Διατροφή

Υγεία | Πόσο υγιείς είμαστε στην πραγματικότητα;

Όπου και να πας, παντού θα ακούσεις ότι επικρατεί μια τρέλα γύρω από υγιεινές διατροφές –  στα εξώφυλλα εφημερίδων, στα social media, στο γραφείο, στο γυμναστήριο …παντού! Όλοι έχουν μια άποψη για το ποια είναι υγιεινή διατροφή έως και τι συντελεί στην πραγματική μας υγεία. Τρέντι στην εποχή μας είναι τα superfoods, η μεταμόρφωση σώματος στο Instagram ή η γράμμωση και απώλεια λίπους για το νέο έτος. Υπάρχει άραγε ουσία πίσω από όλα αυτά;

Μια πρόσφατη μελέτη που μελέτησε την στάση μας απέναντι στην υγεία αποκάλυψε ότι υπάρχει μια τεράστια διαφορά μεταξύ στο πώς βλέπουν οι άνθρωποι την υγεία τους και την πραγματικότητα της κατάστασης της υγείας τους:

“Ενώ περίπου το 16% των ενηλίκων θεωρούν ότι η υγεία τους είναι σχεδόν ή αρκετά ανθυγιεινή, το 61% του πληθυσμού ανέφερε ότι είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι όπως έδειξε η έρευνα υγείας του

Ίσως οι άνθρωποι δεν έχουν την επίγνωση του τι είναι η πραγματική υγειά; Μήπως φταίει η έλλειψη της παιδείας στο κομμάτι της γνώσης των κριτηρίων του τι πραγματικά αποτελεί  την «ανθυγιεινή διατροφή»;

Δεν είναι μόνο το Ηνωμένο Βασίλειο που εμφανίζει αυτήν την διαστρεβλωμένη άποψη για την υγεία  – ρίχνοντας μια ματιά στα προφίλ υγείας που συνέταξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διακρίνει κανείς ότι είναι ένα κοινό θέμα και σε άλλα έθνη. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το προφίλ της Γαλλίας, «περισσότερα από τα δύο τρίτα (68%) της γαλλικής πληθυσμιακής έκθεσης έχουν καλή υγεία», αλλά στη συνέχεια αποκαλύπτει επίσης ότι το 2014 περισσότεροι από ένας στους επτά ενήλικες ταξινομήθηκαν ως παχύσαρκοι.5

Παρόμοια η ιστορία και για την Ισπανία. Το προφίλ της χώρας τους υποδεικνύει ότι είναι ένα έθνος που είναι λίγο πιο πάνω από το μέσο όρο της Ε.Ε για τα ποσοστά παχυσαρκίας, ενώ ένας στους έξι ενήλικες χαρακτηρίζεται παχύσαρκος το 2014 – και ωστόσο, ένα υψηλότερο ποσοστό του πληθυσμού αναφέρει επίσης ότι βρίσκεται σε καλή κατάσταση υγείας (περισσότερο από το 70% αυτών).6

Η έρευνα στις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι «σχεδόν όλοι (90%) οι Αμερικάνοι θεωρούν ότι ο γενικός τους τρόπος ζωής είναι «κάπως» ή «πολύ υγιής» 2, το οποίο μοιάζει να έχει μια έντονη αντίθεση ενάντια στον γνωστό τους αγώνα ενάντια στα ποσοστά παχυσαρκίας – το 2014, 1 στους 3 ενήλικες στις ΗΠΑ χαρακτηρίστηκαν ως παχύσαρκοι.3

Ανά τον κόσμο, λοιπόν, μοιάζει να έχουμε κάτι κοινό –  είτε πρόκειται για μια περίπτωση που καλύπτουμε την πραγματικότητα ή απλά δεν γνωρίζουμε την αλήθεια – και πρέπει να κάνουμε κάτι γι ‘αυτό.

Και όχι μόνο αυτό. Αν κλείσουμε το κενό ανάμεσα στην αντιλαμβανόμενη υγεία και στην πραγματική υγεία, θα εξοικονομήσουμε και χρήματα μακροπρόθεσμα. Στην Αγγλία, οι ανθυγιεινές επιλογές, δεν προσθέτουν μόνο λίπος και υψηλή χοληστερόλη, αλλά και ένα επιπλέον οικονομικό βάρος στον προϋπολογισμό του συστήματος υγείας:

Κάθε χρόνο περισσότερο από 11 εκ. Λίρες δαπανώνται στην θεραπεία ασθενειών οι οποίες προκύπτουν από τα αποτελέσματα μιας κακής δίαιτας, έλλειψης δραστηριότητας, καπνίσματος και κατανάλωσης αλκοόλ. 1

Πού ακριβώς μειονεκτούμε; Μία από τις πιο έντονες περιοχές για βελτίωση και ίσως η πιο εύκολη αδυναμία να αντιμετωπιστεί είναι πρώτα η έλλειψη σωματικής άσκησης.

Σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού δεν βρίσκεται κοντά στην τήρηση των κατευθυντήριων γραμμών για τη σωματική άσκηση που καθορίζονται από το NHS (σύστημα υγείας της Αγγλίας), σύμφωνα με το οποίο οι ενήλικες ηλικίας 19-64 ετών πρέπει να προσπαθούν καθημερινά να ολοκληρώνουν τουλάχιστον 150 λεπτά μέτριας αερόβιας άσκησης την εβδομάδα με ασκήσεις δύναμης με 2 ή περισσότερες προπονήσεις.4

Η πραγματικότητα είναι ότι το ¼ του πληθυσμού γυμνάζεται μόνο μια φορά την εβδομάδα ή λιγότερο και το 17% των ενηλίκων δεν γυμνάζονται ποτέ.1

Αυτό σίγουρα ξεπερνά την κοπάνα από το γυμναστήριο την μέρα που έχουμε προπόνησης ποδιών.

Αλλά αυτό δεν αποτελεί μια πρωτοποριακή αποκάλυψη – η πλειοψηφία από εμάς γνωρίζουμε ότι η τακτική σωματική δραστηριότητα είναι μέρος ενός υγιεινού τρόπου ζωής, πράγμα το οποίο φωτίζει μια άλλη αντίφαση. Γνωρίζουμε ότι πρέπει να ασκηθούμε, αλλά φαίνεται ότι συχνά δεν το κάνουμε.

Τα στατιστικά στοιχεία καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα, ενώ η έρευνα στις ΗΠΑ δείχνει ότι ενώ το 74% των ενηλίκων λένε ότι η τακτική άσκηση είναι μέρος ενός υγιεινού τρόπου ζωής, μόνο το 53% δήλωσε ότι το γυμναζόταν τακτικά.2

Έτσι λοιπόν είναι θέμα κινήτρου; Πώς θα κάνουμε αυτούς τους ανθρώπους να λάβουν δράση και να γυμναστούν;

Τα social media διαδραματίζουν τεράστιο ρόλο αλλά μπορούν να κάνουν και κακό. Αρκετό photoshop που δημιουργεί άπιαστες και ψεύτικες προσδοκίες, influencers χωρίς γνώση και επιστημονικό υπόβαθρο, διαφημίσεις με μαγικά χάπια λιποδιάλυσης… σου θυμίζουν κάτι;

Και εδώ έρχεται η Myprotein.

Προσπαθούμε να μειώσουμε τον «θόρυβο» και να προσφέρουμε σαφείς, αξιόπιστες και επιστημονικά υποστηριζόμενες συμβουλές και υποστήριξη. Αρχίζουμε το νέο έτος πιο αφοσιωμένο από ποτέ για να κάνουμε την έννοια της «υγείας» κάτι που μπορεί να είναι προσβάσιμο σε όλους.

Και φαίνεται ότι η προσβασιμότητα θα μπορούσε να είναι το κλειδί. Τα ποιοτικά μας ελεγμένα συμπληρώματα είναι πλέον πιο προσιτά από ποτέ και υπάρχουν σειρές που καλύπτουν όλα τα τμήματα της κοινωνίας: τα απαραίτητα για αρχάριους, τα γυναικεία προϊόντα και τα φυτικά μείγματα για τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό των vegans.

Η προσπάθεια μας να καταστήσουμε το «fitness για όλους» είναι ιδιαίτερα σημαντική όταν συγκριθεί με ορισμένους από τους παράγοντες κινδύνου που περιγράφονται στα προφίλ υγείας της χώρας, όπως για παράδειγμα στην Ισπανία όπου «λιγότερο από το 50% των ενηλίκων ανέφεραν τουλάχιστον μέτρια σωματική άσκηση κάθε εβδομάδα» 6 και στη Γαλλία, η τακτική σωματική δραστηριότητα μεταξύ των εφήβων ήταν «χαμηλότερη από ότι στις περισσότερες χώρες της Ε. Ε, ιδίως μεταξύ των κοριτσιών».5 Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού υπολείπεται – πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι εκεί έξω που θα μπορούσαν να υποστηριχθούν καλύτερα.

Σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι συχνά είναι πιο ευχαριστημένοι να ξοδεύουν περισσότερα σε ένα συμβόλαιο τηλεφώνου παρά μια συνδρομή στο γυμναστήριο, φαίνεται ότι η προσέγγισή μας στο γυμναστήριο πρέπει να εξελίσσεται γρήγορα και να είναι βολική ώστε να ταιριάζει ακόμα και στα πιο πολυάσχολα προγράμματα. Τα κίνητρα για να ξεκινήσετε υπάρχουν – δωρεάν workouts στα χέρια σας, τα συμπληρώματα που παραδίδονται στην πόρτα σας και, φυσικά, το ρεύμα των ‘progress selfies’ είναι online για να σας ωθήσει.

Ο χρόνος θα δείξει εάν αρκεί να κλείσουμε αυτό το χάσμα μεταξύ αυτού που αντιλαμβανόμαστε και των πραγματικών αριθμών.

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.

1. Mintel. “Attitudes towards Sports Nutrition – UK” June 2018.
2. Mintel. “Healthy Lifestyles – US” October 2017.
3. Cynthia L. Ogden; Margaret D. Carroll; Cheryl D. Fryar; and Katherine M. Flegal, “Prevalence of Obesity Among Adults and Youth: United States, 2011–2014” NCHS Data Brief No.219, National Center for Health Statistics, November 2015.

4. NHS.co.uk, (2018) ‘Physical activity guidelines for adults’, [online] Available from: https://www.nhs.uk/live-well/exercise/ (Accessed 06/12/18).
5. OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2017), France: Country Health Profile 2017, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris/European Observatory on Health Systems and Policies, Brussels. http://dx.doi.org/10.1787/9789264283374-en
6. OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2017), Spain: Country Health Profile 2017, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris/European Observatory on Health Systems and Policies, Brussels. http://dx.doi.org/10.1787/9789264283565-en



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Συγγραφέας και ειδικός

Η Lauren είναι απόφοιτος αγγλικής λογοτεχνίας και προέρχεται από την Νότια Αγγλία. Αγαπούσε πάντα την κολύμβηση, έχει ανακαλύψει τη δύναμη που προσφέρουν τα βάρη τα τελευταία χρόνια, και έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης στην εβδομαδιαία τάξη hot yoga.

Τα σαββατοκύριακα μαγειρεύει συνήθως ή τρώει κάποιο είδος brunch και απολαμβάνει να δοκιμάζει νέες συνταγές με τους συγκατοίκους της - ειδικά έχει μια παλιά μαθητική συνηθεία, όπως να επιβιώνει από τα ζυμαρικά. Πάνω απ 'όλα, είναι σταθερά πιστή στη διατήρηση ισορροπίας ανάμεσα στο γυμναστήριο και το τζιν.

Μάθετε περισσότερα για την εμπειρία της Lauren εδώ.


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα