεις τα αδύναμα σημεία σου;

Το αγώνισμα μέσα στο Έπταθλο στο οποίο καταφέρνω να ξεχωριζω και είναι και το δυνατό μου σημείο, είναι ο Ακοντισμός. Στους περισσότερους αγώνες έχω καταφέρει να το κερδίσω κιόλας.
Τα αδύνατα μου αγωνίσματα είναι το άλμα σε ύψος και τα 200 μέτρα. Αν και κατα καιρούς έχουν βελτιωθεί, καποιες συγκυρίες με εμποδίζουν στο να πετύχω παλι υψηλές επιδόσεις. Με τον προπονητή μου όμως εχουμε υπομονή και διάθεση για να δουλέψουμε αυτά τα αδύνατα σημεία για να πετύχουμε όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα

 

Τι απαιτήσεις έχει το έπταθλο και πως αντεπεξέρχεσαι σε αυτές;

Όπως είπα και λίγο πιο πάνω το Έπταθλο πολύ χρόνο από τον χρόνο σου. Οι ώρες που χρειάζεσαι για να προπονηθείς την ημέρα είναι ο διπλάσιος και κάποιες φορές ο τριπλάσιος από ένα απλό αγώνισμα. Και για να συμβεί το παραπάνω χρειάζεται και πολύ υπομονή. Εγώ επειδή γνωρίζω ότι δεν θα μπορώ μια ζωή να ασχολούμε με τον πρωταθλητισμό,για όσο το κάνω όμως επέλεξα να δείξω αφοσίωση σε αυτό και να θυσιάσω αρκετή από την προσωπική μου ζωή για να πετύχω στο κομμάτι αυτό.

 

Πώς είναι μια τυπική μέρα προπόνησής σου;

Οταν η προπόνηση είναι πρωί-απόγευμα, θα σηκωθώ το πρωί μια ώρα πριν την προπόνηση,να ετοιμάσω το πρωινό μου ,και στην συνέχεια την τσάντα μου για τη προπόνηση. Η πρωινη προπόνηση συνήθως διαρκεί 2 με 2,5 ώρες. Αφού τελειώσω θα επιστρέψω σπίτι, μπάνιο,φαγητό και ξεκούραση μέχρι την απογευματινή προπόνηση η οποία μπορεί να είναι το λιγότερο 3 εως και 5 ώρες. Το βράδυ ακολουθεί ο ρόλος της νοικοκυράς όσο πιο γρήγορα γίνεται για να ξεκουραστώ για το επόμενο πρωινό ξύπνημα.

 

Πόσο σημαντική είναι η διατροφή στην καθημερινότητα σου; Περιέγραψε μας λίγο τις διατροφικές συνήθειες για μια αθλήτρια που ασχολείται με τον πρωταθλητισμό.

Η διατροφή είναι απαραίτητη για κάθε άνθρωπο αρχικά,κυρίως για την υγεία του και μετά για την εικόνα του. Στην δική μου καθημερινότητα παίζει βασικό ρόλο το να τρέφομαι σωστά και η διατροφή μου να περιέχει όλα τα απαραίτητα. Η προπόνηση είναι τόσο δύσκολη,που χωρίς τα κατάλληλα γεύματα η εξάντληση θα ερχόταν πολύ γρήγορα. Αυτό που δεν θα παραλείψω ποτέ κάθε μέρα είναι το πρωινό. Είναι το βασικότερο γεύμα της ημέρας. Είναι σχεδόν βέβαιο πως αν παραλείψεις το πρωινό σου γεύμα, την υπόλοιπη ημέρα θα είναι λαθος τα υπόλοιπα. Το μεσημεριανό μου θα είναι ένα πλήρες γεύμα που θα με γεμίσει για την υπόλοιπη ημέρα και για την διάρκεια της προπόνησης.
Και το βραδινό μου θα είναι κάτι πιο ελαφρύ αλλά ταυτόχρονα κάτι που θα αναπληρώσει το σώμα από την καταπόνηση της προπόνησης. Γενικά προσπαθώ να ελέγχω τις ποσότητες των υδατανθράκων που καταναλώνω την εβδομάδα και να περιέχει περισσότερη πρωτείνη η διατροφή μου. Φυσικά δεν παραλείπω τα λαχανικά και τα φρούτα απο την ημερίσια μου διατροφή για να πάρω και απο αυτά τα απαραίτητα στοιχεία.

 

Ποιοι οι βραχυπρόθεσμοι και ποιοι οι μακροπρόθεσμοι στόχοι σου; Πες μας τα σχέδια σου για την νέα χρόνια.

Το πλάνο που έχουμε ετοιμάσει με τον προπονητή μου για τα επόμενα χρόνια, είναι μέχρι το 2020 και τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Τόκυο. Ως τότε όμως δουλεύουμε τον καθε χρόνο ξεχωριστά για το στόχο που έχουμε μπροστά μας. Το καλοκαίρι του 2018 υπάρχει το Ευρωπαικό Πρωτάθλημα στο Βερολίνο. Ήδη έχω από φετος το όριο για τον ακοντισμό,και πιστεύω οτι θα έχω και στο Έπταθλο γιατί ειναι μια επίδοση που την έχω πετύχει πολλές φορές μέχρι σήμερα. Αυτός είναι ο μεγαλος αγώνας της χρονιάς και ο αγώνας στόχος. Μέχρι τότε όμως θα περάσουν πολλοι ακομα αγώνες εντος και εκτός Ελλάδος στους οποιους θα επιδιόξω να πετύχω καλύτερες επιδόσεις.

 

Τι ρόλο παίζουν τα συμπληρώματα διατροφής στον πρωταθλητισμό ; Ποιος ο ρόλος τους στην προετοιμασία σου και και κατά την διάρκεια των αγώνων; 

Πρωταθλητισμός χωρίς συμπληρώματα δεν γίνεται.Και αναφέρομαι στα κοινά συμπληρώματα διατροφής. Αυτά θα βοηθήσουν και θα επιταχύνουν την σωματική ανάκαμψη ,και μυική ανάρρωση μετά απο την προπόνηση,πράγμα που δεν μπορεί να γίνει μόνο με την τροφή,γιατί οι ποσότητες των συμπληρωμάτων π.χ σε πρωτείνη θα είναι σε πολυ μεγάλη περιεκτικότητα με μικρότερη ποσότητα σκόνης. Εν’ω με την τροφή θέλει πολύ ποσότητα για να πάρεις λίγη όμως περιεκτικότητα. Είναι και δύσκολο να φας πολύ,αλλα και έτσι κινδυνεύεις να πάρεις και παραπάνω λιπαρά. Υπάρχουν όμως και τα συμπληρώματα που θα σε βοηθήσουν πρίν από την προπόνηση,αλλά και στην διάρκεια της για να μην κινδυνέψεις να μείνεις απο ενέργεια, καθώς και οι απαραίτητες βιταμίνες που συμπληρώνουν τα γεύματα σου και τα διάφορα ιχνοστοιχεία που είναι απαραίτητα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Εγώ χρησιμοποιώ τα συμπληρώματα από το ξεκίνημα της προετοιμασίας μου μέχρι το τέλος της,και στην διάρκεια των αγώνων,γιατι με βοηθάνε τόσο στην δύναμη, στην ενέργεια, στην καλύτερη υγεία, και φυσικά με την σωστή αποκατάσταση που προκαλούν,ετοιμάζουν γρήγορα το σώμα για τις επόμενες απαιτήσεις,αποφευγωντας τους τραυματισμούς.
Και εδώ πρέπει να ευχαριστήσω την Mypprotein που με έκανε μέλος, της πιο δυνατής ομάδας, με τα καλύτερα συμπληρώματα της αγοράς και έτσι βγήκε σε πέρας μια πολύ δύσκολη χρονιά.

 

Στο Ρίο το 2016, έζησες μια μοναδικά έντονη στιγμή. Μπορείς να μας την περιγράψεις και να μας πεις πως ένιωσες; Πως νιώθεις σήμερα για αυτό;

Στο Ρίο της Βραζιλίας κατάφερα να πετύχω την δεύτερη συμμετοχή μου σε Ολυμπιακούς Αγώνες.
Η αλήθεια είναι πως τις πιο έντονες στιγμές μου τις έζησα στους πρώτους μου Ολυμπιακους Αγώνες στο Λονδίνο το 2012. Τόσο γιατί έζησα πρωτόγνωρα συναισθήματα, αλλά και γιατί πέτυχα Ολυμπιακό Ρεκόρ στον ακοντισμό του Επτάθλου, το οποίο κρατάει μέχρι και σήμερα, μέχρι να καταφέρει ίσως να το σπάσει καποια αθλήτρια στους επόμενους Ολυμπιακούς αγώνες που θα ακολουθούν. Στο Ριο το 2016 δεν καταφερα να ξαναζήσω τα ίδια συναισθήματα γιατί συνέβησαν κάποια γεγονότα νωρίτερα από τους αγώνες,τα οποία ήταν εμπόδιο στο να ζήσω ίδιες στιγμές και καταστάσεις. Όπως και να έχει,κατέγραψα μια δεύτερη συμμετοχή σε Ολυμπιακούς Αγώνες στο βιογραφικο μου, και αυτό είναι που θα μείνει και θα θυμάμαι στο τέλος της καριέρας μου.
Νιώθω πολύ υπερήφανη για ότι έχω πετύχει μέχρι και σήμερα, ελπίζωντας πως τα καλύτερα δεν έχουν έρθει ακόμα.

 

Θα ήθελες να δώσεις 5 συμβουλές στους αναγνώστες μας για τον αθλητισμό; Είτε ερασιτεχνικά είτε επαγγελματικά!

Οι συμβουλές που θα ήθελα να δώσω είναι:
1) Να ζητήσω απο τους αναγνώστες να ασχολούνται με τον αθλητισμό είτε ερασιτεχνικός είτε επαγγελματικός γιατι ο αθλητισμός είναι ζωή.
Μας βελτιώνει στην υγεία,μας βελτιώνει σωματικά αλλά μας βελτιώνει και σας ανθρώπους.Βρείτε ένα αθλημα που σας αρέσει,ακόμα και το απλό τρεξίμο και δώστε την ευκαιρια στον εαυτό σας να βελτιωθεί. Θα σας το ανταποδώσει.
2) Αν κάποια στιγμή νιώσετε οτι δεν τα καταφέρνετε,μην απογοητευτείτε. Οποιος προσπαθεί και επιμένει, πάντοτε στο τέλος επιβραβεύεται για την προσπάθεια του.
3) Όταν ξεκινήσετε όμως να προσέξετε να μην το παρακάνετε όμως και έχετε τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιθυμούμε.
4) Μην ξεχνάτε να τρέφεστε σωστά και να ενυδατώνεστε, κυρίως τις ζεστές ημέρες γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να αφυδατωθείτε.
5) Για τους γονείς-αναγνώστες μυήστε από νωρίς τα παιδια σας στον αθλητισμό.
Θα εκπαιδευτούν, θα κοινωνικοποιηθούν και θα μάθουν να σέβονται τους γύρω τους, και να ενταχθούν καλύτερα στο κοινωνινό σύνολο.


Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Διατροφής και Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκολίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και ασχολούμαι με το Fitness τα τελευταία 15 χρόνια. Μπορεί οι σπουδές μου να διαφέρουν απο το πεδίο της άθλησης/διατροφής, η μακρόχρονη εμπειρία μου όμως και η επιστημονική προσέγγιση των ζητημάτων του Fitness, με καθυστούν έναν καταξιωμένο γνώστη του χώρου. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση "Extraordinary claims require extraordinary evidence", αφού τα λεγόμενα μου υποστηρίζονται κατα μεγάλο ποσοστό απο ερευνητικά δεδομένα σε συνδυασμό με εμπειρικά δεδομένα.


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα