0
Καλάθι

Προς το παρόν δεν υπάρχουν προϊόντα στο καλάθι σας

Συμπληρώματα

Τυροσίνη | Τι είναι, οφέλη και δοσολογία

Τυροσίνη | Τι είναι, οφέλη και δοσολογία

Τυροσίνη, τι είναι αυτό το συμπλήρωμα και πως μπορεί να μας ωφελήσει; Δείτε τα σημαντικά οφέλη του στο άρθρο που ακολουθεί. Το σώμα μας αποτελείται από δισεκατομμύρια δομικά στοιχεία που συνεργάζονται μεταξύ τους, για να μας βοηθήσουν να λειτουργούμε ομαλά σαν ζωτικός οργανισμός. Ένα τέτοιο δομικό στοιχείο είναι το αμινοξύ N-ακετύλιο L-Τυροσίνη. Για να πλοηγηθείτε ακόμα πιο εύκολα, ρίξτε μια ματιά στα περιεχόμενα του άρθρου:

  • Τι είναι η Τυροσίνη;
  • Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της N-ακετύλιο L-Τυροσίνης και της L-Τυροσίνης;
  • Οφέλη L-Τυροσίνης
  • Χρήσεις L-Τυροσίνης
  • Δοσολογία και Παρενέργειες L-Τυροσίνης

Τι είναι η Τυροσίνη;

Η Τυροσίνη παίζει σημαντικό ρόλο στην παραγωγή νευροδιαβιβαστών στο σώμα μας, της ντοπαμίνης και νορεπινεφρίνης. Η L-Τυροσίνη είναι ένα φυσικό, μη απαραίτητο αμινοξέο, πράγμα που σημαίνει ότι το σώμα μας το δημιουργεί από μόνο του, και σε όση ποσότητα χρειάζεται με φυσικό τρόπο, μέσω της σύνθεσης αυτού από άλλα προσλαμβανόμενα αμινοξέα. Πιο συγκεκριμένα αναπτύσσεται μέσω της φαινυλαλανίνης που υπάρχει στο σώμα μας.

Το όνομα «Τυροσίνη» αναφέρεται επίσης και σε έναν άλλο παράγοντα του οργανισμού μας, ο όποιος μεταδίδει χρωστικές ουσίες για το δέρμα μας. Η Τυροσίνη βρίσκεται σε πολλές διατροφικές πηγές, συμπεριλαμβανομένων των λεγόμενων «άπαχων πρωτεϊνών», όπως αυτές του κοτόπουλου, του αυγού, των ψαριών, της βρώμης ολικής αλέσεως, καθώς και των διάφορων γαλακτοκομικών προϊόντων όπως του γάλατος, των τυριών και του γιαουρτιού.

 

τυροσίνη τι είναι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της N-ακετύλιο L-Τυροσίνης και της L-Τυροσίνης;

Υπάρχουν περισσότερες από μια μορφές της Τυροσίνης ως αμινοξέο. Οι πιο συνηθισμένες εντοπισμένες μορφές είναι η L-Τυροσίνη και η N-ακετύλιο L-Τυροσίνη (NALT). Διάφορες έρευνες που έχουν γίνει κατά καιρούς, δηλώνουν διαφορετικές απόψεις για το ποια μορφή Τυροσίνης είναι η καλύτερη, με πολλούς ειδικούς να δηλώνουν ότι η N-ακετύλιο L-Τυροσίνη παρέχει μεγαλύτερο επίπεδο βιοδιαθεσιμότητας, λόγω της ανώτερης υδατο-διαλυτότητας της μορφής αυτής. Η βιοδιαθεσιμότητα έχει να κάνει με την ποσότητα μιας ουσίας που εισέρχεται στην κυκλοφορία του αίματος και το βαθμό της ενεργής επίδρασης της. Με λίγα λόγια, 100% βιοδιαθεσιμότητα θα σήμαινε ότι όλη η ποσότητα μιας ουσίας με το που εισέρχεται στην κυκλοφορία του αίματος του σώματος μας, έχει 100% ενεργή επίδραση στον οργανισμό μας.

Από την άλλη πλευρά όμως, άλλες έρευνες ισχυρίζονται ότι η μεγαλύτερη υδατο-διαλυτότητα της N-ακετύλιο L-Τυροσίνης, δε σημαίνει ότι έχει και καλύτερο επίπεδο βιοδιαθεσιμότητας και η όλη κατάσταση είναι κάπως μπερδεμένη. Η N-ακετύλιο L-Τυροσίνη είναι η ακετυλιωμένη μορφή της Τυροσίνης, πράγμα που σημαίνει ότι το συγκεκριμένο αμινοξέο δεσμεύεται σε μια ομάδα ακετυλίου. Αυτή η ομάδα ακετυλίου πρέπει να αφαιρεθεί, για να μπορεί το συγκεκριμένο αμινοξέο να έχει ενεργή επίδραση στον οργανισμό μας. Όποτε για να επιτευχθεί αυτό, χρειαζόμαστε ένα βήμα επεξεργασίας παραπάνω, ώστε αυτό το αμινοξέο να μπορεί να διασπαστεί σε Τυροσίνη (γεγονός που δηλώνει την όχι και τόσο καλή βιοδιαθεσιμότητα που ισχυρίζονται άλλες έρευνες).

Ουσιαστικά, η πραγματική διαφορά μεταξύ της N-ακετύλιο L-Τυροσίνης και της L-Τυροσίνης είναι η μόνο δομή τους. Παρόλα αυτά όμως, μια τελευταία έρευνα αποκάλυψε ότι τελικά το σώμα μας δεν είναι πρόθυμο να μετατρέψει τη N-ακετύλιο L-Τυροσίνη σε Τυροσίνη – και το μεγαλύτερο ποσοστό από την πρόσληψη της, αποβάλλεται μέσω των ούρων.

Οφέλη της Τυροσίνης

Η L-Τυροσίνη μπορεί να μας βοηθήσει να διαχειριστούμε τα επίπεδα τους άγχους μας και να λειτουργήσουμε σωστά ακόμα και όταν υποφέρουμε από έντονο στρες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Τυροσίνη είναι μια ουσία που συμβάλει στην έκκριση της νορεπινεφρίνης. Το άγχος μειώνει τα επίπεδα της νορεπινεφρίνης στον εγκέφαλο, όποτε η L-Τυροσίνη μπορεί έμμεσα να συμβάλει στη σταθερότητα των επιπέδων αυτών.

Τα συμπληρώματα της L-Τυροσίνης μπορούν να αναπληρώσουν επαρκώς, μερικούς από τους πόρους  που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλος για την αύξηση της μνήμης, κατά τη διάρκεια της οποιασδήποτε εργασίας. Επίσης, βοηθούν στην αύξηση των επιπέδων ντοπαμίνης στον εγκέφαλο μας. Έρευνες αποκαλύπτουν ότι τα συμπληρώματα της L-Τυροσίνης μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία της μελαγχολίας και των διαφόρων εποχιακών συναισθηματικών διαταραχών, μειώνοντας τις παρενέργειες που προκύπτουν από το ψυχρό και χαμηλό επίπεδο οξυγόνου.

Επιπλέον, η L-Τυροσίνη θεωρείται δομικό στοιχείο θυρεό-ειδικών ορμονών, όπου οι συγκεκριμένες ορμόνες ελέγχουν την παραγωγή ενέργειας στο σώμα μας. Επίσης, υπάρχουν ενδείξεις ότι η L-Τυροσίνη, βοηθά και ανθρώπους που πάσχουν από διαταραχές έλλειψης προσοχής, ενώ τα χαμηλά επίπεδα L-Τυροσίνης έχουν συνδεθεί με βλάβες σε διάφορα όργανα του σώματος μας, όπως το συκώτι.

 

 

 

οφέλη της τυροσίνης

Χρήσεις L-Τυροσίνης

Η L-Τυροσίνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για βελτιωμένη εγρήγορση και συγκέντρωση, λόγω του προαναφερθέντος ρόλου της στην παραγωγή και δημιουργία νευροδιαβιβαστών. Η L-Τυροσίνη έχει αποδειχθεί αποτελεσματική σε αυτό, βοηθώντας τον οργανισμό μας να αντιμετωπίσει το καταστροφικό αποτέλεσμα που μπορεί να έχει το άγχος στο σώμα μας. Ως αποτέλεσμα αυτού, μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι όταν λαμβάνεται τακτικά η τυροσίνη, μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της μνήμης και της επίγνωσης μας, καθιστώντας την ως ένα πολύ καλό συμπλήρωμα για τους ηλικιωμένους ανθρώπους.

Μία από τις κύριες χρήσεις της L-Τυροσίνης, είναι ως αντι-καταθλιπτικό και ως βοήθημα για την εξισορρόπηση της διάθεσης, δεδομένου της επίδρασης της στο να βοηθήσει το σώμα  μας να αντιμετωπίσει το άγχος, την κόπωση και τη ψυχική κούραση, μαζί με το σημαντικό ρόλο της στη δημιουργία της ντοπαμίνης.

Όσο αφορά την κατηγορία της άθλησης, η L-Τυροσίνη χρησιμοποιείται συχνά για την αύξηση της ενέργειας και την ανάρρωση του σώματος μας, μετά από μια εξαντλητική προπόνηση. Είναι επίσης γνωστό και για την αποτελεσματικότητα της στην απώλεια βάρους. Δεδομένου ότι συμβάλει στην δημιουργία διαφόρων ουσιών όπως η επινεφρίνη, η νορεπινεφρίνη και η ντοπαμίνη, η L-Τυροσίνη μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική σε μια δίαιτα και στην καλύτερη καύση θερμίδων, επειδή μπορεί να συμβάλει στην αύξηση του μεταβολισμού μας. Όμως, οι έρευνες που υποστηρίζουν το τελευταίο συμπέρασμα είναι λίγες και περιορισμένες.

Παρενέργειες και δοσολογία Τυροσίνης

Ως συμπλήρωμα διατροφής, οι ημερήσιες δοσολογίες που συνιστώνται είναι από 0,5 έως 1 γραμμάριο, 1 ή 2 φορές την ημέρα, για άτομα όμως χωρίς προϋπάρχουσες ιατρικές παθήσεις. Οι γνωστές ανεπιθύμητες παρενέργειες της L-Τυροσίνης συμπεριλαμβάνουν τη μειωμένη ενέργεια, ενώ σε μερικούς ανθρώπους παρατηρείται και η συνεχής κόπωση, παρόλο που ο λόγος που λαμβάνεται το συμπλήρωμα είναι για τη βελτίωση της ενέργειας. Αυτό, με τη σειρά του, σε μερικές περιπτώσεις έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του σωματικού μας βάρους. Επίσης, μια άλλη συχνή παρενέργεια είναι η δυσκαμψία στο λαιμό και στους ώμους.

 

 

 

 

 

παρενέργειες της τυροσίνης

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κρατήστε σημειώσεις για το σπίτι

Η L-Τυροσίνη είναι ένα φυσικό, μη απαραίτητο αμινοξέο, το οποίο μπορεί να λαμβάνεται ως συμπλήρωμα, παράλληλα με μια ισορροπημένη διατροφή, για όσους εκτελούν ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα φυσικής κατάστασης. Επίσης, συμβάλει στην δημιουργία της θυροξίνης, της τριιωδοθυρονίνης και της χρωστικής μελανίνης (ουσίες απαραίτητες για τον οργανισμό μας). Είναι επίσης γνωστό ως συμπλήρωμα απώλειας σωματικού βάρους, ως αντι-καταθλιπτικό, ενώ συγχρόνως μπορεί να βοηθήσει με τα συμπτώματα που προκύπτουν από τις εποχιακές συναισθηματικές διαταραχές και να αυξήσει την ικανότητα του σώματος μας να λειτουργεί κάτω από συνθήκες άγχους και στρες.

 

 

Τα άρθρα μας διατείθονται για εκπαιδευτικούςκαι πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλεύστε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.



Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Διατροφής και Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκολίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και ασχολούμαι με το Fitness τα τελευταία 15 χρόνια. Μπορεί οι σπουδές μου να διαφέρουν απο το πεδίο της άθλησης/διατροφής, η μακρόχρονη εμπειρία μου όμως και η επιστημονική προσέγγιση των ζητημάτων του Fitness, με καθυστούν έναν καταξιωμένο γνώστη του χώρου. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση "Extraordinary claims require extraordinary evidence", αφού τα λεγόμενα μου υποστηρίζονται κατα μεγάλο ποσοστό απο ερευνητικά δεδομένα σε συνδυασμό με εμπειρικά δεδομένα.


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα