Διατροφή

Τι να τρως όταν είσαι άρρωστος | Τα 11 καλύτερα τρόφιμα

Όταν δεν αισθάνεσαι καλά, ο γιατρός σου πιθανότατα θα σου προτείνει κάποιους τυπικούς τρόπους για να γίνεις καλύτερα γρηγορότερα – πολλή ξεκούραση, πολλά υγρά, οι συνήθεις τακτικές. Υπάρχουν όμως και ορισμένες τροφές που θα επιταχύνουν την ανάρρωσή σου από ένα σινάχι και πολύ περισσότερο από άλλες. Διάβασε παρακάτω για να μάθεις ποιες τροφές είναι φυσικές θεραπείες και ποιες πρέπει να αποφεύγεις όταν δεν αισθάνεσαι καλά.

1. Εσπεριδοειδή και άλλα φρούτα

Είναι μια ιστορία τόσο παλιά όσο ο χρόνος – η βιταμίνη C είναι η καλύτερη θρεπτική ουσία που πρέπει να αναζητήσεις όταν είσαι άρρωστος και οι περισσότεροι από εμάς αμέσως σκεφτόμαστε τα πορτοκάλια ή τον χυμό πορτοκαλιού. Υπάρχουν όμως και άλλες τροφές με υψηλότερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C – όπως οι φράουλες και οι κόκκινες πιπεριές. Μπορείς επίσης να πάρεις βιταμίνη C από πολλά πράσινα λαχανικά, όπως το μπρόκολο ή το σπανάκι.

Η βιταμίνη C είναι ιδιαίτερα ένας σούπερ σταρ για τα κρυολογήματα και τους ιούς, επειδή βοηθά στην υποστήριξη του ανοσοποιητικού συστήματος και μειώνει τον χρόνο αποκατάστασης.1 Φρούτα όπως τα μούρα περιέχουν επίσης φλαβονοειδή, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή.

2. Σούπα κοτόπουλου

Αν η μαμά σου σε φροντίζει όταν είσαι άρρωστος, πιθανότατα θα σου δώσει κοτόσουπα ή κάποια άλλη σούπα με ζωμό.

Η ζεστασιά της σούπας είναι ανακουφιστική, αλλά η υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι στις σούπες μπορεί πραγματικά να σε βοηθήσει να ενυδατωθείς και ο ζωμός είναι γεμάτος με αμινοξέα. Τα καλά μαγειρεμένα λαχανικά στη σούπα είναι εύπεπτα και μπορούν να είναι απαλά με το στομάχι σου όταν δεν έχεις πολύ όρεξη, όπως όταν έχεις μία γρίπη.

3. Σκόρδο

Το σκόρδο έχει αντιμικροβιακές ιδιότητες, βοηθώντας στην προστασία από βακτήρια και ιούς που μπορεί να εισέλθουν στο σύστημά σου. Όπως και η βιταμίνη C, ενισχύει το ανοσοποιητικό σου σύστημα και μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της διάρκειας του κοινού κρυολογήματος και άλλων ιών του αναπνευστικού.2

Η έντονη, πικάντικη γεύση του μπορεί επίσης να σε βοηθήσει να καθαρίσεις τα ιγμόρειά σου. Εάν δεν θες να μασήσεις μερικές σκελίδες ωμό σκόρδο, ψήσε το και πρόσθεσε το σε οποιαδήποτε αλμυρά φαγητά που τρως ή πάρε ένα συμπλήρωμα. Το σκόρδο έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα της βελτίωσης της υγείας της καρδιάς με τη συνεπή χρήση.2

4. Κρέας και Οστρακοειδή

Αυτό μπορεί να φαίνεται σαν μια περίεργη πρόταση, αλλά το κρέας και τα οστρακοειδή είναι οι δύο υψηλότερες πηγές ψευδαργύρου, ο οποίος έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τόσο τη διάρκεια όσο και τη σοβαρότητα του κοινού κρυολογήματος.3

Εάν δεν θέλεις να τρως κρέας ή οστρακοειδή όταν δεν αισθάνεσαι καλά, ένα συμπλήρωμα ψευδαργύρου θα είναι αρκετό. Αλλά δεν είναι κακή ιδέα να βεβαιωθείς ότι έχεις μερικές μερίδες από αυτές τις τροφές με ψευδάργυρο κάθε εβδομάδα για να διατηρήσεις το ανοσοποιητικό σου σύστημα να λειτουργεί στο καλύτερό του.

5. Τσάγια από βότανα

Τα αφεψήματα από βότανα είναι ένα άλλο φυσικό φάρμακο για το κοινό κρυολόγημα και άλλες αναπνευστικές παθήσεις. Είναι μια εναλλακτική με πιο ευχάριστη οσμή για να καθαρίσεις τα ιγμόρεια από το σκόρδο και τα φύλλα τσαγιού περιέχουν υψηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών για την καταπολέμηση μίας ασθένειας.

Είναι επίσης γεμάτα με άλλες φυτικές ενώσεις όπως φλαβονοειδή και βιταμίνες που ωφελούν τη συνολική υγεία, ειδικά κατά τη διάρκεια μιας βακτηριακής μόλυνσης των ιγμορείων ή των αυτιών σου.4

Εάν παλεύεις για ενέργεια όταν δεν αισθάνεσαι καλά, η καφεΐνη σε ορισμένα τσάγια μπορεί επίσης να σε βοηθήσει να σου δώσει ώθηση.

6. Μέλι

Το μέλι δεν είναι μόνο νόστιμο, αλλά και πολύ καταπραϋντικό για τον πονόλαιμο. Οι παιδίατροι συστήνουν συχνά το μέλι για να βοηθήσει στη θεραπεία του βήχα σε παιδιά πολύ μικρά για να λάβουν συνταγογραφούμενο φάρμακο για τον βήχα – ωστόσο, το μέλι δεν πρέπει να χορηγείται σε βρέφη κάτω του 1 έτους.

Η υψηλή περιεκτικότητά του σε ζάχαρη το καθιστά όχι μόνο νόστιμο, αλλά του προσδίδει και αντιμικροβιακές ιδιότητες – γι’ αυτό είναι καλό στο ντουλάπι σου για τόσο καιρό. Η χρήση μελιού από ντόπιες μέλισσες μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αποφυγή εποχιακών αλλεργιών – μια πολύ δροσερή φυσική θεραπεία.

7. Φυστικοβούτυρο

Το φυστικοβούτυρο δεν είναι μόνο μια ιστορία των παλιών για τη θεραπεία του λόξυγκα, αλλά μπορεί επίσης να είναι καταπραϋντικό για τον πονόλαιμο, όπως το μέλι.

Ως φυτική πηγή πρωτεΐνης, περιέχει βιταμίνες και μέταλλα που είναι ευεργετικά για τη γενική υγεία. Η χρήση μιας μικρής κουταλιάς μπορεί να σε βοηθήσει όταν σε ενοχλεί ο βήχας και είναι επίσης εξαιρετικά νόστιμο.

8. Ροφήματα ηλεκτρολυτών

Εάν έχεις χάσει πολλά υγρά από ένα στομαχόπονο, τα ροφήματα ηλεκτρολυτών είναι ο τέλειος τρόπος για να επανέλθεις. Συχνά περιέχουν λίγη ζάχαρη, η οποία μπορεί να προσφέρει μερικές θερμίδες, ενώ επίσης αναπληρώνουν το νάτριο και το κάλιο και άλλους ηλεκτρολύτες που χάνονται λόγω εμετού και διάρροιας.

Η πρόληψη της αφυδάτωσης είναι ο καλύτερος τρόπος για να ανακτήσεις τη δύναμή σου και αυτό μπορεί να είναι εύκολο στο στομάχι ακόμα και όταν δεν αισθάνεσαι καλά.

Εάν προτιμάς να πάρεις μια γρήγορη δόση ηλεκτρολυτών, το συμπλήρωμά μας είναι ιδανικό.

9. Νερό καρύδας

Εάν δεν σου αρέσει η γεύση των παραδοσιακών ροφημάτων με ηλεκτρολύτη, το νερό καρύδας μπορεί να είναι μια εξαιρετική εναλλακτική όταν χρειάζεται να ενυδατώσεις το σώμα σου. Είναι φυσικά γεμάτο ηλεκτρολύτες και έχει μια διακριτικά γλυκιά φυσική γεύση που μπορεί να είναι αναζωογονητική στη ζέστη του καλοκαιριού μετά από μια προπόνηση ή όταν το στομάχι σου είναι αναστατωμένο.

Ξεκίνησε με λίγο τη φορά για να δεις πώς το χειρίζεται το στομάχι σου. Μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα σε μερικούς ανθρώπους.

10. Ρύζι

Μέρος της παραδοσιακής δίαιτας «BRAT» (μπανάνες, ρύζι, πουρές μήλου, τοστ | bananas, rice, applesauce, toast) που μπορεί να σκεφτείς όταν το στομάχι σου είναι αναστατωμένο, το ρύζι είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να πάρεις μερικές θερμίδες όταν δεν αντέχεις τη σκέψη για δυνατές γεύσεις .

Είναι εύκολο να χωνευτεί λόγω της χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, σου δίνει υδατάνθρακες για να βοηθήσει τον μεταβολισμό σου να συνεχίσει να κινείται και είναι απλό στο μαγείρεμα και την αποθήκευση. Ενώ οι μπανάνες, η σάλτσα μήλου και το τοστ εξακολουθούν να είναι επιλογές, το ρύζι είναι το κλασικό παράδειγμα ενός ήπιου φαγητού που είναι αρκετά ανεκτό παγκοσμίως. Άλλα ήπια τρόφιμα που πρέπει να λάβεις υπόψη περιλαμβάνουν κράκερ, πλιγούρι βρώμης, φαρίνα.

11. Τζίντζερ

Το τζίντζερ είναι μια άλλη κλασική θεραπεία για τη ναυτία. Συνιστάται για ναυτία και έμετο που οφείλονται σε στομαχόπονο, ταξίδια ή εγκυμοσύνη.

Υπάρχουν πολλές επιλογές για τζίντζερ – από φρέσκο, τριμμένο τζίντζερ σε χυμό ή dressing σαλάτας, σκληρές καραμέλες, συμπληρώματα διατροφής ή αναψυκτικό με τζίντζερ.

Τροφές που πρέπει να αποφεύγεις όταν είσαι άρρωστος:

Λιπαρά τρόφιμα

Τρόφιμα που είναι λιπαρά και τηγανητά είναι γεμάτα με λίπος, το οποίο επιβραδύνει την πέψη και μπορεί να οδηγήσει σε δυσπεψία και στομαχικές διαταραχές. Εάν δεν αισθάνεσαι καλά, αυτές οι τροφές θα μπορούσαν να επιδεινώσουν τα συμπτώματά σου.

Τα τρόφιμα με πολλά λιπαρά επιβραδύνουν την πέψη και τα τηγανητά δεν είναι συνήθως τα πιο θρεπτικά.

Απόφυγε: τηγανητές πατάτες, τηγανητά κρέατα, βούτυρο, λαδερές σάλτσες και ντιπ.

Όξινες τροφές

Ενώ τα εσπεριδοειδή μπορούν να παρέχουν ώθηση σε βιταμίνη C, συχνά δεν είναι η καλύτερη επιλογή για στομαχικές διαταραχές. Αντί για όξινα τρόφιμα, επέλεξε ήπιες επιλογές όπως η δίαιτα BRAT που αναφέρθηκε παραπάνω και φρούτα και λαχανικά με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε οξύ – όπως μπανάνες ή καρότα.

Απόφυγε: λεμόνι, λάιμ, πορτοκάλια, χυμούς φρούτων, ντομάτες και χυμό ντομάτας, καφέ.

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Αν και είναι αμφιλεγόμενο, πολλοί άνθρωποι πιστεύουν στον περιορισμό του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων όταν έχεις κρυολόγημα. Η θεωρία είναι ότι τα γαλακτοκομικά αυξάνουν την παραγωγή βλέννας, καθιστώντας πιο δύσκολη την καταπολέμηση της βουλωμένης μύτης ή των φραγμένων κόλπων.

Αν και η έρευνα για αυτό το θέμα είναι ανάμεικτη, ίσως αξίζει να κόψεις αυτές τις τροφές για μερικές ημέρες για να δεις εάν μειώνονται τα συμπτώματά σου.

Αλκοόλ

Το αλκοόλ σπάνια έχει κάποιο όφελος για την υγεία, ειδικά όχι όταν είσαι άρρωστος.

Αντί για μπύρα ή κρασί, επικεντρώσου σε θρεπτικά τρόφιμα και ποτά για να επιταχύνεις την ανάρρωσή σου και να γίνεις καλά. Το νερό είναι πάντα μια ασφαλής επιλογή.

Ακραίες Θερμοκρασίες

Όταν έχετε πονόλαιμο, τα ζεστά ροφήματα όπως το τσάι ή ο καφές ή η σούπα μπορεί να είναι πιο ερεθιστικά από τα κρύα ροφήματα.

Εάν έχεις ρίγη και πυρετό, κρύα smoothies ή κατεψυγμένα φρούτα θα μπορούσαν να σε κάνουν να νιώσεις χειρότερα. Λάβε υπόψη τα συμπτώματά σου όταν αποφασίζεις ποια τρόφιμα θα φας όταν είσαι άρρωστος.

Με λίγα λόγια

Ενώ ο γιατρός σου θα έχει πάντα τις καλύτερες συμβουλές για το πώς να θεραπεύσεις μια ασθένεια, πολλές πιθανές θεραπείες για πράγματα όπως τα εποχικά κρυολογήματα, τη γρίπη και τον στομαχόπονο υπάρχουν ήδη στην κουζίνα σου. Εκμεταλλεύσου τις θεραπευτικές δυνάμεις των τροφών την επόμενη φορά που δεν θα αισθάνεσαι καλά και δες αν θα σε βοηθήσουν να επιστρέψεις πιο γρήγορα.

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.


1. Maggini, S., Wenzlaff, S., & Hornig, D. (2010). Essential role of vitamin C and zinc in child immunity and health.Journal of International Medical Research38(2), 386-414. 

2. Rana, S. V., Pal, R.,Vaiphei, K., Sharma, S. K., & Ola, R. P. (2011). Garlic in health and disease. Nutrition research reviews24(1), 60-71. 

3.Frederickson, C. J., Koh, J. Y., & Bush, A. I. (2005). The neurobiology of zinc in health and disease. Nature Reviews Neuroscience6(6), 449-462. 

4.Trevisanato, S. I., & Kim, Y. I. (2000). Tea and health.Nutrition Reviews58(1), 1-10. 



Claire Muszalski

Claire Muszalski

εγγεγραμμένη διαιτολόγος

H Claire είναι Registered Dietitian (εγγεγραμμένη διαιτολόγος) από το Academy of Nutrition and Dietetics  και πιστοποιημένη Health and Wellness Coach από το International Consortium for Health and Wellness Coaching. Έχει πτυχίο Bachelor of Science in Biology και μεταπτυχιακό Master’s degree in Clinical Dietetics και Nutrition από το University of Pittsburgh.

 Η Claire λατρεύει να μιλάει και να γράφει για το φαγητό και το fitness και της αρέσει να χρησιμοποιεί την εμπειρία της ώστε να βοηθήσει τους άλλους να πετύχουν τους στόχους υγείας και ευεξία τους.

Η Claire είναι επίσης πιστοποιημένη instructor στην ποδηλασία σε κλειστό χώρο και αγαπάει την πνευματική και φυσική ώθηση που λαμβάνει από τα μαθήματα yoga και τρεξίματος. Όταν δεν καταφέρνει να διατηρηθεί fit, ζητωκραυγάζει για τις τοπικές ομάδες της περιοχής της στο Pittsburgh, ή μαγειρεύει για την οικογένειά της στην κουζίνα.

Δείτε περισσότερα για την εμπειρία της Claire’s εδώ.


Έκπτωση 40% σε επιλεγμένα προϊόντα | Κωδικός: MPAM +Δωρεάν 🚚 με αγορές 40€ & ένα 🎁 Περισσότερα