Συμπληρώματα

Τι είναι το 5-HTP και πώς σε βοηθάει ; | Μέρος Β

Συνέχεια του Α’ Μέρους

Μπορεί το 5-HTP να ανακουφίσει τον πόνο;

Ένας άλλος θεραπευτικός ρόλο του 5-ΗΤΡ είναι η δυνατότητα μείωσης των συμπτωμάτων της ινομυαλγίας. Η ινομυαλγία είναι μία μυοσκελετική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από ποικίλες και διαφορετικές περιοχές του πόνου, της κόπωσης και της δυσκαμψίας. Αποτελούν επίσης στοιχεία της διαταραχής του ύπνου και συναισθηματικών ή ψυχολογικών ζητημάτων (π.χ. κατάθλιψη).

Ωστόσο, η ινομυαλγία είναι επίσης μια ετικέτα που επιβάλλεται σε άτομα που παρουσιάζουν ένα ποικίλο αλλά ξεχωριστό σύνολο συμπτωμάτων και στην εξέταση έχουν πολλαπλά ευαίσθητα σημεία (21). Είναι αυτό που μπορεί να περιγραφεί ως «ομπρέλα διάγνωση» ως το σύνδρομο των συμπτωμάτων.

✓ Πρόσφατα, νευροφυσιολογικές έρευνες έχουν δείξει ότι η ινομυαλγία είναι ουσιαστικά παρόμοια με μια σειρά χρόνιων διαταραχών πόνου που οφείλονται σε ένα νευροφυσιολογικό φαινόμενο που ονομάζεται κεντρική ευαισθητοποίηση (22-23). Αυτό, αρκετά σύντομα, είναι όταν συμβαίνουν αλλαγές στο νευρικό σας σύστημα, που σημαίνει ότι γίνεται όλο και πιο ευαίσθητο σε ερεθίσματα. Αυξημένος πόνος ελλείψει ενός συγκεκριμένου αλγαισθητικού ερεθίσματος είναι ένα μεταγενέστερο αποτέλεσμα.

✓ Κλινικές μελέτες έχουν δείξει οφέλη για σημαντικές βελτιώσεις στη μείωση του πόνου, την δυσκαμψία, το άγχος και την κόπωση με 5-ΗΤΡ (24-25).

Τί γίνεται με την υγεία των αρθρώσεων ;

Στοιχεία από τη Διεθνή Ένωση της μελέτης για τον πόνο δείχνει ότι το 22,7% όλων των ανθρώπων έχουν διαγνωσθεί με αρθρίτιδα, – το 9,8% των οποίων περιόρισαν τις καθημερινές δραστηριότητές τους με κάποιο τρόπο (26). Αυτό μπορεί να αναλυθεί περαιτέρω για να δείξει ότι το 10-15% έχουν οστεοαρθρίτιδα (8,5 εκατομμύρια άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο): και 1% από τους οποίους έχουν συστημική ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Μελέτες σε ζώα έχουν εξετάσει την επίδραση της ουσίας 5-HTP στην βλάβη της άρθρωσης από την αρθρίτιδα, και δείχνουν μια μείωση της δραστηριότητας της νόσου και τη φλεγμονή (27). Αυτό καταδεικνύει ενδιαφέρουσες δυνατότητες για τη χρήση της ουσίας αυτής που είναι ικανή να «μάχεται» για μια παγκόσμια διαδεδομένη και κοινή κατάσταση και να αποτρέψει την ανάπτυξη των μυοσκελετικών διαταραχών της άρθρωσης.

Παρόλο που πρόκειται για κάτι αρκετά προκαταρτικό, ευρήματα όπως αυτά παρέχουν ένα άλλο όφελος των συμπληρωμάτων 5-HTP, που μπορεί να εξελιχθεί στο μέλλον με την περαιτέρω επιστημονική έρευνα.

Συμπληρώματα 5-HTP | Προτεινόμενη δοσολογία

caff

Μια αποτελεσματική δόση για την πλειονότητα των αναφορών που εξετάστηκαν βρίσκεται μεταξύ 300-900 mg ανά ημέρα.

Σε πειραματικές μελέτες, η μέση δόση που περιγράφεται είναι 200-300mg: η οποία πάντα χωρίζεται σε τρία μέτρα στη διάρκεια της ημέρας (5).

Το μεγαλύτερο εύρος δοσολογιών είναι για την κατάθλιψη όπου δόσεις τόσο χαμηλές όσο 20 mg και τόσο υψηλές όσο 2400 mg χρησιμοποιούνται (28-29).

✓ Οι δοσολογίες για την απώλεια βάρους είναι μεταξύ 300 mg (9) και 900 mg (7). Ωστόσο, μια πιο ακριβή εκτίμηση μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας την προσέγγιση των 8 mg / kg σωματικού βάρους (6).

✓ Για την ενίσχυση του ύπνου μια δόση 600 mg σε 3 δόσεις θεωρείται το καλύτερο (15).

Για τα συμπτώματα ινομυαλγίας, οι μελέτες είναι αρκετά συνεπείς και συμβουλεύουν μια δόση των 300 mg ανά ημέρα (24-25).

Συμπληρώματα 5-HTP | Ανεπιθύμητες Ενέργειες

Κατά τη διάρκεια μιας κατά προσέγγιση περιόδου 20 ετών, παρά την παγκόσμια πώληση και την κατανάλωση συμπληρωμάτων 5-ΗΤΡ (καθώς και μια πληθώρα επιστημονικών μελετών που παρέχουν 5-HTP θεραπευτικώς) δεν υπάρχει απόδειξη της ασφάλειας και της τοξικότητας αυτής της ένωσης (30).

Επιπλέον, τα πειραματόζωα τράφηκαν με μια μέγιστη δόση για έναν ολόκληρο χρόνο και η έρευνα δεν έδειξε φυσιολογικές εκδηλώσεις της παθολογίας (30). Ωστόσο, εξαιτίας του γεγονότος ότι αυτό το συμπλήρωμα φαίνεται να έχει ουσιαστικό ρόλο στη λειτουργία και την υγεία του κεντρικού νευρικού συστήματος, θα πρέπει να γίνουν ορισμένες πιο συγκεκριμένες παρατηρήσεις:

 

ΔΗΛΩΣΗ ΑΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ 

  • Αυτό το άρθρο δεν υπονοεί την θεραπεία της κατάθλιψης με την χρήση αυτού του συμπληρώματος. Εάν ανησυχείτε ή ανησυχούν για την υγεία σας, παρακαλούμε πηγαίνετε στον ιατρό σας για να συζητήσετε όλα τα θέματα. Το 5-HTP μπορεί να είναι μια αποτελεσματική μορφή της αντι-καταθλιπτικού, αλλά την καταλληλότητά του θα την αξιολογήσει μονάχα ο ειδικός.
  • Σε περίπτωση που παίρνετε οποιαδήποτε ψυχοτρόπα φάρμακα (συνταγογραφούμενα ή μη) μην λαμβάνετε 5-HTP, εκτός αν σας το συστήσει ο γιατρός σας. Χημικές ουσίες που αναμειγνύονται στον εγκέφαλο δεν είναι για να «παίζουμε».
  • Οι παρενέργειες μπορεί να εμφανιστούν και μπορεί να είναι η γαστρεντερική δυσφορία και η ναυτία, η οποία μειώνετε ή σταματά μετά από μακρές περιόδους χρήσης. Σποραδικά, μπορεί επίσης να προκαλέσει πονοκεφάλους ή αίσθημα παλμών της καρδιάς (5). Εάν αισθάνεστε ότι τα συμπτώματα είναι πέρα από το επίπεδο ανοχής σας, απλά σταματήστε να παίρνετε το συμπλήρωμα και τα συμπτώματα θα σταματήσουν.
  • Πολύ μακροχρόνια χρήση (πολλούς μήνες / έτη) διαταράσσει την ισορροπία των συγκεκριμένων χημικών ουσιών στο νευρικό σύστημα (όπως η ντοπαμίνη, νορεπινεφρίνη και επινεφρίνη) (29,31)

 

Με λίγα λόγια…

Τα συμπληρώματα 5-HTP είναι καλύτερο να τα χρησιμοποιήσετε για να βελτιώσετε τον ύπνο ή ως διατροφικό βοήθημα για να σας βοηθήσει στην απώλεια βάρους. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν μια μεγάλη σειρά από οφέλη αυτής της ένωσης μέσω της διευκόλυνσης της σεροτονίνης στον οργανισμό μας. Εάν αισθάνεστε ότι το 5-HTP μπορεί να είναι επωφελές για σας, ξεκινήστε με 100 mg τρεις φορές την ημέρα σαν δοκιμή. Αυξήστε τη δοσολογία μέχρι περίπου 8 mg ανά κιλό βάρους και χωρίστε τη δόση σε τρείς. Χρησιμοποιήστε για μερικούς μήνες και στη συνέχεια κάντε ένα διάλειμμα. Το πιο σημαντικό είναι ότι αν πάρετε 5-HTP, να είστε προσεχτικοί και φυσικά να απολαύσετε τα όνειρα!

drk

 

Βιβλιογραφία

1. Young SN (2007). “How to increase serotonin in the human brain without drugs”. Rev. Psychiatr. Neurosci. 32 (6): 394–99. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030105111200230X
2. Birdsall, T. C. (1998). 5-Hydroxytryptophan: a clinically-effective serotonin precursor. Altern Med Rev 3, 271–280. http://www.altmedrev.com/publications/3/4/271.pdf
3. Magnussen IE, Nielsen-Kudsk F. Bioavailability and related pharmacokinetics in man of orally administered L-5-hydroxytryptophan in a steady state. Acta Pharmacol Toxicol 1980;46:257-262. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6966118
4. Magnussen I, Jensen TS, Rand JH, Van Woert MH. Plasma accumulation of metabolism of orally administered single dose L-5- hydroxytryptophan in man. Acta Pharmacol Toxicol 1981;49:184-189. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6175178
5. Turner, E.H., Loftis, J.M. and Blackwell, A.D., 2006. Serotonin a la carte: supplementation with the serotonin precursor 5-hydroxytryptophan. Pharmacology & therapeutics, 109(3), pp.325-338. http://www.anth.ucsb.edu/faculty/blackwell/Documents/5-HTP.Pharm.Therap.pdf
6. Ceci, F., Cangiano, C., Cairella, M., Cascino, A., Del Ben, M., Muscaritoli, M., Sibilia, L. and Fanelli, F.R., 1989. The effects of oral 5-hydroxytryptophan administration on feeding behavior in obese adult female subjects. Journal of neural transmission, 76(2), pp.109-117. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2468734
7. Cangiano, C., Ceci, F., Cascino, A., Del Ben, M., Laviano, A., Muscaritoli, M., Antonucci, F. and Rossi-Fanelli, F., 1992. Eating behavior and adherence to dietary prescriptions in obese adult subjects treated with 5-hydroxytryptophan. The American journal of clinical nutrition, 56(5), pp.863-867. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1384305
8. Ju CY, Tsai CT. Serotonergic mechanisms involved in the suppression of feeding by 5-HTP in rats. Chin J Physiol 1995;38:235–40. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8925676
9. Cangiano C, Laviano A, Del Ben M, Preziosa F, Angelico F, Cascino A, et al. Effects of oral 5-hydroxy-tryptophan on energy intake and mac- ronutrient selection in non-insulin dependent diabetic patients. Int J Obes Relat Metab Dis 1998;22:648–54. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9705024
10. Amer, A., Breu, J., McDermott, J., Wurtman, R.J. and Maher, T.J., 2004. 5-Hydroxy-L-tryptophan suppresses food intake in food-deprived and stressed rats. Pharmacology Biochemistry and Behavior, 77(1), pp.137-143. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14724051
11. Halford JC, Blundell JE. Pharmacology of appetite suppression. Prog Drug Res 2000;54:25–58. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10857385
12. Portas, C.M., Bjorvatn, B. and Ursin, R., 2000. Serotonin and the sleep/wake cycle: special emphasis on microdialysis studies. Progress in neurobiology, 60(1), pp.13-35. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10622375
13. Wyatt, R.J., Engelman, K., Kupfer, D.J., Scott, J., Sjoerdsma, A. and Snyder, F., 1969. Effects of para-chlorophenylalanine on sleep in man. Electroencephalography and clinical neurophysiology, 27(5), pp.529-532. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4187039
14. Wyatt, R. J. Serotonin and sleep. In A. SJOERDSMA (Ed.), Serotonin now: clinical implications of inhibiting its” syntheses with parachlorophenylalanine. Ann. intern. Med., 1970, 73:607 629. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4319081
15. Wyatt, R.J., Zarcone, V., Engelman, K., Dement, W.C., Snyder, F. and Sjoerdsma, A., 1971. Effects of 5-hydroxytryptophan on the sleep of normal human subjects. Electroencephalography and clinical neurophysiology, 30(6), pp.505-509. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4105646
16. Ellman, S.J., Spielman, A.J., Luck, D., Steiner, S.S. and Halperin, R., 1978. REM deprivation: a review. In The mind in sleep (pp. 419-457). Erlbaum Hillsdale, NJ.
17. Horne, J., 2013. Why REM sleep? Clues beyond the laboratory in a more challenging world. Biological psychology, 92(2), pp.152-168. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23174692
18. Monti, J.M., 2011. Serotonin control of sleep-wake behavior. Sleep medicine reviews, 15(4), pp.269-281. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21459634
19. Shell, W., Bullias, D., Charuvastra, E., May, L.A. and Silver, D.S., 2010. A randomized, placebo-controlled trial of an amino acid preparation on timing and quality of sleep. American journal of therapeutics, 17(2), pp.133-1. http://ptloffice.com/downloads/marketing/GABAdone20paper20May202009.pdf
20. Meyers S. Use of neurotransmitter precursors for treatment of depression. Altern Med Rev. 2000;5(1):64–71. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10696120
21. Tomas-Carus, P., Branco, J.C., Raimundo, A., Garcia, J., Sousa, P.M. and Biehl-Printes, C., 2015. [Relationships between widespread pain and thresholds pain tolerance on tender points in Portuguese women with fibromyalgia: impact on daily life.]. Acta reumatologica portuguesa. 40, 3, 254-61. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25941898
22. On, A.Y., 2016. Fibromyalgia or chronic widespread pain: Does it matter?. Itch & Pain, 3. http://www.google.com/url?url=http://www.smartscitech.com/index.php/IP/article/download/1079/pdf_12&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwj0ue7XhsrKAhWFpw4KHcQ4BOEQFggZMAE&usg=AFQjCNEhqB5H86B8WifBEB6qB5mfhI96VQ
23. Mosely L. (2014) Everything you wanted to know about CENTRAL SENSITISATION. Body in Mind. http://www.bodyinmind.org/central-sensitisation/
24. Caruso, I., Puttini, P.S., Cazzola, M. and Azzolini, V., 1990. Double-blind study of 5-hydroxytryptophan versus placebo in the treatment of primary fibromyalgia syndrome. Journal of International Medical Research, 18(3), pp.201-209. http://imr.sagepub.com/content/18/3/201.full.pdf
25. Puttini, P.S. and Caruso, I., 1992. Primary fibromyalgia syndrome and 5-hydroxy-L-tryptophan: a 90-day open study. Journal of international medical research, 20(2), pp.182-189. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1521674
26. Neogi, T., 2016. Joint Pain Epidemiology. http://iasp.files.cms-plus.com/Content/ContentFolders/GlobalYearAgainstPain2/2016/FactSheets/English/11.%20Joint%20Pain%20Epidemiology.pdf
27. Yang, T.H., Hsu, P.Y., Meng, M. and Su, C.C., 2015. Supplement of 5-hydroxytryptophan before induction suppresses inflammation and collagen-induced arthritis. Arthritis research & therapy, 17(1), pp.1-12. http://www.arthritis-research.com/content/pdf/s13075-015-0884-y.pdf
28. Hinz M, Stein A, Uncini T. The discrediting the monoamine hypothesis: a case study. Int J Gen Med. 2012;5:135–142. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3282597/
29. Hinz M, Stein A, Uncini T. Relative nutritional deficiencies associated with centrally acting monoamines. Int J Gen Med. 2012;5:413–430. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22615537
30. Das, Y.T., Bagchi, M., Bagchi, D. and Preuss, H.G., 2004. Safety of 5-hydroxy-L-tryptophan. Toxicology letters, 150(1), pp.111-122. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15068828
31. Hinz M, Stein A, Uncini T. APRESS: apical regulatory super system, serotonin, and dopamine interaction. Neuropsychiatr Dis Treat. 2011;7:457–463. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3157489/



Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Διατροφής και Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκολίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και ασχολούμαι με το Fitness τα τελευταία 15 χρόνια. Μπορεί οι σπουδές μου να διαφέρουν απο το πεδίο της άθλησης/διατροφής, η μακρόχρονη εμπειρία μου όμως και η επιστημονική προσέγγιση των ζητημάτων του Fitness, με καθυστούν έναν καταξιωμένο γνώστη του χώρου. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση "Extraordinary claims require extraordinary evidence", αφού τα λεγόμενα μου υποστηρίζονται κατα μεγάλο ποσοστό απο ερευνητικά δεδομένα σε συνδυασμό με εμπειρικά δεδομένα.


ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ