Συμπληρώματα

Τι είναι η Ταυρίνη; | Οφέλη & Παρενέργειες Ταυρίνης

Αν έχεις βρει ταυρίνη στα συστατικά του ενεργειακού ποτού σου, ίσως αναρωτιέσαι τι ακριβώς είναι και τι κάνει. Σε αντίθεση με ορισμένα από τα άλλα συστατικά σε αυτό το σκεύασμα, αυτό δεν είναι κάποια τρομακτική χημική ουσία, αλλά ένα αμινοξύ. Εδώ θα βρεις όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για την ταυρίνη.

Τι είναι η ταυρίνη;

Η ταυρίνη είναι ένα αμινοξύ που υπάρχει σε ορισμένες ζωικές τροφές και φυσικά σε ορισμένους από τους ιστούς του σώματός μας. Η ταυρίνη αποτελεί μεγάλη ποσότητα από τα «ελεύθερα» αμινοξέα που κυκλοφορούν στο σώμα αντί να συνθέτουν πρωτεΐνες.1 Περιέχει θείο, που την καθιστά κοινή σε πολλές από τις φυσιολογικές λειτουργίες του σώματος.1 Ο ρόλος της σε πολλές σχετιζόμενες με την ενέργεια αντιδράσεις το καθιστά κοινό συστατικό σε ενεργειακά ποτά και συναφή συμπληρώματα.

Από πού προέρχεται;

Η ταυρίνη εμφανίζεται φυσικά στο σώμα σου, αλλά βρίσκεται επίσης σε κοινές πηγές τροφίμων με βάση τα ζώα. Τα υψηλότερα επίπεδα ταυρίνης στα τρόφιμα εμφανίζονται στο κρέας, τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.2 Θεωρείται «υπό όρους απαραίτητη» για την ανθρώπινη διατροφή, πράγμα που σημαίνει ότι το σώμα σου έχει μερική από μόνο του, αλλά επωφελείται από το να παίρνει ακόμη περισσότερο από τα τρόφιμα.3 Οι κακές συνθήκες υγείας συχνά συνδέονται με χαμηλά επίπεδα ταυρίνης, υπονοώντας ότι είναι ζωτικής σημασίας για την πρόληψη προβλημάτων υγείας. Βρίσκεται επίσης σε χαμηλότερα επίπεδα καθώς γερνάμε, που σημαίνει ότι μπορεί να παίζει ρόλο στη γήρανση.

Τι κάνει;

Η ταυρίνη παίζει ρόλο σε πολλές λειτουργίες στα μυϊκά κύτταρα που σχετίζονται με την κίνηση των ιόντων ασβεστίου καθώς και με τη διαδικασία κατά την οποία το ATP, τα ενεργειακά μόρια του κυττάρου, αναστρέφονται. 1 Βοηθά επίσης στη σταθεροποίηση των κυτταρικών μελών, στην αντιοξείδωση (η διαδικασία προστασίας των κυττάρων σου από τη βλάβη των ελεύθερων ριζών), στη ρύθμιση της ισορροπίας των υγρών και στην τόνωση της γλυκόλυσης και της γλυκογένεσης (ενεργειακές διεργασίες). Με απλά λόγια, η ταυρίνη φαίνεται να εμπλέκεται σε πολλές από τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη χρήση ενέργειας και τη μυϊκή λειτουργία. Για το λόγο αυτό, οι ερευνητές είναι γοητευμένοι με όλες τις πιθανές επιπτώσεις της ταυρίνης στην άσκηση και την απόδοση.

Οφέλη της Ταυρίνης

1. Η ταυρίνη επηρεάζει την υγεία

Η ταυρίνη θεωρείται διατροφική θεραπευτική ουσία λόγω των πολλών ποικίλων επιπτώσεων της στην υγεία, συμπεριλαμβανομένης της θεραπείας της κόπωσης και των μυών και των βελτιώσεων στη λειτουργία του ανοσοποιητικού.

2. Μπορεί να επηρεάσει τους μυς και την απόδοση

Οι πιο επιθυμητές πιθανές επιπτώσεις της ταυρίνης σχετίζονται με την απόδοση και τους μύες, ως πιθανό εργογονικό βοήθημα (βελτίωση απόδοσης).

Λοιπόν, μπορεί πραγματικά να σε κάνει πιο δυνατό και πιο γρήγορο;

Τα προτεινόμενα οφέλη από τη συμπλήρωση με ταυρίνη σχετίζονται με τον αντίκτυπό της στην απόδοση και τον μυϊκό ιστό. Μια μελέτη εξέτασε την απόδοση του τρεξίματος μετά τη λήψη συμπληρωμάτων με ταυρίνη, αλλά δεν είδε σημαντική βελτίωση.4 Ωστόσο, τα αυξημένα επίπεδα ταυρίνης μετά την άσκηση σχετίζονταν με ταχύτερη ανάρρωση και λιγότερο οξειδωτικό στρες στον μυϊκό ιστό.4

3. Μπορεί να βελτιώσει την απόδοση στην άσκηση

Μια πιο πρόσφατη μελέτη βασίστηκε σε αυτήν την ιδέα και έδειξε σημαντική βελτίωση στην απόδοση κατά τη διάρκεια της άσκησης αντοχής μετά από μία μόνο δόση ταυρίνης.5 Αυτό σημαίνει ότι οι bodybuilders και οι αθλητές που κάνουν αεροβική προπόνηση μπορεί να ωφεληθούν από τη λήψη της πριν από την προπόνησή τους. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι οι μύες ήταν σε θέση να διατηρήσουν μεγαλύτερο φορτίο πριν από τη σύσπαση, που σημαίνει ότι οι μύες μπορούν να διατηρήσουν μεγαλύτερο στρες για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους.6

Η ταυρίνη έχει μεγάλες δυνατότητες να βοηθήσει στη βελτίωση της αποκατάστασης μετά την άρση βαρών μειώνοντας το οξειδωτικό στρες της άσκησης στους μύες μετά την προπόνηση. Αν και η προαναφερθείσα μελέτη δεν έδειξε σημαντική βελτίωση της απόδοσης του τρεξίματος, τα άτομα εμφάνισαν μικρές αυξήσεις στην ταχύτητα και μειώσεις στον καρδιακό ρυθμό, υπονοώντας ότι δούλευαν πιο αποτελεσματικά μετά τη λήψη συμπληρωμάτων.4

4. Δρα ως αντιοξειδωτικό και βελτιώνει την ανάρρωση

Η ταυρίνη φαίνεται να δρα ως ισχυρό αντιοξειδωτικό που βελτιώνει επίσης την απόκριση ανάκτησης του ίδιου του οργανισμού. Έτσι, μπορεί να λειτουργήσει διπλά αποτρέποντας τη βλάβη και το στρες της άσκησης αλλά και επιταχύνοντας την αναδόμηση των μυών. Επειδή είναι ένα κοινό συστατικό στα ενεργειακά ποτά, συχνά θεωρείται ότι η ταυρίνη σε συνδυασμό με την καφεΐνη είναι απαίτηση για εργογονικές επιδράσεις, ωστόσο, μια μελέτη που χρησιμοποίησε ταυρίνη από μόνη της έδειξε ακόμα μια θεμελιώδη επίδραση.

Η έρευνα στον τομέα της συμπλήρωσης ταυρίνης είναι ακόμα νέα και περιορίζεται σε μελέτες που επικεντρώθηκαν σε διάφορες ομάδες αθλητών σε διαφορετικά αθλήματα και σε διαφορετικές συνθήκες. Για αυτόν τον λόγο, η πολλά υποσχόμενη επίδραση της ταυρίνης θα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω για να συμβουλεύσει καλύτερα τους αθλητές πώς να την κάνουν πιο χρήσιμη για αυτούς.

Συμπληρώματα ταυρίνης | Ασφάλεια & δοσολογία

Η μελέτη που έδειξε οφέλη αντοχής από την ταυρίνη είχε ποικίλες συστάσεις μεταξύ 1 και 6 γραμμαρίων σε μία μόνο δόση.5 Λόγω της παρουσίας της σε πολλές ζωικές τροφές, μπορεί να είναι απαραίτητο να λαμβάνει κανείς μεγαλύτερες ποσότητες αν είναι vegan ή χορτοφάγος. Μπορεί επίσης να δείξει μεγαλύτερη επίδραση σε αυτούς τους πληθυσμούς εάν λειτουργούν τυπικά με υποβέλτιστα επίπεδα ταυρίνης και στη συνέχεια αρχίσουν να συμπληρώνουν. Καμία από τις μελέτες δεν έδειξε αρνητικές παρενέργειες από τη λήψη ταυρίνης, αλλά οποιοδήποτε συμπλήρωμα μπορεί να επηρεάσει άλλα φάρμακα ή καταστάσεις υγείας. Είναι πάντα καλύτερο να μιλήσεις με το γιατρό σου πριν ξεκινήσεις ένα νέο συμπλήρωμα.

Με λίγα λόγια

Η ταυρίνη είναι ένας απλός τρόπος για να ενισχύσεις τις ανάγκες σου σε συμπληρώματα με πιθανές βελτιώσεις στην απόδοση και σαφή επίδραση στην επιτάχυνση της αποκατάστασης των μυών. Έχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ακόμη και όταν δεν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με καφεΐνη. Τα μειωμένα επίπεδα καθώς μεγαλώνεις σημαίνει ότι η λήψη συμπληρωμάτων μπορεί ακόμη και να βοηθήσει στη μείωση ορισμένων από τις αρνητικές επιπτώσεις της διαδικασίας γήρανσης. Έτσι, είτε είναι στο ενεργειακό ποτό σου, είτε σε μπριζόλα την Παρασκευή το βράδυ είτε ως συμπλήρωμα, η ταυρίνη θα μπορούσε να είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεσαι για να αισθάνεσαι σε κορυφαία φόρμα.

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.


1. Waldron, M., Patterson, S. D., Tallent, J., & Jeffries, O. (2018). The effects of an oral taurine dose and supplementation period on endurance exercise performance in humans: a meta-analysis. Sports Medicine48(5), 1247-1253.

2. Laidlaw, S. A., Grosvenor, M., & Kopple, J. D. (1990). The taurine content of common foodstuffs. Journal of parenteral and enteral nutrition14(2), 183-188.

3. Stapleton, P. P., Charles, R. P., Redmond, H. P., & Bouchier-Hayes, D. J. (1997). Taurine and human nutrition. Clinical nutrition16(3), 103-108.

4. De Carvalho, F. G., Galan, B. S., Santos, P. C., Pritchett, K., Pfrimer, K., Ferriolli, E., … & de Freitas, E. C. (2017). Taurine: a potential ergogenic aid for preventing muscle damage and protein catabolism and decreasing oxidative stress produced by endurance exercise. Frontiers in physiology8, 710.

5. Waldron, M., Patterson, S. D., Tallent, J., & Jeffries, O. (2018). The effects of an oral taurine dose and supplementation period on endurance exercise performance in humans: a meta-analysis. Sports Medicine48(5), 1247-1253.

6. Satoh, H., & Kang, J. (2009). Modulation by taurine of human arterial stiffness and wave reflection in Taurine 7 (pp. 47-55). Springer New York.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

εγγεγραμμένη διαιτολόγος

H Claire είναι Registered Dietitian (εγγεγραμμένη διαιτολόγος) από το Academy of Nutrition and Dietetics  και πιστοποιημένη Health and Wellness Coach από το International Consortium for Health and Wellness Coaching. Έχει πτυχίο Bachelor of Science in Biology και μεταπτυχιακό Master’s degree in Clinical Dietetics και Nutrition από το University of Pittsburgh.

 Η Claire λατρεύει να μιλάει και να γράφει για το φαγητό και το fitness και της αρέσει να χρησιμοποιεί την εμπειρία της ώστε να βοηθήσει τους άλλους να πετύχουν τους στόχους υγείας και ευεξία τους.

Η Claire είναι επίσης πιστοποιημένη instructor στην ποδηλασία σε κλειστό χώρο και αγαπάει την πνευματική και φυσική ώθηση που λαμβάνει από τα μαθήματα yoga και τρεξίματος. Όταν δεν καταφέρνει να διατηρηθεί fit, ζητωκραυγάζει για τις τοπικές ομάδες της περιοχής της στο Pittsburgh, ή μαγειρεύει για την οικογένειά της στην κουζίνα.

Δείτε περισσότερα για την εμπειρία της Claire’s εδώ.


Έκπτωση 35% στα best sellers | Κωδικός: BS35 Καλές αγορές 🥳 Περισσότερα