Διατροφή

Καλύτερη Διατροφή, περισσότερα Μικροσυστατικά !

Τα μικροσυστατικά στοιχεία χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία είναι τα μεταλλικά στοιχεία τα οποία είναι ανόργανα και η δέυτερη κατηγορία είναι οι βιταμίνες που είναι οργανικές. Σε αυτό το άρθρο δεν θα αναλύσω όλα τα μικροσυστατικά στοιχεία τα οποία υπάρχουν όπως και τις ξεχωριστές λειτουργίες τους, αλλά θα αναφέρω τις διάφορες κατηγορίες τους καθώς πιστεύω ότι τα μικροσυστατικά στοιχεία είναι εξίσου σημαντικά με τα μακροθρεπτικά και είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να μετριέται με ιδιαίτερη προσοχή.

1800x672-Vitamins-e1476259479415_1200x672_acf_cropped_1200x672_acf_cropped

Μικροσυστατικά: Μεταλλικά στοιχεία

Αρχικά τα μεταλλικά στοιχεία είναι τα ανόργανα πράγματα τα οποία βρίσκονται στον περιοδικό πίνακα. Έχουμε τα μακρομεταλλικά στοιχεία, δηλαδή αυτά τα οποία το σώμα μας χρειάζεται σε μεγάλες ποσότητες και τα ιχνοστοιχεία τα οποία αντιθέτως τα χρειαζόμαστε σε μικρότερες ποσότητες.

Στα μακρομεταλλικά στοιχεία συμπεριλαμβάνονται το ασβέστιο, φώσφορο, κάλιο, θείο, νάτριο και μαγνήσιο. Τα άτομα τα οποία έχουν γνώσεις χημείας μπορεί να πρόσεξαν ότι όλα αυτά είναι ηλεκτρολύτες, τα οποία δένονται με την πρόσληψη υγρών και την ισορροπία τους.

Τα ιχνοστοιχεία όπως, ο σίδηρος, ο χαλκός, το κοβάλτιο, ο ψευδάργυρος, το μολυβδαίνιο, το ιώδιο, το σελήνιο συμμετέχουν σε σημαντικές λειτουργίες για την φυσιολογία του ανθρώπου ακόμα και αν δεν χρειάζονται σε μεγάλες ποσότητες. Υπάρχουν και αλλά πολλά ιχνοστοιχεία απλά πιστεύω πως αυτά ειναι τα πιο διακεκριμένα.

Βιταμίνες

pils

Οι βιταμίνες, οι οποίες είναι οργανικά μικροθρεπτικά στοιχειά χωρίζονται και αυτές σε δύο τύπους, τις λιποδιαλυτές βιταμίνες και τις υδατοδιαλυτές. Τα ονόματα αυτών των δύο κατηγοριών αναφέρονται στον τρόπο που αυτές οι βιταμίνες μπορούν να απορροφηθούν από το σώμα μας.

Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες απορροφώνται με την βοήθεια λίπους δια μέσω του λεπτού εντέρου και τείνουν να μένουν στο σώμα μας για αρκετά μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από τις υδατοδιαλυτές. Οι τελευταίες αποβάλλονται δια μέσω του ιδρώτα και των ούρων και για αυτό το λόγο χρειάζεται να τις καταναλώνουμε αρκετά πιο συχνά.

Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες είναι οι: Α, D, E και K, για να τις θυμάστε με ευκολία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ακρόνυμο ADEK. Όταν έχετε απομνημονεύσει το ακρόνυμο αυτό θα μπορείτε πολύ απλά να θυμάστε ότι όλες οι άλλες βιταμίνες είναι οι υδατοδιαλυτές. Αυτές οι βιταμίνες αποτελούνται από 8 διαφορετικά είδη της βιταμίνης B αλλά και της βιταμίνης C. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το να απομνημονεύσετε το χημικό όνομα της κάθε μιάς, τη λειτουργία της και το τι συμβαίνει αν κάποιος λαμβάνει ελλειματική ή πλεονάζουσα ποσότητα είναι κάτι το οποίο κατά τη γνώμη μου δεν είναι σημαντικό στο ευρύτερο πλαίσιο των γυμναστηριακών στόχων σας. Ωστόσο αυτό το οποίο πιστεύω ότι είναι σημαντικό είναι οι διαφορές μεταξύ λιποδιαλυτών και υδατοδιαλυτών βιταμινών και το πως η φύση της απορρόφησης τους θα επηρεάσει το πόσο συχνά θα πρέπει να τις καταναλώνουμε.

Επειδή πίνουμε και ουρούμε πολλές φορές κατά  τη διάρκεια της ημέρας έχουμε μια μεγάλη ποσότητα νερού που επεξεργάζεται στο σώμα μας. Έτσι, οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες πρέπει να ανεφοδιάζονται κάθε μέρα για να επιτευχθεί μια ομαλή ροή των βιταμινών αυτών στο σώμα μας. Άρα όπως μπορείτε να καταλάβετε είναι ιδιαίτερα δύσκολο να υπερδοσολογηθούν καθώς πολύ απλά το σώμα μας δια μέσου των ούρων και του ιδρώτα αποβάλλει τις παραπανίσιες ποσότητες.

Ακριβώς το αντίθετο ισχύει για τις λιποδιαλυτές βιταμίνες. Είναι πολύ εύκολο να υπερβούμε τα επιτρεπτά όρια καθώς οι συγκεκριμένες βιταμίνες όπως έχουμε ήδη αναφέρει μένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο σώμα μας και για αυτό το λόγο είναι πιο δύσκολο να αποβληθούν. Επιπροσθέτως είναι αρκετά απίθανο κάποιος να είναι ελλειματικός εκτός και αν υπάρχει πρόβλημα συνέπειας στην λήψη τους. Γενικά χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να αναπτυχθεί ανεπάρκεια όταν χρησιμοποιούνται λιποδιαλυτές βιταμίνες.

Εν κατακλείδι αυτή είναι μια γενική εικόνα με αρκετές πληροφορίες που θα σας φανούν χρήσιμες αν θέλετε να κάνετε το επόμενο βήμα για μια πιο ολοκληρωμένη και σωστά δομημένη διατροφή η οποία θα είναι πλήρης και σε μακροθρεπτικά αλλά και σε μικροθρεπτικά στοχεία.

 

 

Τα άρθρα μας προορίζονται για εκπαιδευτικούς και πληροφοριακούς σκοπούς και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ιατρικές συμβουλές. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, είτε αλλαγές στο διατροφικό σας πρόγραμμα είτε λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας επαγγελματία διατροφολόγο ή γιατρό.



Bασίλης Σκωλίκης

Bασίλης Σκωλίκης

Ειδικός σε θέματα Fitness

Είμαι ο Βασίλης Σκωλίκης, γεννήθηκα στην Αθήνα και λατρεύω το Fitness και τα συμπληρώματα διατροφής. Έχω MSc σε Marketing & Business Analytics από το University of Edinburgh Business School και έχω κάνει την έρευνα μου πάνω στο Μάρκετινγκ τωνΣυμπληρωμάτων Διατροφής με τίτλο “Health Consciousness and Perceived Risk as Moderators of Purchase Intention towards Dietary Supplements”. Δεν είμαι διατροφολόγος άλλα όλα τα άρθρα μου βασίζονται στην επιστημονική έρευνα και όλα έχουν παραπομπές και επιστημονική βιβλιογραφία από έγκυρα Journals. Η φιλοσοφία μου ταιριάζει με τη φράση «Extraordinary claims require extraordinary evidence».


Οι Super προσφορές συνεχίζονται, ρίξε μια ματιά! Περισσότερα